
Autokauppias Tero Kivekäs löysi intohimonsa vuoden 2026 Saab 9-5 2.3T Aero A:n ratista – tarina alkoi sattumasta
Superautoja on monenlaisia. Turbo-Saabit ovat sitkeyteen luottavia ruotsalaississejä.
Autokauppiasyrittäjä Tero Kivekäs tempautui autojen maailmaan saksalaisten merkkien mukana.
– Ensimmäinen autoni oli Mercedes-Benz W111 B vuosimallia 1963. Ostin auton isältäni vuonna 1987, ja se oli samalla myös ensimmäinen harrasteautoni. Tämän jälkeen on ollut useampi W116 S-sarjalainen, ja erityisesti W111 220B sekä W100 600 Grosser Mercedekset on ollut haaveissa omistaa. BMW:n 5-sarjalaisia olen jo omistanut useampia.
– Tänä päivänä minulla on kaksi kappaletta R170 SLK Mercedeksiä, molemmat vuodelta 2001. Toinen on 230 Kompressor ja toinen harvinaisempi, 200 K Carlsson versio. Molemmat ovat erittäin hyvässä kunnossa. Sekä tietenkin tämä tyylikäs musta Saab, Kivekäs myhäilee leveä hymy kasvoillaan.

Tie Saabin ratin taakse alkoi jo kauan sitten.
– Elettiin ihan 2000-luvun alkua. Olimme porukalla naureskelleet Saab-mainoksia, joissa kuljettajat odottavat kuin hävittäjälentäjät lähtölupaa valkoiset kypärät päässään. Mainoksessa puiden latvat taipuivat auton kiitäessä maantiellä, tietysti viiveellä turbon ahtopaineen vaikutuksesta!
– No, sitten minulle avautui mahdollisuus saada uusi leasingauto. Menimme kaverini kanssa käymään Konalan Saab liikkeessä, ja siellä oli koeajettavissa juuri tällainen Aero-malli. Tiesin kyllä, että auto oli liian kallis minulle, mutta myyjä totesi, että voittehan te sitä testata. Pakkohan se sitten oli.
– Lähdettiin ajamaan, ja auto oli todella ylellisen ja laadukkaan oloinen. Mieltäni kuitenkin vaivasi se, että autossa oli vain 2,3-litrainen moottori: miten ihmeessä se voisi riittää tällaiseen superautoon? Pelko oli kuitenkin turha, sillä ahtopaineen tuoma potku tuntui aivan mahtavalta. Lyhyen koeajon jälkeen olimme todella vakuuttuneita. Jäin pohtimaan saisinko edes 2.3 Vector-mallin pienellä turbolla, mutta vielä sillä kertaa minusta ei tullut Saabistia.
Miltei paria vuosikymmentä myöhemmin Kivekästä onnisti, sillä vuonna 2018 hän sai hankittua kuvien Aeron Autotalo Laakkoselta Tampereelta. Autolla oli silloin ajettu noin 180 tkm.
– Tein autolle alustan korjaukset ja ruostesuojaukset muutama vuosi sitten, sillä kyseiset mallit olivat valitettavasti herkkiä ruostumaan tietyistä paikoista.
Tuunaus
”Aerooni on jälkiasenteisena asennettu möreämpiääninen pakoputkisto, mikä omalta osaltaan korostaa auton voiman tunnetta ja omintakeisuutta. Turbo tykkää vapaammasta putkistosta.”
Karisma
”Pakko tunnustaa, että monet jäävät ihmettelemään kiiltävän mustaa ja arvokkaan oloista Saabia. Uskon, että moni varmasti pohtii sitä, kuinka arvokkaasta pelistä mahtaakaan olla kyse.”
Kori
”Kyseiset mallit olivat valitettavasti herkkiä ruostumaan muun muassa puutteellisen ruostesuojauksen vuoksi. Jos autot olisi uutena suojattu paremmin, ei murheita varmastikaan olisi.”


