Tuulilasi

Ensityypit: Renault Megane E-Tech – Valmis haastamaan

Ensityypit: Renault Megane E-Tech – Valmis haastamaan
Uusi Megane E-Tech ilmestyy johtamaan ranskalaismerkin sähköistä rintamaa.
Julkaistu: 2.5.2022

Toisin kuin mallinimike antaa ymmärtää, Megane E-Tech on alusta pitäen suunniteltu sähköautoksi, eikä juurikaan jaa samoja piirteitä aiempien Megane-sukupolvien kanssa. Uutuusmalli pohjautuu ensimmäisenä Renaultin autona uudelle CMF-EV-sähköautoalustalle, jota tullaan käyttämään merkin tulevien vuosien sähköautojen perustana. Menestyspaineita uutuudelle tuo se tehtaan linjaus, että nykyiset polttomoottorilla varustetut Meganet pysyvät valmistuksessa vain vuoteen 2024 asti. Tämän jälkeen saatavilla on ainoastaan sähköversioita.

Ensisilmäyksellä kaikki ohjaamossa on uutta. Vakiona mukana tulevat kiitettävästi pelittävät 12-tuumainen digimittaristo ja vastaavankokoinen keskusnäyttö. Myös pintamateriaalit ja säätimet miellyttävät jopa yllättävän korkealla laadullaan.

Akkuvaihtoehdot ovat kooltaan 40 kWh ja 60 kWh. Ensimmäinen ja pienempi näistä tulee yhdessä 129-heppaisen sähkömoottorin kanssa ja tarjoaa toimintamatkaa maksimissaan 300 km. Halutessaan auton ostaja voi ruksata suuremman 60 kWh:n akun kaveriksi 218 hevosta tuottavan sähkömoottorin, jolloin virtaa riittää teoriassa 450 kilometrin verran. Koeajomme aikana lupaus tästä varmistui ainakin pääosin todeksi, kun sähkö-Meganesta riitti virtaa yli 400 km:n matkalle. Energiatehokkaimman ratkaisun saa yhdistämällä suuremman 60 kWh akun ja pienemmän 129 hv:n sähkömoottorin, jolloin luvattu matka kasvaa yli 470 kilometriin.

Laadukkaan tuntuisen ohjaamon ytimestä löytyy Googleen pohjautuva multimediajärjestelmä

Tuulilasi koeajoi kevään sähköuutuuden Espanjan aurinkorannikolla lämpötilan ollessa 20 astetta plussan puolella. Espanjalaisilla mutkateillä ajettaessa havaitsi heti, miten Megane E-Techin alusta on mukava ja epäilemättä jämäkämpi kuin monen kilpailijansa vastaava. Näillä eväillä auto käyttäytyy juuri niin kuin sen toivookin. Ajoakku on puristettu 11 sentin paksuiseksi levyksi lattian alle.

Rattivaihteiden siivekkeitä napsauttelemalla säädellään moottorijarrutuksen tehokkuutta neljällä eri asteella. Toteutus on erinomainen, eikä Espanjan alamäissä jarruun tarvitse koskea ollenkaan. Megane E-Tech on autona hauska ajettava, jossa hyvin viimeistelty ja helppokäyttöinen ohjaamo antaa eväät kilpailla muun muassa Volkswagen ID.3:n kanssa. Nelivetoista versiota autosta ei toistaiseksi tule saataville, mikä voi harmittaa suomalaisia mökkeilijöitä.

Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech Electric 60 kWh 220hv Techno

  • Moottori: Sähkö
  • Akku / Toimintamatka: 60 kWh / 450 km
  • Teho: 160 kW (218 hv) Vääntö 300 Nm
  • Voimansiirto: Etuveto, 1-n. alennusvaihde
  • 0−100 km/h: 7,4 s
  • Huippunopeus: 160 km/h
  • Yhd. EU-kulutus: 16,1 kWh/100 km
  • Lataus AC/DC: 22 kW (3-vaihe) / 130 kW
  • Mitat: Pituus 4 199 mm, leveys 1 783 mm, korkeus 1 505 mm, akseliväli 2 685 mm, tavaratila 440 l
  • Omamassa: 1 636 kg

Kenelle?

Henkilölle, joka hakee ominaisuuksiltaan tasavahvaa sähköautoa. Megane E-Tech ei ole suuren suuri, mutta sen sisältä löytyy tarpeeksi tilaa pienelle perheelle.

  • Koeajettu auto vakiovarustein: 44 390 €
  • Mallisto alkaen 36 390 €

1 kommentti