
Porsche Cayenne Electric riepottelee fysiikan lakeja – Yli 1000 hv sai Tuulilasin autotoimittajan sisuskalut sekaisin
Porsche esittelee 19. marraskuuta sähköisen Cayennen. Pääsimme tutustumaan siihen etukäteen Porschen Leipzigin tehtaalla, jonne kuka tahansa pääsee vierailulle.
Tunne on absurdi. Vielä naamiointiteipeissä oleva E-Cayenne lähtee kiihtymään Porschen Leipzigin tehtaan vieressä olevalla moottoriradalla. Vatsa muljahtaa. Pari muuta sisuskalua myös. Tai ehkä ne vaihtavat vain paikkaa.
Cayennen ratissa on Porschen testikuski, jonka tehtävä on testata auton renkaat – ja toki samalla auton dynaamisia ominaisuuksia. Herra ei sääli autoa tai renkaita. Täyskaasukiihdytys linkoaa yli 2,5 tonnia painavan katumaasturin launch control -järjestelmän avulla satasen vauhtiin alle kolmessa sekunnissa. Sisuskalut yrittävät etsiä omaa paikkaansa.
Suoran pää lähestyy pelottavan nopeasti. Edessä on 180 asteen mutka. Eihän tämä voi taittua tuohon Monacon katuradasta kopioituun Loews-neulansilmään tässä nopeudessa. Eikä taitukaan. On täysjarrutuksen vuoro. Sisuskalut aloittavat uuden vaelluksen. Ei olisi pitänyt syödä lounasta. Kuski vain virnistää.


Olkoon voima kanssasi
Iso auto pysähtyy vähintään yhtä hämmentävän tehokkaasti kuin mitä se kiihtyikin. Ilma karkaa – onneksi vain suusta epätoivoisena puhalluksena. Ja sitten taas mennään. Kiihdytys, jarrutus, uusi neulansilmä. Kiihdytys, jarrutus, tiukka s-mutka.
Porschen rata on hieno. Ja hauska. Siihen on kopioitu legendaaristen moottoriratojen parhaita kohtia; kuten Nürburgringin Karuselli, Monzan Parabolica, Span Bussipysäkki ja Laguna Secan Korkkiruuvi. Etenkin jälkimmäisessä vatsa vikisee taas. Renkaat valittavat vähän vähemmän.
Testikuski kiusaa sisuskaluja kahden kierroksen verran. Jos ei kyydissä istuisi, sitä ei uskoisi, miten insinöörit ovat taas kerran tehneet parhaansa kumotakseen fysiikan lakeja. Iso ja painava auto luistaa ja tanssii ympäri rataa kuin Fred Astairen ja Usain Boltin yhdistelmä. Cayennen liikkeet ovat ääritilanteissakin hämmentävän kontrolloituja. Kori ei kallistele juuri lainkaan.
Auton alakerta on aikamoinen. Ilmajousitus on vakiona. Cayenne Electricissä on myös mukautuva iskunvaimennus, jossa korkeajännitteellä toimiva moottoripumppu säätää kaikkia iskunvaimentimia erikseen ja pitää näin korin mahdollisimman vaakatasossa kaikissa ajotilanteissa.
Siksi iloisesti virnistävän kuskin on mahdollista paiskoa autoa menemään niin kuin hän tekee. Cayenne ei todellakaan ole urheiluauto, mutta se käyttäytyy sellaisen tavoin.
Ja sähkö on tietysti isossa roolissa suorituskyvyssä. Tämä on tuttua sähköisistä superautoista. Tehoa on uskomattomasti. Allamme oleva versio on luonnollisesti vielä Turbo, jonka kahdesta sähkömoottorista kutitellaan boostin avulla yli tuhat hevosvoimaa.
Teho on myös käytettävissä nöyrästi vain kaasua painamalla. Kuten myös voima, mitä sitäkin piisaa. Porsche ei ole julkistanut vielä auton tarkkoja teknisiä tietoja, mutta vääntöä on maksimissaan noin 1500 Nm. Huh.




