
Kun rengas puhkesi sunnuntaina, apuun ei tullut iso firma vaan pienyrittäjä
Kun kauppa keskittyy, pelureista tulee koko ajan suurempia. Kun jotain yllättävää sattuu, pieni voi silti tarjota avun suurta ketterämmin, kirjoittaa tuottaja Niklas Thesslund.
Artikkelin kuunneltava versio on tehty tekoälyn avulla. Anna palautetta audiosta sähköpostilla apu360@a-lehdet.fi tai artikkelin lopussa olevalla lomakkeella.
Kesälomareissulla puhkesi autosta rengas. Helppo nakki, jos on vararengas ja työkalut mukana tai jos lähistöllä on rengasliike, mutta nyt ei ollut. Valtatietä 27 Pohjanmaalta Savoon ajaneet tietävät, että varsinaisia suurkaupunkeja ei matkan varrelle satu. Lisäksi sattui olemaan sunnuntaipäivä.
Emme kuitenkaan olleet perämetsien viimeisellä korpisuoralla vaan läheltä tuli hinaaja autoineen avuksi puolessa tunnissa. Se ei ole aika eikä mikään odottaa moista apua, ja tällä kertaa avuksi sattui vielä harvinaisen neuvokas ammattilainen. Sävelet olivat selvät: Hän vinssaa automme hinausauton kyytiin ja heittää meidät Iisalmeen. Sillä aikaa sinä googlaat päivystävää rengasliikettä, kuului ohje.
Soitot isompiin rengasfirmoihin olivat tietenkin turhia, puhelinvastaaja kertoi aukioloajat, eikä sunnuntai kuulunut niihin. Mutta kohta jo tärppäsi: paikallinen yksityisyrittäjä ei päässyt hommaa tekemään, mutta tiesi toisen, joka saattaisi ehtiä. Niin kuin ehtikin. Renkaat vaihdettiin kuin formulavarikolla, ja lopulta olimme illalla Helsingissä vain pari tuntia myöhemmin kuin piti.
”Mitä enemmän kauppa ja palvelut keskittyvät ja mitä suurempia pelureista tulee, sitä kauemmaksi ne karkaavat.”
Miksi tästä sitten pitää kirjoittaa, puhkeaahan sitä nyt renkaita. Ensimmäinen syy on se, että tilanteessa yhdistyivät uuden ja vanhan maailman parhaat puolet. Saatoin selata verkkoa puhelimellani autosta ja tavoittaa sitten langan päähän oikean ihmisen. En automaattivastaajaa, kaksivaiheista tunnistautumista tai chat-robottia. Ihmisen ja yrittäjän, joka oli valmis auttamaan, vaikka oli heinäkuinen sunnuntai. Ja totta kai oli, kysehän oli hänen työstään ja elannostaan.
Toinen syy liittyy edelliseen. Mitä enemmän kauppa ja palvelut keskittyvät ja mitä suurempia pelureista tulee, sitä kauemmaksi ne karkaavat. Valikoimaa riittää ja alennuksia tai muuta rahallista hyötyä uskollisille asiakkaille, mutta monesti sen vastapoolina on jäykkyys tällaisissa tilanteissa. Toimialasta riippumatta on usein niin, että ison ketjun liike on auki silloin kun lapussa lukee, ei koskaan muulloin.
Siksi tarvitaan myös pieniä.