
Rattijuopumus ei vähene Suomessa: Huumeet ja alkoholi yhä yleisempi cocktail – Poliisi esittää nyt uutta mallia torjuntaan
Poliisi on tehnyt vuodesta 1979 lähtien rattijuopumustutkimusta keväisin ja syksyisin. Vuoden 2025 tulokset osoittavat, että tilanne on ennallaan. 75 621 puhalletusta 113 kuljettajaa jäi kiinni yli 0,5 promillen humalasta.
Eli 0,15% kuskeista ajoi kännissä. Poliisitarkastaja Tuomo Katajisto, onko tilanne nyt parempi vai huonompi kuin ennen?
– Kiinnijääneiden epäiltyjen määrä oli viime vuonna 90, sitä edeltävänä vuonna (2023) 139, ja tänä vuonna 113. En lähtisi noista määristä tekemään kovin isoja päätelmiä ilmiöstä yleisesti. Tuollaiset erot menevät pikemminkin satunnaisen vaihtelun piiriin kuin jonkin ilmiön selittämiksi
Pienessä maistissa – eli yli 0,1 promillen, mutta alle 0,5 promillen – ajavia kuskejakin löytyi aika paljon (325 kuljettajaa). Onko näissä lukemissa tapahtunut muutosta vuosien varrella? Ja kertooko tämä jotenkin ihmisten piittaamattomuudesta?
– Maistelleiden osuus on viimeiset kolme vuotta ollut tutkimuksessa aika samansuuruinen. Katsottaessa kymmenen vuoden historiaa voidaan todeta, että maistelleiden osuus näyttää vähän pienentyneen. Ehkä tästä voitaisiin varovasti päätellä, että ollaan menossa oikeaan suuntaan ja varotaan yhä enemmän lähtemästä rattiin vähääkään maistelleena.
Pitäisikö promillerajan olla 0,0?
– En tiedä, olisiko nollaraja hyvä muuten kuin osoittamaan, etteivät alkoholi ja liikenne sovi yhteen. Ehkä tarkoituksenmukaisinta olisi lisätä nykyisen rattijuopumusrikoksen ohelle tai alapuolelle jonkinlainen lievemmin sanktioitu seuraamus kuljettajille, joiden veren alkoholipitoisuus on 0,2–0,49 promillea. Näin on menetelty useissa maissa.
Alkoholin ja huumeiden sekakäyttötapaukset ratin takana ovat lisääntyneet, mistä tämä kertoo?
– Ehkä ainakin siitä, että muiden huumaavien aineiden kuin alkoholin osuus rattijuopumustapauksista on kasvussa. Sekakäyttö on lisääntynyt. Osa muiden aineiden käyttäjistä käyttää kaiken muun päälle alkoholia. Oman käsitykseni mukaan nuorilla alkoholin käyttö suhteessa muiden huumaavien aineiden käyttöön on vähentynyt, ja se näkyy myös liikenteessä.
Ovatko asioista puhuminen ja valistus edelleenkin parhaat keinot estää rattitapauksia? Vai pitäisikö keinovalikoimaan ottaa järeämpiä konsteja? Ja jos, niin mitä ne voisivat olla?
– Julkista keskustelua käydään ehkä tällä hetkellä enemmän aiheesta pitäisikö kannabis laillistaa kuin huumaavien aineiden vaikutuksesta liikenteessä tai pitkäaikaisen käytön seurauksista. Ehkä jälkimmäisistä pitäisi puhua enemmän.