Autokauppiaana Kivekäs aloitti vuonna 2006, erikoistuen aluksi laadukkaisiin tuontiautoihin, jotka tuotiin Saksasta. Suomessakin oli ihmisiä, jotka arvostivat laatua ja korkeatasoista palvelua.
– Konseptimme toimi, toiminta kasvoi ja keskityimme vaihtoautoihin. Vuodesta 2021 alkaen olemme toimineet pienemmällä miehityksellä, sekin ratkaisu oli hyvä. Nykyisin myymme lähes 200 autoa vuodessa.
Kilpailu on Kivekkään mukaan tänä päivänä todella tiukkaa. Isot ketjut tuovat paljon autoja ulkomailta.
– Pienyrittäjänä keskitymme enemmän ns. Suomi-autoihin. Hyviä vaihtoautoja on todella vaikea löytää, ja vielä vaikeampaa on saada katetta myytävistä autoista. Liikkeet haluavat myydä autorahoitusta paremman katteen saamiseksi. Lisäksi monen asiakkaan on vaikea ymmärtää, ettei käteisostaja saa enää nykyisin niin paljon alennusta.
– Vaikka markkinat muuttuvat tällä hetkellä nopeasti, pärjää todellisuudessa kaikilla käyttövoimilla hyvin. Kullakin on omat vahvuutensa, Kivekäs summaa.
2,3 l
Saabin ”isolohkoisen” perusnelosen iskutilavuus on tarkalleen 2 290 cm3. B235R-koodin turbopannu tuottaa tässä versiossa 260 hevosvoimaa ja tomeran 350 Nm:n väännön verrattain laajalla käyntinopeusalueella.
Luotettavuus
”Tähän mennessä varaosia on saanut hyvin. Seuraavaksi täytyy tehdä perushuolto ja tarkistuttaa jakopää ihan varmuuden vuoksi. Nyt autolla on ajettu noin 240 000 kilometriä.”
Arvostus
”Uskon, että auton hinta nousee, sillä hyviä yksilöitä on enää tarjolla todella vähän. Arvioin hinnaksi noin 10 000 euroa, mutta eihän sitä tuohon hintaan kannata myydä…”


Mihin katosit, Victor?
Saab 9–5:n toinen sukupolvi jäi ruotsalaistehtaan viimeiseksi aidoksi uudeksi malliksi. Se esiteltiin mallivuodeksi 2010, ja yhtiön johdossa hääri tuolloin Victor Muller (1959-), hollantilainen yrittäjä, jonka monet muistavat juuri Saabin viimeisten vaiheiden luotsina sen jälkeen, kun Spyker osti Saabin General Motorsilta vuonna 2010. Muller ja hänen yhtiökumppaninsa Maarten de Bruijn olivat perustaneet hollantilaisen Spyker Cars –yhtiön vuonna 2000, herättäen vanhan 1920-luvulla vaikuttaneen hollantilaismerkin uudelleen henkiin.
Muller oli omien sanojensa mukaan sijoittanut useita miljoonia Saabiin yritysoston kautta, ja rekrytoi aktiivisesti uusia alan osaajia henkilöstöön saadakseen yrityksen jälleen kasvu-uralle. Saab ajautui kuitenkin konkurssiin joulukuussa 2011, ja kolme vuotta myöhemmin myös Spyker koki saman kohtalon. Muller vapautettiin yhtiöihin liittyvistä talousrikosepäilyistä keväällä 2017, mutta sen jälkeen Mullerista on kuultu hyvin vähän.
Isojen poikien leikkiin tästä lopun aikojen Saab-pomosta ei tainnut alun alkaenkaan olla.


Saab 9-5 2.3T Aero A vm. 2006
- Moottori R4 ed. poikittain
- Iskutilavuus 2 290 cm3
- Teho 191 kW (260 hv) / 5 200 r/min
- Vääntö 350 Nm / 1 900-4 500 r/min
- Voimansiirto Etuveto, viisinopeuksinen automaattivaihteisto
- 0-100 km/h 7,3 s
- huippunopeus 250 km/h
- Kulutus 10,2 l/100 km
- CO2-päästöt 244 g/km
- Mitat Pituus 4 836 mm, leveys 1 792 mm, korkeus 1 448 mm, akseliväli 2 703 mm
- Omamassa 1 605 kg
- Hinta 10 000 €


