
Kuluttaja vaatii nyt ruoalta elämyksiä ja helppoja ratkaisuja – Foodwestin Virve Anttila kertoo, mikä on pinnalla 2022
Elintarviteollisuus pyrkii täyttämään kuluttajien toiveet yhä uusilla tuotekeksinnöillä. Kaupan hyllyiltä etsitään helppoutta arkeen, hyvinvointia ja elämyksiä sanoo, konsulttiyhtiö Foodwestin tuotekehityspäällikkö Virve Anttila.
Mihin tarvitaan ruoan tuotekehitystä? Eivätkö porkkanat, lihat ja leivät ole aika valmiita tuotteita?
Kuluttaja vaatii ruoalta elämyksiä ja helppoja, toimivia ratkaisuja. Osa ei esimerkiksi halua kuoria sitä porkkanaa vaan haluaa sen mieluummin valmiiksi kuorittuna. Lisääntyvä terveystietoisuus vaatii sekin tuotekehitystä. Kuluttaja haluaa proteiinia, kuitua, mitä missäkin tuotekategoriassa. Toisaalta halutaan myös elämyksiä, tuoda ravintola kotikeittiöön. Valmisruoalta halutaan premium-laatua tai puolivalmisteita, joita saa itse tuunata.
Mikä on nyt pinnalla tuotekehityksessä?
On vaikea nimetä mitään yksittäisiä innovaatioita. Lisäaineettomuus ja terveellisyys ovat elintarviketeollisuudessa iso trendi. Fermentointi ja ekstruusio, jossa raaka-aine altistetaan korkealle paineelle ja pakotetaan muotoonsa pienen suuttimen läpi, ovat pinnalla olevia teknologioita, joilla sitä tavoitellaan. Ekstruusiolla on mahdollista tehdä lihan kaltaisia kasviproteiineja. Fermentoinnissa hyötymikrobeilla muutetaan tuotteen ominaisuuksia haluttuun suuntaan, vaikkapa härkäpapuja paremmin sulavaan muotoon.
Pitkälti jalostettua ruokaa usein parjataan. Onko jaloste parempi tai huonompi kuin käsittelemätön raaka-aine?
Tarpeettomia lisäaineita ja prosesseja kannattaa välttää, koska kuluttajat ovat entistä tietoisempia niistä. Kehityksessä pyritään hakemaan mahdollisimman luonnonmukaisia ratkaisuja, mutta tietynlainen prosessointi on teolliselle tuotteelle välttämätön. Ilman jalostusta tuotteelle ei saada säilyvyysaikaa, jonka kauppa vaatii. Ei tuorepuristettu appelsiinimehukaan sellaisenaan säily.
Kenen tarpeisiin ruokatuotteita kehitetään?
Meillä on Foodwestillä iso kuluttajapaneeli, josta voidaan määritellä tutkimukseen halutunlainen kuluttajaprofiili, vaikkapa kasvissyöjät tai vegaanit tai tietynikäiset ihmiset. Tärkein ominaisuus tuotekehityksessä on maku, mutta sen lisäksi täytyy huomioida raaka-aineet, lainsäädäntö, prosessi, ravitsemuksellisuus ja paljon muuta. Hinta on myös todella tärkeä, se pidetään mukana läpi tuotekehityksen. Kuluttaja on hyvin hintatietoinen, ja tuote kehitetään aina tiettyyn hintakategoriaan.
Mitä kehittelemääsi tuotetta syöt itse?
Iso osa kehittämistämme tuotteista on liikesalaisuuksia, ja siten tähän on hieman hankalaa nostaa mitään tiettyä tuotetta. Urani aikana olen tehnyt kehitystyötä monipuolisesti eri tuotekategorioissa, ja erityisosaamiseni on juomatuotteissa. Julkisuutta on saanut muun muassa Yhdysvaltoihin kehitetty lonkero, jonka resepti luotiin Foodwestillä Amerikan lainsäädäntö huomioon ottaen. Kun Kim Kardashian kehui lonkeroa sosiaalisessa mediassa, niin kyllähän se hyvältä tuntui. Sitä ei valitettavasti ole Suomessa saatavilla, mutta muutaman tölkin sain maisteltavaksi. Omassa keittiössäni olen aika peruskuluttaja. Arkena haen niitä nopeita ratkaisuja, kun lasten täytyy ehtiä harrastuksiin. Viikonloppuna tehdään sitten ruokaa ihan alusta alkaen.
Miten juot kahvisi?
Maidon kanssa, ja tuoreeltaan jauhetuista pavuista. Se vie suodatinkahvin eri levelille.