Tuulilasi

Renault kiihdyttää sähköautostrategiaansa - tulossa kymmenen uutta täyssähköautoa

Renault kiihdyttää sähköautostrategiaansa - tulossa kymmenen uutta täyssähköautoa
Renault Group tarjoaa uudistetun strategian mukaan kilpailukykyisiä, ympäristön monipuolisesti huomioon ottavia ja samalla kohtuuhintaisia sähköautoja aiemmin ilmoitettua nopeampaan tahtiin. Korkealle asetetut tavoitteet ovat realistisia sähköautoista kymmenessä vuodessa saadun laajan kokemuksen sekä alojensa johtavien kumppaneiden avulla.
Julkaistu: 1.7.2021

Renault Group on hyödyntämässä kaiken sen teknisen tiedon ja tuotannollisen taidon, minkä se on kerännyt kymmenen vuoden aikana Euroopan suurimpana sähköautojen valmistajana. Nyt tehdään rohkeita liikkeitä, joiden avulla tarjotaan kilpailukykyisiä ja houkuttelevia sähköautoja asiakkaille.

Tavoitteena on vihrein mallisto Euroopan markkinoilla vuonna 2025, josta kaksi kolmannesta on sähköautoja tai sähköistettyjä malleja. Sähköautojen osuus nousee 90 prosenttiin Renaultin myynnistä vuoteen 2030 mennessä.

• Tehokas ja huipputeknologinen sähköinen ekojärjestelmä Renault ElectriCity Pohjois-Ranskassa yhdistettynä konsernin sähkömoottoreita valmistavaan MegaFactoryyn Normandiassa.

• Strateginen kumppanuus Envision AESC:n kanssa, jossa rakennetaan Douaihin uusimman teknologian akkuja vuodesta 2024 alkaen valmistava gigatehdas.

• Yhteisyritys ranskalaisen Verkorin kanssa, jossa kehitetään tehokkaita, paikallisia raaka-aineita käyttäviä ympäristön huomioon ottavia akkuja vuodesta 2022 lähtien.

• Standardisoidut kaikissa tulevaisuuden sähköautoissa käytettävät kennot, joiden avulla pudotetaan ajoakun hintaa portaittain 60 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.

• Erittäin tehokas sähkömoottori, joka on kolmanneksen nykyisiä halvempi ja jossa energian hävikki pienenee 45 prosentilla, mikä kasvattaa toimintamatkaa 20 kilometrillä.

• Tasapainoisempi ja tuottavampi mallisto, jossa on 10 uutta sähköautomallia.

• Kaksi uutta ikonia: Renault 5, jonka tuotantokustannukset ovat kolmanneksen ZOEa matalammat sekä ajaton ”4ever”.

• Lisää voimaa perheautoluokkaan täysin uuden MéganEn avulla vuonna 2022.

• Renault Group tuo lisää arvoa sähköautoilleen koko ajoakun eliniän ajalle: Mobilizen avulla mahdollisuus tienata jopa 400 euroa vuodessa myymällä sähköä autosta takaisin verkkoon ja lopussa autosta luovuttaessa jopa 500 euron hyvitys ajoakusta.

”Tänään on historiallinen päivä, kun kerromme Renault Groupin sähköautostrategiasta ja vahvistamme toimintaamme ”made in Europe” -ajatuksella. Rakentamalla Renault ElectriCityn Pohjois-Ranskaan ja sähkömoottorien MegaFactoryn Normandiaan luomme perustan kilpailukyvyllemme - kotimaassamme. Me investoimme ja yhdistymme alojensa parhaiden toimijoiden kanssa: ST Micro-electronics, Whylot, LG Chem, Envision AESC, Verkor. Vuoteen 2030 mennessä esittelemme kymmenen uutta sähköautomallia ja nostamme tuotantomme miljoonaan autoon vuodessa. Ne kattavat kaiken pienistä kaupunkiautoista ylellisiin ja urheilullisiin malleihin. Kaiken huipuksi uskomme legendaaristen muotojen, kuten rakastettu R5, antavan Renaultin tyylin sähköistymiseen: se tekee sähköautoista suosittuja”, sanoo Renault Groupin pääjohtaja Luca de Meo.

Miljoona NMC-akkua allianssin käyttöön vuoteen 2030 mennessä

Yli kymmenen vuoden sähköautokokemuksellaan Renault Group lähtee rohkeasti standardisoimaan akkutekniikan pysyäkseen huipulla kilpailukyvyssä. Tulevaisuudessa tehdään NMC-ajoakkuja (nikkeli, mangaani ja koboltti), joissa on ainutlaatuinen kennorakenne. Niitä käytetään kaikissa allianssin sähköautoissa ja vuosituotanto nostetaan miljoonaan vuoteen 2030 mennessä. Uudella rakenteella saadaan viidennes lisää toimintamatkaa ja paljon parempi akun kierrätettävyys muihin ratkaisuihin verrattuna.

