
Renaultin sähkömaasturi vai uusi Jeep Compass? Toyotan sähköinen SUV bZ4X sai farkkuperän ja Nissan Micran kuudes sukupolvi näkee päivänvalon
Karautatko auringonlaskuun kolmannen polven Jeep Compassilla vai Renaultin täyssähköisellä nelivetomaasturilla? Katso myös, miltä näyttää Toyota bZ4X:n upouusi farkkuperä.
Renaultin jeeppi
Renault 4 Savane 4x4 on maastouskottava versio uudesta sähköisestä Nelosesta. Kyseessä on vasta konsepti, mutta sen päätyminen tuotantoon ei olisi kovin suuri ihme.
Konseptin maavaraa on nostettu 1,5 sentillä, ja toisen sähkömoottorin lisääminen taka-akselille on tehnyt autosta nelivetoisen. Lisäksi kasvaneet raideleveydet ja sen mukana tulleet pullistukset luovat maasto-Neloselle selvästi jämäkämmän olemuksen.

Konseptin tehosta ei ole Renaultin tiedotteessa minkäänlaisia vihjailuja, joten takamoottori voi olla vain avittava tai vaikka yhtä tehokas kuin keulalla oleva 110-kilowattinen sähkökiuas. Ja jos näin olisi, silloin päästäisiin lähemmäs 300 hevosvoiman tehoihin. Se on mukavasti kompaktiin katumaasturiin, mutta ei näinä päivinä vielä mitenkään yliampuvasti.
Myös sisätilat ovat saaneet hieman maastohenkisemmän trimmauksen.
Kompassin suuntaan

Jeep on esitellyt kolmannen sukupolven version urbaanista maasturistaan, ja sekin kasataan Stellantisin STLA Medium -perusrakenteelle. Autot valmistetaan Euroopassa, paikka on Melfi eteläisessä Italiassa.
Uuden Compassin myynti alkaa tämän vuoden alkusyksystä. Tarjolla on heti useampi versio: itseään lataava perushybridi, ladattava hybridi sekä myös pelkästään sähköllä kulkeva malli. Ensimainitussa on tehoa 145 hevosvoimaa, kun plugarissa potkua on 195 heppaa. Sähköversiosta on parikin tehoversiota: 213 tai 375 hv. Jälkimmäinen on nelivetoinen.
Vaikka Compass ei kuulu Jeepin legendaarisimpiin maastureihin, sille luvataan varsin kelvolliset maasto-ominaisuudet. Maavaraa on esimerkiksi enimmillään 20 senttiä. Lähestymis-, ylitys- ja jättökulmat ovat 27, 16 ja 31 astetta. Kahluusyvyyttäkin luvataan vaikuttavat 47 senttiä, eli Pohjanmaalla ei tarvitse pelätä ainakaan pienempiä tulvia.
Farkuntapainen

Toyota on lisännyt uuden perän sähköiseen katumaasturiinsa bZ4X:ään, ja uutuus kulkee Touring-nimikkeen alla. Tavalliseen bZ4x:ään verrattuna Touringin perää on pidennetty 14 sentillä, ja uuden muodon sekä pidentyneen korin ansiosta Touringin tavaratila on kasvanut perus-bZ4X:ään verrattuna kolmanneksella, eli 600 litraan.
Touring tulee tarjolle sekä etu- että nelivetoisena. Ensimainitussa tehoa on 165 kW, jälkimmäisessä 280 kW. Akun koko on kuitenkin aina 74,7 kWh, joka riittää ihanneolosuhteissa yli 550 kilometrin ajoihin. Suomeen uutukaisia on lupa odotella ensi keväänä.
Micra on nyt chic

Nissan Micra on ehtinyt mallina kunnioitettavasti lähes 43 vuoden ikään, joten on jo korkea aika paljastaa kuudes sukupolvi. Se on vähemmän yllättäen sukua Renault 5:lle, eli kyseessä on AmpR Small -perusrakenteelle kasattu allianssisähköauto, joka myös valmistetaan Ranskassa. Auton muotoilusta on vastuussa Nissanin Lontoossa sijaitseva muotoilustudio. Akkukokoja on kaksi: 40 ja 52 kW, ja niissä on tehoa 90 ja 110 kW. Micran olemukseen on haettu pieni ero sen ranskalaissisareen, mutta sisällä eroavaisuudet ovat kortilla. Eikä siinä ole mitään vikaa – onhan Renault 5 kuitenkin Vuoden Auto Euroopassa.
Numeroiden valossa
66 prosenttia suomalaisista, eli kaksi kolmesta, pelkää liikenteessä päihtyneitä kuljettajia. Tämä paljastuu LähiTapiolan teettämässä tutkimuksessa, johon vastasi yli 1 000 henkilöä. Huomattavaa on etenkin se, että suurinta pelko on alle 25-vuotiaiden joukossa; heistä asia huolestutti peräti 77 prosenttia vastaajista.
28 399 euroa – Dacia Bigsterin myynti Suomessa on alkanut, ja Dusterin isosisaren hinnat alkavat houkuttelevasti alle 30 000 eurosta.
2025 eli tänä vuonna kokeillaan taas suomalaisten autoilijoiden valmiutta vetyyn. Jyväskylän lähelle avautuu pilottiprojektina vetyasema, jossa ovat mukana Toyota Motor Europe, Toyota Gazoo Racing sekä Jyväskylän kaupunki. Uuden tankkauspisteen myötä Toyota aloittaa Mirai-polttokennoautojensa tarjoamisen asiakkaille. Ensi alkuun autoja on saatavilla vain huoltoleasingin kautta.
1,9 miljoonaa autoa on rullannut ulos Uudenkaupungin autotehtaasta sen perustamisen jälkeen, siis vuodesta 1968 lähtien. Isompien autotehtaiden tapaan myös Valmet Automotive valmistautuu hiilineutraaliuteen. Viime vuonna 96 prosenttia yhtiön kokonaiskulutuksesta oli jo uusiutuvaa energiaa.