
Renault Captur – Hybridi, jonka valttikortteja ovat ajettavuus ja hinnoittelu
Renaultin sähköistyminen ottaa uutta suuntaa, ja plugareille sanotaan pian hyvästit. Sähköautojen ohella perushybridit jäävät silti tuotantoon.
Renault on matkalla voimakkaaseen sähköistymisen aikakauteen. Keskipitkällä aikavälillä ehkä yllättävääkin on, että ranskalaismerkki on luopumassa lataushybrideistä kokonaan. Yhtiön uuden strategian mukaan tulevaisuus on sähköistetty, mutta vain joko täyshybridin tai täyssähköauton muodossa.
Sovittamalla tähän palettiin suositun B-segmentin crossoverinsa, eli Capturin, Renault on saanut nauttia sen kasvutarinasta sellaiseksi kuin se tänä päivänä on. Aikoinaan muotoilujohtaja Laurens van den Ackerin ja hänen muotoilutiiminsä luoma jäntevän ilmeikäs ja samalla käytännöllinen, korotettu versio Cliosta on innostanut ostajia kohtalaisen hyvin, myös meillä Suomessa.


Hybridit ovat siis edelleen päivän sana. Vielä toistaiseksi Renault Capturin ostaja voi valita itselleen sopivan voimalinjan neljästä vaihtoehdosta, joissa kaikissa on vähintään automaattinen moottorin sammutus- ja käynnistysjärjestelmä. Hinnat alkaen -malli on perusbensiini Captur TCe 90, joka on samalla ainoa manuaalivaihteistolla varustettu versio. Kaikki hybridit ovat sen sijaan automaattivaihteisia.
Ennestään tuttuja malleja ovat Captur TCe 140 mild hybrid, eli kevythybridi, ja mallisarjan huipulla oleva lataushybridi Captur E-Tech plug-in hybrid 160. Lataushybridin elinkaari saattaa siis jäädä lyhyeksi. Näistä edellä mainittujen väliin on saatu uudeksi vaihtoehdoksi koeajamamme Captur E-Tech 145 full hybrid. Siinä on taloudellisen bensiinimoottorin rinnalla kaksi sähkömoottoria. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä, ja kaupungissa voidaan liikkua jopa 80 prosenttisesti sähköllä. Tekniikka on samaa kuin marraskuussa ajamassamme Renault Cliossa, eli täsmällisen toimivaa.
Ohjaamossa peruselementit ovat kohdillaan, ja Capturiin on helppo kulkea. Nykyisin niin tärkeän tietoviihdejärjestelmän yleisilme on moderni, ja Easy Link -nimeä kantavaan käyttöliittymään saa kytkettyä älypuhelimensa muitta mutkitta langattomasti. Sisätilojen laadullinen taso on hyvä.


Capturin ajettavuudessa ei ole juurikaan moitittavaa, ja auton voimalinja toimii saumattoman notkeasti. WLTP-kulutus on 4,7 litraa sadalla, mutta koeajossa keskikulutus asettui 5,6 litraan. Ihan hyvä tulos sekin, ottaen huomioon suhteellisen suuren moottoritieajon osuuden ajosuoritteessa.
Capturin yksi valteista on nykyisin kohtuullisen houkuttavaksi luonnehdittava hinnoittelu, ja hintavertailussa kilpailijoihin nähden on hyvä muistaa auton kattavan varustelun lisäksi myös se, että Renault Capturin neljän vuoden takuun voi jatkaa kuusi vuotta kestäväksi 470 eurolla. Renault'n hybriditekniikka on niin ikää osoittautunut lastentaudeille suhteellisen immuuniksi.
Kommentti
On mielenkiintoista nähdä, miten Renault'n sähköistyminen todellisuudessa etenee. Megane E-Tech lupasi jo hyvää täyssähkörintamalla, mutta tuleva plugareiden poisjäänti polarisoi tilannetta markkinoilla. Kilpailu kiristyy.
– Harry Kuurio –

Renault Captur E-Tech 145 Full Hybrid Techno
- Moottori R4, bensiini, hybridi
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- Teho 105 kW (143 hv) / 5 600 r/min
- Vääntö 148 + 205 Nm / 3 600 r/min
- Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 9,9 s
- Huippunopeus 170 km/h
- Yhd. EU-kulutus 4,9 l/100 km
- CO2-päästöt 111 g/km
- Mitat Pituus 4 227 mm, leveys 1 797 mm, korkeus 1 576 mm, akseliväli 2 639 mm, tavaratila 326 , tankki 48 l.
- Omamassa 1 436 kg
- Plussaa Sujuvatoiminen voimalinja, mutkattoman helppo ajettavuus
- Miinusta Jalkatilat takana, valikoimasta puuttuu neliveto
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 32 590 €, mallisto alkaen: 23 990 €
Kenelle?
Kompakti Captur on kahden aikuisen tai pienen nelihenkisen perheen auto. Voimalinjavalikoimasta useimmat löytävät perustarpeet täyttävän vaihtoehdon, myös lataushybridin.
