Tuulilasi

Polestar 1:ssä käytetään poikkeuksellisen paljon hiilikuitua – keventää autoa huimasti

Polestar 1:ssä käytetään poikkeuksellisen paljon hiilikuitua – keventää autoa huimasti

Yksi avaintekijöistä uuden Polestar 1 -mallin ajokokemuksen kehittämisessä on hiilikuituvahvisteisen polymeerin (CFRP) laaja-alainen käyttö. Ratkaisu säästää painoa kokonaisuudessaan 230 kg, kun useimmat korin pääosista on valmistettu tästä huipputeknisestä ja kevyestä materiaalista. Tällä on merkittävä vaikutus Polestar 1:n ajettavuuteen.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Polestar
Mainos

Volvo Car Group päätyi hiilikuiturakenteen käyttöön ensimmäistä kertaa Polestar 1:n korin kehitystyössä. Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka Polestar toimii teknologisena keihäänkärkenä koko konsernille. Polestar Production Centre, joka on parhaillaan rakennusvaiheessa ja aloittaa täysimittaisen tuotannon vuoden 2019 puolivälissä, varustetaan käsittelemään hiilikuiturakenteiden erikoisominaisuuksia.

Hiilikuitukomponentteja on käytetty monipuolisesti auton rakenteessa, kuten konepellissä, takaluukussa, sivupaneeleissa, ovissa ja koko kattorakenteessa.

”Myös “sudenkorento” on valmistettu CFRP:stä”, kertoo Polestarin tuotekehityksen johtaja Christian Samson.

Sudenkorennon muotoisella komponentilla on keskeinen rooli Polestar 1:n reaktiivisen dynamiikan kehittämisessä. Se parantaa huomattavasti vääntöjäykkyyttä yhdessä korirakenteen kriittisistä pisteistä lattian keskiosan ja takarakenteen välissä.

”Kun tämä vahvistettu runkorakenne yhdistetään erittäin vahvaan kori- ja kattorakenteeseen, saadaan jäykkä ja reaktiivinen kokonaisuus, joka muuntaa kuljettajan käskyt loistaviksi ajo-ominaisuuksiksi”, Christian Samson jatkaa.

Myös muotoilulliset hyödyt ovat merkittävät. Hiilikuitukattorakenne on ohuempi ja vahvempi kuin vastaava teräsratkaisu. Mutta se mahdollistaa myös paljon matalamman kattolinjan, mikä saa aikaan sulavan profiilin. Lasipaneeli ulottuu katon koko pituudelle ja leveydelle, eivätkä sisäpuolen korielementit häiritse sitä. Lopputuloksena on syntynyt aito panoraamanäkymä.

”Hiilikuitu on tärkeä materiaali, joka auttaa meitä saavuttamaan Polestar 1 -mallin muotoiluun, tekniikkaan ja suorituskykyyn liittyvät tavoitteet. Lopputulos on kaunis tekninen kokonaisuus, joka on uskollinen alkuperäiselle visiolle elegantin ja matalan siluettinsa ansiosta. Auton ulkoasu ja ajettavuus tekevät toisilleen oikeutta”, toteaa Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath.

Julkaistu: 17.6.2018