Kennojen rakenteessa käytetään kahta ratkaisua. Envision AESC:n kanssa Douaihin rakennettavan gigatehtaan kapasiteetti on 9 GWh vuonna 2024 ja se kasvaa 24 GWh tasolle vuoteen 2030 mennessä. Renault Group on lisäksi tehnyt aiesopimuksen Verkorin kanssa, jonka mukaan se hankkii yli viidenneksen osuuden yrityksestä. Yhdessä kehitetään tehokas ajoakku käytettäväksi suuremmissa Renaulteissa ja Alpineissa. Ranskassa kehitettyjen ja valmistettavien kennojen sekä moduulien esituotanto käynnistyy vuonna 2022. Vuoteen 2026 mennessä Verkor rakentaa Ranskaan ensimmäisen gigatehtaansa, jonka kapasiteetti on 10 Gwh.

Vajaassa kymmenessä vuodessa konserni pudottaa ajoakun kustannuksia vaiheittain 60 prosenttia nykyisestä. Tavoitteena on saada hinta alle 100 dollarin/kWh vuonna 2025 ja jopa alle 80 dollaria/kWh ennen kiinteän elektrolyytin akkujen käyttöönottoa Allianssissa vuonna 2030.

Sähkömoottorit omaan tuotantoon

Olemalla ensimmäinen autonvalmistaja, joka kehittää oman sähkömoottorin, jossa ei käytetä harvinaisia maametalleja, vaan vierasmagnetoitua tahtimoottoria (electrically excited synchrous motor, EESM), Renault Group pysyy kilpailijoidensa edellä. Tehtyään jo suurimman osan investoinneista, konserni on pystynyt leikkaamaan ajoakun hinnan puoleen viimeisten kymmenen vuoden aikana ja sama toistetaan seuraavan vuosikymmenen aikana.

Sähkövoimalinjassa konserni aikoo yhdistää invertterin, DC-DC-muuntajan ja auton sisäänrakennetun laturin yhdeksi kokonaisuudeksi. Kompaktissa ratkaisussa käytetään 800 voltin jännitettä ja vähentämällä osien määrää leikataan kustannuksia. Uutta ratkaisua käytetään kaikissa sähköistetyissä autoissa (sähköautot, lataushybridit, hybridit), millä päästään suuriin tuotantomääriin ja sen myötä halvempaan hintaan.

Kaiken huippuna konserni kehittää entistä pienempää sähkömoottoria, jota kutsutaan all-in-one -järjestelmäksi. Uudessa sähkömoottorissa itse moottori, alennusvaihde ja suurtehoelektroniikka kootaan yhdeksi paketiksi. Kokonaisuus on 45 prosenttia pienempi (nykyisen Clion polttoainetankin kokoinen), 30 prosenttia halvempi ja energiaa kuluu 45 prosenttia vähemmän hukkaan, millä toimintamatka kasvaa 20 kilometrillä.

Tehokkuus ja pitkä toimintamatka kohtuuhintaan

Konsernissa käytetään erityisesti sähköautoihin suunniteltuja perusrakenteita. Suuremmissa malleissa on CMF-EV, jossa painotetaan hyvää ajettavuutta ja monipuolisesti suorituskykyä. Vuoteen 2025 mennessä Allianssissa tälle perusrakenteelle tehdään vuosittain 700 000 autoa. Niissä energiankulutus on vähäinen ja toimintamatka jopa 580 kilometriä.

Arkkitehtuurissa on rikottu perinteisiä rajoja, jonka myötä on saatu suuret sisätilat kohtuullisiin ulkomittoihin. Sähköjohtojen ja muiden komponenttien määrää on vähennetty, millä pudotetaan omamassaa ja kustannuksia. Lämmityksen ja ilmastointilaitteen sijoitus moottoritilaan on tehnyt mahdolliseksi aiempaa ohuemman ja kevyemmän kojelaudan.

Pienemmissä sähköautoissa käytetään CMF-BEV-perusrakennetta, jonka hinta on saatu erittäin kilpailukykyiseksi. Siihen on päästy vaihtokelpoisilla akun kennoilla ja sopivankokoisella sadan kilowatin tehoisella sähkömoottorilla. Sähkövoimalinjan ulkopuoliset osat ovat samoja kuin CMF-B-perusrakenteessa, joita tehdään kolmen miljoonan vuosivauhdilla. Näin saadaan säästöjä suurien volyymien kautta. Toimintamatkasta ei ole tingitty, vaan se on CMF-BEV:ssä jopa 400 kilometriä (WLTP).