Ja kumisappaat mukaan
Ennen ratakyytiä pääsimme toisen kuljettajan, tällä kertaa Porschen asiakkaita radalla normaalisti kierrättävän kuskin kyytiin. Hänelle lienee sattunut arvonnassa lyhyt tikku, kun hän päätyi esittelemään sähkö-Cayennen ominaisuuksia moottoriradan vieressä olevalla maastoradalla.
Kyyti siellä oli rauhallisempaa. Iso katumaasturi kahlasi, nousi jyrkkää ramppia ylös, kävi nojaamassa vinossa luiskaa pitkin ja ylitti syviä kuoppia. Uskotaan. E-Cayenne selviytyy sellaisista esteistä ja paikoista, mihin kukaan täysijärkinen asiakas ei sitä vie.
Suomessa suurin haaste tämän auton omistajille lienee talvella pääsy Lapissa odottavan kelohirsihuvilan pihaan. Älykäs neliveto jeesaa tässä ja tekee matkasta tietysti myös turvallista, kun haastavan kelin vaikutuksia minimoidaan.




Kuljettajan paikalta katsottuna
Ennen maastorataa pääsimme myös istumaan kuljettajan paikalle. Valitettavasti vain paikallaan olevassa autossa. Kaiken huomion varastavat isot näytöt. Iso 14,25-tuumainen mittaristo on Porschen nykytyyliin kaareva, mutta niin on yllättäen myös 12,9-tuumainen keskinäyttö – tietysti vain erisuuntaan eli pystyssä. Kosketusnäyttö kaareutuu alalaidastaan.
Näiden lisäksi kojelaudan oikeasta reunasta löytyy vielä kolmas näyttö etumatkustajalle. Tuota 14,9-tuumaista näyttöä voi katsella myös ajon aikana. Näytön kulma on sellainen, ettei se näy kuljettajalle. Kolme näyttöä yhdessä täyttävät melkein koko kojelaudan.
Keskimmäisen näytön kaarevuuden takana on hieno oivallus. Näyttöä voi sormeilla kätevästi lepuuttamalla rannetta siihen suunnitellulla. Ratkaisu on yllättävän toimiva. Näytön voi jakaa eri tavoin. Sitä voi käyttää yhtenä isona näyttönä tai sen alalaitaan saa näkyviin erilaisia valikkoja, joita on helppo sormeilla, kun käsi lepää konsolilla.
Ja Porsche-tyyliin ohjaamoa voi somistaa monenlaisin elementein. Varustelistakin lienee pitkä, ja lisävarustelista vielä pidempi. Tarkemmat varusteet kerrotaan myöhemmin, mutta yksi on pakko jo mainita. Cayennessa on kattoluukullinen panoraamakaton, josta löytyy vähitellen yleistyvä himmennystoiminto.




Ja se tärkeä alakerta
Auton alakertaa esitellään meille myös. Sähkömoottoreita on kaksi. Niistä takimmainen on varsinainen työjuhta, ja sille on johdettu myös nestejäähdytys. Ratkaisu on tuttu moottoriurheilusta.
Vaihteita on vain yksi, se kuulemma riittää nyt. Ja ratakokemuksen perusteella vastaan ei kannata väittää – Sähköpippurin huippunopeus on kuitenkin yli 250 km/h.
Cayennen tärkein sähkötekniikka on pakattu PPE-pohjalevyyn. Akun koko on 113 kWh, josta käytettävissä on 108 kWh. Toimintamatkaksi luvataan yli 600 kilometriä. Kulutukseksi voidaan laskea näin noin 18 kWh/100 km.
Akusto on jaettu luonnollisesti kennoihin, ja käytössä on harvinaisempaa kemiaa. Grafiitti-pii-anodit ja nikkeli-mangaani-koboltti-alumiini-katodit antavat akustolle hyvän suorituskyvyn. Korkea nikkelipitoisuus takaa suuren energiatiheyden, pii takaa nopean 400 kW virran vastaanoton ja alumiini lisää vakautta. Akustoa voidaan luonnollisesti myös sekä lämmittää että jäähdyttää, jotta se toimii mahdollisimman optimaalisesti.
Paketti on erittäin vaikuttava. Ja syytä on ollakin. Porsche on satsannut sähköiseen Cayenneen paljon juuri kun sähköautojen kuumin myynti näyttäisi olevan ohi. Sähkö-Macan ei ole myynyt odotetunlaisesti.
Suomessa sähköautojen verokohtelu tekee niistä tietysti varsin houkuttelevia. Vastaavan suorituskyvyn tarjoava polttomoottoriauto maksaisi jo lottovoiton verran.
