Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Puristitkin kiittävät

Porschen legendaarinen 911 siirtyi sähköaikaan – Mutta kauhistelu on turhaa

Porsche tekee klassikosta hybridin. Moni kauhistelee, mutta ei kannata, sillä homma on tehty taiten.

10.7.2024 | Päivitetty 11.7.2024 | Tuulilasi

Porsche on tuonut 911-mallisarjansa nykyaikaan, eli valikoimaan on lisätty hybridiversio. Mallisukupolvi kulkee nimellä 992.2. Moni kauhistelee, mutta ei kannata. Homma on tehty taiten – ja urheilullisuuden pelisääntöjä noudattaen. Porschen mukaan kaksi sähkömoottoria ja pieni auton keulalla sijaitseva 1,9 kWh:n akku nostavat painoa vain 50 kilolla. Se ei pidä aivan paikkaansa, sillä silloin autossa ei ole vielä takapenkkejä. Mutta hirveästi ei ylimääräisiä kiloja ole kertynyt. Hybridiversio kantaa mallimerkintää Carrera GTS.

Polttomoottori GTS:ssä on 3,6-litrainen bokseri. Jep, moottoreiden kutistaminen on siis ohi! Perus-Carreran voimala on vielä kolmilitrainen. Sähkömoottoreita on kaksi, ja ne sijaitsevat turbon ja vaihteiston yhteydessä. Turbon yhteydessä oleva 11 kW:n moottori hoitaa samalla välijäähdyttimen virkaa. Sähkön avulla on myös saatu eliminoitua turboviive. Toinen 40 kW:n sähkömoottori on osa 8-portaista kaksoiskytkinvaihteistoa, eli PDK:ta.

Sähkömoottoreilla on siis vain avustajan rooli. Päävastuun menosta kantaa bokseri, jossa on tehoa nyt komeat 357 kW. Voimaa on 570 Nm. Voimalinjan yhteisrahkeet ovat 398 kW (541 hv) ja 610 Nm. Kasvua edelliseen GTS:ään on peräti 45 kW (61 hv). Satasen vauhtiin uusi GTS ennättää tasan kolmessa sekunnissa.

Hybridijärjestelmä toimii 400 voltilla. Korkean jännitteen ansiosta ilman kulusta vastaavaa kompressoria voidaan käyttää sähköisesti, jolloin hihnaveto on voitu jättää pois. Tämä tekee moottorista paljon kompaktimman. Näin moottorin päälle on jäänyt tilaa vaihtosuuntaajalle ja tasavirtamuuntimelle.

Muista suuremmista muutoksista voidaan mainita vielä jousituksen ja samalla akseliston säädöt. Sähkö on mukana PDCC:ssä, eli vaimennus hoituu sähköhydraulisesti entistä tehokkaammin. taka-akselilta löytyvät lisäksi nyt ohjaavat takapyörät. GTS:ssä takapyörien koko on kasvanut 21 tuumaan, edessä on 20-tuumaiset kiekot.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt