Tuulilasi

Ripaus historian havinaa – tässä ovat Peugeotin kaikki kuusi Vuoden Autoa

Ripaus historian havinaa – tässä ovat Peugeotin kaikki kuusi Vuoden Autoa
Kun uusi Peugeot 208 nimitettiin maaliskuun 2. päivä Genevessä Vuoden Autoksi 2020, oli se Peugeotin historiassa kuudes kerta, kun sen uutuusmalli saa kunnian kantaa tätä automaailman tavoitelluinta kunnianimeä. Arvokkaan palkinnon taustalla on itsenäinen kuusikymmenhenkinen tuomaristo, joka koostuu arvostetuista eurooppalaisista autoalan toimittajista.

Peugeot 208 on leijonamerkin ensimmäinen kompakti kaupunkiauto, joka on nimitetty Vuoden Autoksi. 208:n lisäksi viisi muuta Peugeotin mallia on voittanut tämän halutun palkinnon: 504 sedan (1969), 405 sedan (1988), perheautoluokan 307 (2002) sekä 308 (2014). Peugeot 3008 SUV (2017) oli ensimmäinen Vuoden Auto -palkinnon saanut SUV-malli sitten palkinnon perustamisvuoden 1964.

Uusi 208 - tuorein voittaja

Uusi Peugeot 208 on kuudes Peugeotin malli, joka saa kantaa Euroopan tavoitelluinta autoalan palkintonimeä. Mallin muotoilu on erottuva ja vahva. Sen teknologia viitoittaa tietä puoliautonomiseen ajamiseen ja tarjoaa segmentissään ennen näkemättömän määrän viimeisimmän sukupolven ajoavustimia. Sähkö- ja polttomoottorit tarjoavat ostajalle aidon valinnan vapauden.

Täyssähköllä kulkeva Peugeot e-208 edustaa sähköautoilun uutta lukua. Sen 340 km:n toimintamatka (WLTP), 100 kW (136 hv) ja 260 Nm vääntö (käytössä heti 0 km/h alkaen) mahdollistavat kiihtyvyyden 0 - 100 km/h vain 8 sekunnissa. Kuljettajalla ovat käytössä kolme ajoasetusta: Sport, Normal ja Eco.

Uusi 208 lanseerattiin syyskuussa 2019 ja malli on heti osoittanut olevansa menestys. Pelkästään Euroopassa on vastaanotettu yli 130 000 tilausta. Näistä 15% on myyty täyssähköversiona.

Peugeot 504, ensimmäinen voitto kauniille "Sophia LORENin silmille"

Tutustuakseen ensimmäiseen eurooppalaiseen Vuoden Auto -palkinnon saaneeseen Peugeotiin, tulee historiassa matkata taaksepäin yli puoli vuosisataa. Vuosi oli 1969 ja 504 palkittiin merkin ensimmäisenä mallina Vuoden Autoksi. Kookas sedan edusti keskiluokalle tarkoitettujen mallien suosion nousua. 504 seurasi 404:n teknisiä jalanjälkiä, mutta uutuutena siinä esiteltiin erillisjousitus – ensimmäistä kertaa Peugeotin takavetoisessa mallissa.

504:n ulkoasu on peräisin Peugeotin muotoiluosaston ja Pininfarinan tiiviistä yhteistyöstä. Pininfarinan käsialaa ovat mallin kylkien linjat sekä tunnistettava takaosan muotoilu, kun taas Peugeot vastasi mallin keulasta, josta kuuluisa italialainen muotoilija tiettävästi huudahti - omat suunnitelmansa ensin hylättyään - "Sillä on Sophia Lorenin silmät"!

Kiitos mallin jämäkkyyden, Peugeot 504 on voittanut Afrikan tärkeimmät rallit useaan otteeseen: Itä-Afrikan Safari-rallin, Marokon rallin sekä Norsunluurannikon rallin.

Peugeotin ensimmäistä Vuoden Auto -palkinnon voittaja 504:ää valmistettiin vuosista 1968 vuoteen 2005 yhteensä 3 713 356 kappaletta, joista 2 644 326 oli korimallilta sedaneita.

