Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Autoilun tulevaisuus: Robottitakseja, lentäviä autoja ja lisää ruutuaikaa – Tältä se näyttää

Autoista on tulossa isojen kosketusnäyttöjen ansiosta viihdekeskuksia. Eikä siinä vielä kaikki, lähimainkaan.

18.2.2024 Tuulilasi

Lisää ruutuaikaa

Kun autoista on tulossa isojen kosketusnäyttöjen ansiosta liikkuvia viihdekeskuksia, myös viihde-elektroniikan valmistajat ovat kiinnostuneet mahdollisuuksista. CES:ssä tämä trendi näkyi hyvin, ja etenkin LG:n osastolla moni joutui hieraisemaan silmiään, kun esillä ei ollut pelkästään näyttöruutuja, vaan kokonainen auto. LG Alpha Able on tavallaan viihtyisä olohuone pyörien päällä.

Koska Alpha Able kulkee autonomisesti, siihen ei ole tarvinnut laittaa lainkaan kojelautaa. Vapautunut tila on voitu hyödyntää isolle kaarevalle näytölle, joka ulottuu koko auton leveydelle A-pilarista toiseen. Myös sivulasit voidaan ottaa käyttöön osittain läpinäkyvinä näyttöinä.

Ja kun ruutuun tuijottaminen kyllästyttää, ohjaamo muuttuu hetkessä lounge-tyyppiseksi tilaksi, kun etuistuimet kääntyvät 180 astetta, eli etumatkustajat ovat kasvokkain takamatkustajien kanssa.

Ei RoboCop vaan...

Amazonin tytäryhtiö Zoox on kehittänyt autonomista ja pelkästään sähköllä kulkevaa robottitaksia vuodesta 2014 alkaen, ja viime vuoden helmikuussa sen autot saivat aloittaa rajoitetussa liikennekäytössä Kaliforniassa. Robottitaksit ovat siis liikkuneet autonomisesti Kalifornian teillä Zooxin Foster Cityssä lähellä San Franciscoa sijaitsevan pääkonttorin nurkilla kohta vuoden päivät – joko tyhjinä tai Zooxin työntekijöitä matkustajinaan. Kesäkuussa kokeilu alkoi myös Las Vegasissa, joten Zoox oli luonnollisesti näyttävästi esillä CES-messuilla.

Zooxin 3,63 metriä pitkän ja 1,94 metriä korkean robottitaksin matkustamo on vähän kuin gondolihissi. Matkustamon laidoilla on kahden istuttavat penkit, eli istumapaikkoja löytyy neljälle matkustajalle. Etu-ja taka-akselille sijoitetut sähkömoottorit saavat virtaa 133 kWh akustosta, jonka luvataan riittävän taajamakäytössä noin 16 tunnin ajoihin.

Se lentää sittenkin

Xpeng on vuonna 2014 perustettu kiinalainen sähköautovalmistaja, jonka tytäryhtiön HT Aeron lentävä auto käänsi päitä Las Vegasissa – ei tosin sentään vielä taivaalla vaan ainoastaan messuhallissa. Tekniikka on kuulemma lentokelpoista, testit ovat jo käynnissä Kiinassa. Eikä kyseessä ole kiitorataa tarvitseva lentokone, vaan sähköinen VTOL (eli eVTOL), joka pystyy nousemaan ilmaan ja laskeutumaan pystysuoraan helikopterin tavoin. Kuulostaa näppärältä ratkaisulta liikenneruuhkien varalta, kun napin painalluksella saa roottorit esiin.

Hyvä kuuntelija

Volkswagen ei esitellyt CES:ssä varsinaisesti autoa vaan puheentunnistusjärjestelmän, joka on integroitu autoon yhteistyössä ChatGPT:n ja Cerence-nimisen yrityksen kanssa. Kuljettaja voi sanoa esimerkiksi: "Minulla on kylmä", jolloin auton sisälämpötila nousee automaattisesti muutaman asteen. Autoissa ollaan siirtymässä vauhdilla pois kankeista puhekomennoista kohti luonnollisempaa puheentunnistusta. Volkswagenilla järjestelmä tulee ID-mallistoon sekä Golfin, Tiguanin ja Passatin uusimpiin sukupolviin 2024 toisesta neljänneksestä alkaen.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt