Apu

Rentoutuminen auttaa kohonneiden kortisolitasojen ­korjaamisessa

Rentoutuminen auttaa kohonneiden kortisolitasojen ­korjaamisessa

Tiedätkö, onko kortisolihormonisi koholla? Jos olet jatkuvasti stressaantunut, vastaus on todennäköisesti kyllä.
Teksti Noora Takamäki
Kuvat Fotolia
Mainos

Kortisolihormoni ­tekee kaikkensa, että sopeutuisimme stressiin, mutta liika on liikaa sillekin.

Kortisolia kutsutaan stressihormoniksi, ja se ­erittyy lisämunuaisissa. Sen tärkein tehtävä on ­veren sokeritason pitäminen riittävän korkeana. Normaalitilanteessa kortisoli lisää motivaatiota, energiaa ja toimintakykyä. Kortisolitasojen vaihtelu, jopa vuorokauden aikana, on kuitenkin normaalia. Jatkuva koholla oleminen sen sijaan aiheuttaa ­monia ongelmia.

Stressi nostaa kortisolitasoja, ja tyynen hetken saapuessa niiden pitäisi laskea. Näin ei kuitenkaan aina ole, sillä esimerkiksi ylipaino, raskaus ja korkea verenpaine voivat sekä nostaa kortisolitasoja että aiheutua niistä. Jos stressin helpottaessa korkeaan kortisolitasoon liittyvät ongelmat jatkuvat, voi olla järkevää selvittää, mitä taustalla oikein piilee.

Tällaisia ongelmia ovat esimerkiksi lyhyt pinna, ahdistuneisuus ilman selkeää syytä, rauhoittumisen vaikeus, erilaiset univaikeudet tai väsyneenä herääminen, selittämätön painonnousu, painonpudottamisen vaikeus, selittämätön akne, korkea veren­paine ja hormonaaliset ongelmat.

Usein kortisolitasojen korjaamiseksi auttavat ruokavaliomuutokset, kuten prosessoidun ruoan sekä sokerin, alkoholin ja kahvin välttäminen ja kasvisten, hedelmien, terveellisten rasvojen ja täysjyväviljojen lisääminen. Myös rentoutuminen on avuksi. Joissain tapauksissa taustalla voi olla jokin sairaus, johon lääkäri voi tarpeen mukaan määrätä hoidon.

Lähteet: Healthyway.com

Julkaistu: 17.5.2018