405 – voittaja lähes yksimielisillä äänillä

Lähes kaksi vuosikymmentä myöhemmin toinen sedan, 405, ansioitui 'Car Of The Year' -tittelillä. Täsmällisemmin vuosi oli 1988 ja jopa 54 kaikista 57 tuomariston jäsenestä antoi mallille korkeimman mahdollisen pistemäärän. 405:n muotoilu otti vahvasti viitteitä 205 -mallista ja vaali ajonautintoa sekä mukavuutta. Mallin jämäkkä iskunvaimennus oli mallissa mukana jo heti alkaen-versiosta lähtien. 405 yhdisti aikansa uusia teknologioita, kuten ABS-jarrut, sekä 90 hv:n 1,9 turbodiesel moottorin.

405 mallistoon kuului myös Mi16 -versio, joka oli ajassaan edelläkävijä. Sen 160 hevosvoimaa käytti aikansa tehokkainta moottoriteknologiaa: neliventtiilisiä sylintereitä.

Sedanista ralli-coupé -versioksi muuntuneen 405:n ratissa Ari Vatanen saavutti sekä vuosien 1988 että 1990 Pariisi-Dakar -rallin voitot. Auton mekaniikka perustui 205 Turbo 16:een. Ari Vatasen saavutuksiin kuuluvat myös vuosien 1988 ja 1989 American Pikes Peak Internations Hill Climb -voitot, jotka hän saavutti 405 T16 :stä toteutetulla versiolla. Nämä legendaariset saavutukset ovat jääneet monien mieleen.

Autourheilusaavutusten lisäksi 405 pysyi myös suuren yleisön suosiossa ja sitä myytiin maailmanlaajuisesti yli 5 miljoonaa kappaletta.

307 sedan nousi uusiin korkeuksiin

Vuonna 2002 Peugeot 307 edusti täydellistä tasapainoa uuden kompaktin, mutta korkean ja tilavan perheauton saapuessa markkinoille. Kokonaisuus, joka vuonna 2002, 14 vuotta 405:n jälkeen, toi jälleen Peugeotille Vuoden Auto -tittelin.

307 erottui kilpailijoistaan korkealla korilla, joka teki matkustajien nousemisen autoon helpoksi. Mallin dynaaminen ulkopuolen muotoilu sai inspiraatiota 206:sta. Tuulilasin laaja pinta-ala tarjosi hyvän näkyvyyden eteen. Tilava, toiminnallinen ja muuntautuva sisätila taas ammensi inspiraatiota tila-autoista. Ohjauspyörän takana huomio kiinnittyi mallin alhaiseen melutasoon sekä jarrutustehoon. Lisäksi Peugeot 307 kulki aikansa puhtaimmalla dieselmoottorilla, hiukkassuodattimella varustetulla 110 hv:n 2.0 HDi:llä.

307 tarjosi laajan valikoiman eri korimalleja joista jokaisella on vahva oma ilmeensä: 3-, 4- ja 5-ovinen hatchback, sedan, SW sekä CC (Coupé-Cabriolet), unohtamatta 307 WRC-mallia, joka korvasi MM-ralleissa 206 WRC-mallin vuosina 2004 ja 2005.

Kaikki korimallit mukaan lukien Peugeot 307 myi ympäri maailman yhteensä yli 3,7 miljoonaa kappaletta.

308:n palkittu tyylikkyys sekä dynaamiset ominaisuudet

2014 oli vuosi, jolloin leijonan osa niin Peugeotista kuin automaailmasta oli astumassa uuteen aikakauteen. Suunnittelijat ja insinöörit työstivät modernia 308:aa. Mallin uuden modulaarisen EMP2-alustan ansiosta uusi 308 sai kompaktit mittasuhteet ja kevyemmän rakenteen (-140 kg edeltäjäänsä verrattuna). Nämä kaikki ominaisuudet vaikuttivat 308:n käsiteltävyyteen.

Uuden 308:n ohjaamo sisältää uuden teknologisen arsenaalin ja se suunniteltiin täysin uusiksi, jotta se tarjoaisi intuitiivisen ajoelämyksen. Sen SR1-konseptiauton inspiroima ohjaamo koostuu pienikokoisesta ohjauspyörästä, ratin yläpuolelle asettuvasta mittaristosta, korkealle sijoitetusta keskikonsolista sekä laajasta 9,7" -kosketusnäytöstä. Peugeot i-Cockpit® :stä tuli tämän ensiesittelynsä jälkeen merkittävä erottuva ominaisuus kaikkiin Peugeotin tuleviin malleihin.

