
Talvirengastesti rallimestari Timo Mäkisen perstuntumalla oli Vulcon ja Kumi-Heleniuksen juhlaa
”Pinnoitettu rengas on varsin pitkään ollut monien epäluulojen kohteena käyttäjien keskuudessa. Eikä ehkä aikanaan aivan suottakaan. Mutta tämänkertainen kokeemme osoitti, että nykypäivänä nämä Jaakobin ajatukset ovat turhia”, totesi Timo Mäkinen Tuulilasissa 12/1974.
Tuulilasin työryhmä kerääntyi loka-marraskuun vaihteessa Lappiin rengastestien merkeissä. Ralliässä Timo Mäkisen mukanaolo varmisti sen, että ainakaan testaajien ajotaidoista ei homma jäisi kiinni. Koska jäätilanne oli alkutalvesta vielä huono, testipaikaksi valikoitui Luoston kupeessa sijaitseva lannoituskoneiden lentokenttä, jonka kiitotielle jäädytettiin puolen kilometrin mittainen jäärata. Lunta sen sijaan löytyi jo yleisiltä teiltä ihan riittämiin.
Testiin valittiin viisi Suomen myydyintä talvirengasmerkkiä (Nokia, Firestone, Good Year, Dunlop ja Michelin) kokoluokassa 155 R12, sekä niiden haastajiksi kaksi pinnoitettua rengasta (Vulco ja Hakkisradial Kumi-Helenius). Kaikki tietenkin nastarenkaita. Testiautoina käytettiin Datsun 120 Y -kiitureita. Loppuarvosteluissa otettiin mittaustulosten lisäksi huomioon rallimestari Mäkisen perstuntumaan perustuvat arviot renkaan ajettavuudesta.
”Kun laukaisen vähän kytkimellä, ei meinaa sutia tyhjää ollenkaan.”
Vertailun ykköseksi nousi kaikkien yllätykseksi pinnoitettu Vulco -vyörengas. Vulco oli pinnoittanut Nokian NR 20:n rungolle NR 06:n (Hakkapeliitan) pinnan ja vertailun perusteella tehnyt näin jopa alkuperäistä paremman talvirenkaan:
”Pinnoitettu rengas on varsin pitkään ollut monien epäluulojen kohteena käyttäjien keskuudessa. Eikä ehkä aikanaan aivan suottakaan. Mutta tämänkertainen kokeemme osoitti, että nykypäivänä nämä Jaakobin ajatukset ovat turhia.” Timo Mäkinenkin kehui Vulcoa: ”Kun laukaisen vähän kytkimellä, ei meinaa sutia tyhjää ollenkaan”.
Testin kakkoseksi sijoittui Nokian tehtaan rengas NR 06 ennen toista yllättäjää. Kumi-Heleniuksen Hakkisradialia, johon oli pinnoitettu Hakkapeliitan pintakuvio Goodyearin runkoon. Hakkisradial oli lumen peittämällä jäällä paras pysähtyjä, kun alkunopeus oli 30 km/h (jarrutusmatka 32,5 m) ja kovaksi pakkautuneella lumitielläkin (50 km/h) Vulcon jälkeen toiseksi paras (jarrutusmatka 56 m). Halpisrenkaiden juhlaa siis!
Vertailussa myös kakkostien huoltoasemat

Talvirengasvertailun lisäksi joulukuun 1974 Tuulilasissa oli vertailtu myös kakkostien (Helsingistä Poriin) varrella sijaitsevia huoltoasemia. Arviointikriteerinä oli näiden autotarvikkeiden saatavuus: tuulettimen hihna, pyyhkimen sulka, kärjet, hinausköysi, apukaapelit, ensiapulaukku, varakanisteri, kunnon tiekartta sekä talous- ja kosteuspyyhe. Lisäksi tähtien lukumäärään vaikuttivat huoltamon monipuolisuus, siisteys ja miehistön palvelualttius.
Kaksi testatuista 20 huoltoasemasta sai täydet viisi tähteä. Vantaan Vapaalassa sijainnut BP:n huoltamo paitsi täytti yllämainitut kriteerit, ilahdutti myös kohtuullisilla kahvion hinnoillaan: kahvi, 80 penniä ja juustosämpylä 1,90 markkaa. Viisi tähteä ansaitsi myös Forssan Esso, jossa kahvi oli vieläkin halvempaa, vain 68 p.