Kilpailukykyisiä sähköautoja ajatuksella Made in France

Konserni ilmoitti kesäkuun 9. päivänä 2021 luovansa Ranskaan Renault ElectriCityn. Kokonaisuus Pohjois-Ranskassa yhdistää Renaultin Douain, Maubeugen ja Ruitzin tehtaat, minkä lisäksi siihen kuuluu alihankkijoiden vahva ekojärjestelmä. Vuodesta 2024 lähtien ElectriCity saa hinnaltaan kilpailukykyisiä ajoakkuja Envision AESC:n Douain gigatehtaalta. ElectriCity sijaitsee Euroopan sähköautotarpeen sydämessä, sillä Espanja, Iso-Britannia, Italia, Ranska ja Saksa vievät kaksi kolmannesta tehtaan tuotannosta vuonna 2025.

Samalla ElectriCity ilmentää onnistunutta siirtymistä perinteisistä polttomoottoreista sähkömoottorien aikaan. Uusi teollinen ekojärjestelmä luo vuonna 2024 käynnistyessään 700 uutta työpaikkaa. Yhdessä Envision AESC:n ja Verkorin kanssa Renault Group synnyttää 4 500 suoraa työpaikkaa Ranskassa vuoteen 2030 mennessä.

Samalla uusi kokonaisuus on Euroopan suurin ja tehokkain sähköautojen tuotantoon erikoistunut teollisuuskeskittymä, jossa tehdään 400 000 autoa vuonna 2025. Tuotannon kustannus saadaan pudotettua noin kolmeen prosenttiin auton kokonaisarvosta.

Ajoakun elinkaari: lisäarvoa koko ajalle

Renault Group on ensimmäinen autonvalmistaja, joka on mukana koko ajoakun elinkaaressa. Mobilizen avulla on lisätty ajoakun kestävyyttä, kehitetty käyttömahdollisuuksia ja kasvatettu lisäarvoa kaikissa elinkaaren vaiheissa.

Ensimmäisessä vaiheessa konserni on kehittänyt mahdollisuuksia ajoneuvosta-verkkoon-lataukselle. Sähköverkkoyhtiöt ovat erittäin kiinnostuneita käyttämään sähköautojen akkuja varavoimaloina ja tasaamaan niillä kulutuksen vaihteluja. Mikäli auto on kytkettynä verkkoon 8 tuntia päivässä, omistaja voi tienata 400 euroa vuodessa.

Ajoakun ensimmäinen elämän lopussa siinä voi olla jäljellä vielä kaksi kolmasosaa alkuperäisestä kapasiteetista, jonka jälkeen sille löytyy toinen elämä. Mobilize on kehittänyt ajoakuille käyttöä paikallisina sähkövarastoina, siirrettävinä sähkövarastoina sekä teollisuuden generaattoreina.

Lopuksi konserni on pioneerina Euroopassa kehittämässä ajoakkujen keräämistä, jolloin omistaja saa siitä vielä järkevän hinnan. Alihankkijansa Indran ja kumppaninsa Veolian kanssa Renault Group on kerännyt valtavasti tietoa ajoakkujen keräämisestä ja kierrätyksestä. Ajoakkuja on kierrätetty jo 75 MWh verran, mistä puolet pelkästään vuonna 2020. Flinsiin rakennetussa Re-Factoryssa ajoakkuja muutetaan uuteen käyttöön ja kierrätetään niin, että toiminnan liikevaihto nousee vuonna 2030 miljardiin euroon vuodessa.

Kierrätyksessä strategiset materiaalit, kuten koboltti, nikkeli ja litium saadaan kerättyä niin tehokkaasti, että niitä voidaan käyttää uusissa autojen akuissa. Kustannukset saadaan leikattua vuoteen 2030 mennessä yhteen kolmasosaan nykyisestä. Se tarkoittaa, että kierrätysakuista saadaan kilpailukykyiseen hintaan vaihtoehtoisia ja ympäristön huomioon ottavia lähteitä uusien akkujen materiaaleille, jolloin samalla säästetään luonnon omia varoja.

Mallistoon Electro-pop autot

Renault Group käyttää monipuolisesti uusia sähköautoihin suunniteltuja perusrakenteita. Vuoteen 2025 mennessä esitellään kymmenen uutta sähköautoa, joista seitsemän on Renaulteja. Yksi niistä on uudessa Renault ElectriCityssä CMF-BEV -perusrakenteelle valmistettava Renault 5.

Tulossa on toinenkin maaginen, legendaarinen tähti, jonka nimi on toistaiseksi 4ever. Siitä uskotaan tulevan aikanaan esikuvansa mukaisesti ajaton klassikko. Ennen kaksikkoa tuodaan jo ensi vuonna myyntiin täysin uusi MéganE. Viime tammikuussa kerrottiin Alpinen sähköisestä unelma-autotallista, jonka ensimmäinen jäsen paljastetaan vuonna 2024.

1 kommentti