Vuoden 2013 lopun ensiesittelyn jälkeen 308 -mallia on tähän päivään mennessä myyty yli 1,7 miljoonaa kappaletta.

3008 - ensimmäinen SUV-mallinen “Car Of The Year”

3008 oli ensimmäinen SUV, joka on voittanut Vuoden Auto -tittelin sitten palkinnon ensiesittelyn jälkeen vuonna 1964.

3008:ssa ruumiillistuu Peugeotin tahto nousta kohti premium-segmenttiä. 3008 edustaa Peugeotin näkemystä SUV-mallista markkinalla, jossa kyseisen korimallin kysyntä on lähes kyltymätön. Näiden samojen elementtien ansiosta 3008 palkittiin Vuoden Auto -tittelillä vuonna 2017. Mallissa nähtiin myös ensimmäistä kertaan uuden sukupolven i-Cockpit® -ohjaamo, joka tunnettiin myös nimellä "Amplify", ja joka tarjosi intuitiivisen ajoelämyksen lisäksi polun edistyksellisin ajoavustimiin sekä saumattoman liitettävyyden mobiilipalveluihin. Peugeot 3008:n mukana tarjolle tullut Advanced Grip Control -varuste on omiaan lisäämään mallin käyttömahdollisuuksia erilaisissa haasteellisimmissa maasto-olosuhteissa. Vuonna 2016 Peugeot Sport esitteli 3008 DKR-mallin, joka nousi legendaarisen kuljettajakolmikon avulla Dakarin voittajien listalle.

Valmistuksen alkamisesta lokakuussa 2016 tähän päivään mennessä on 3008 myynyt yli 1,7 miljoonaa kappaletta.

COTY tuomaristo: eurooppalaisia asiantuntijoita

COTY, eli Vuoden Auto -tuomaristo koostuu 60 itsenäisestä autoalan toimittajasta, jotka yhdessä edustavat 23:a eri maata. Kunkin maan edustajien määrä riippuu maan markkinan koosta sekä autoalan asemasta kyseisessä maassa. Saksa, Espanja, Ranska, Italia ja Englanti omaavat kukin kuusi tuomariston jäsentä. Muut tuomaristossa edustettuna olevat maat ovat Suomi, Belgia, Hollanti, Irlanti, Itävalta, Kreikka, Luxenburg, Norja, Portugali, Puola, Ruotsi, Slovenia, Sveitsi, Tanska, Tsekki, Turkki, Unkari ja Venäjä.

Tuomaristo palkitsee joka vuosi yhden voittajan. Voittajaksi valitaan merkittävin uutuus, joka on tullut myyntiin valintaa edeltävien 12 kuukauden aikana mallin segmenttiin, muotoon tai hintaan katsomatta. Tekninen edistyksellisyys sekä vastine rahalle ovat valinnassa merkittävässä asemassa. COTY-palkinto on jaettu aina vuodesta 1964 alkaen ja se on automaailman vanhin sekä kiistatta tavoitelluin eurooppalainen kunnianimitys.

"On suuri ylpeyden aihe saada olla niiden TOP 3 merkin joukossa, jotka ovat voittaneet Vuoden Auto - Car Of The Year -palkinnon yhteensä kuusi kertaa. Peugeot on myös saanut COTY-nimityksen kolme kertaa 6 vuoden sisään, mikä on ensimmäinen kerta yhdelle merkille. Kaduilla ajaa nyt kolme Peugeotin "Car Of The Year" -nimitettyä mallia: uusi 208, 3008 SUV ja kompakti 308 sedan. Uusi 208 voitti tämän kunnianimen, sillä se tarjoaa asiakkaalle aidon vapauden valita sähkön ja polttomoottorin väillä saavutettavaan hintaan. Mallin uskalias muotoilu ja teknologia vievät mukanaan. Car Of The Year -palkinto on hieno työkalu yhtiön eheyden ylläpitämiseksi sekä suositukseksi asiakkaillemme”, sanoo Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato.

Julkaistu: 1.4.2020
Kommentoi »