Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Automakasiini

Peugeotin seitsenpaikkainen E-5008 tarjoaa isoa kokoa, mutta kohtuullista hintaa – Uutisissa myös BMW, Piëch ja Stalin 1200 Kombi

Autouutisissa myös Stalin 1200. Se on tuttu Pertti Jarlan piirtämästä Fingerpori-sarjakuvasta, jossa sillä ajelee Heimo Vesa.

11.7.2024 Tuulilasi

Uusi Ykkönen

BMW on uudistanut etuvetoisen kompaktin perheautonsa neljänteen sukupolveen (F70). Keula on BMW:n nykymittapuulla lähes siro – ja pitkä, Kokonaisuus on sellainen kuin tässä kokoluokassa on ollut tapana olla. Joku saattaa nähdä pikku-Bemun muodoissa Kia Ceediä, toinen Ford Focusta.

1-sarjan pituus on venähtänyt yli neljällä sentillä, ja korkeuttakin on tullut lisää pari senttiä. Perusversio on 120, jonka voimanlähde on 1,5 litran kolmipytty. Sitä tukee 48V-kevythybrdijärjestelmä. Voimalinjan teho on 170 hv. Huippuversio on nelivetoinen M135 xDrive. Se potkii menemään 300-hevosvoimaisen nelosen voimin. Selkeyden vuoksi mallinimestä on poistettu i-kirjain, joka on pyhitetty tätä nykyä sähköversioille.

Ohjaamossa kojelaudasta löytyy 10,25-tuumaisen digitaalimittariston ja 10,7-tuumaisen kosketusnäytön yhdistelmä, joka on nykyiseen BMW-tyyliin kaareva. Näyttöjä pyöritetään nyt BMW Operating System 9:n softalla.

Stalin 1200 Kombi

Mobiliassa, eli Auton ja tien museossa Kangasalalla on 1. syyskuuta asti Skaala-nimeä kantava näyttely, missä päätähtenä eivät ole tällä kertaa oikeat autot vaan niiden pienoismallit. Näyttelyssä on esillä Suomen tunnetuimpien pienoismallien rakentajien taideteoksia.

Yksi näyttelyn hienoimpia pienoismalleja on Stalin 1200 Kombi, joka on tuttu Pertti Jarlan piirtämästä Fingerpori-sarjakuvasta. Sillä ajelee Heimo Vesa. Sarjakuvan pohjalta teollisen muotoilun ammattimies ja pienoismalleja harrastava Eero Kumanto teki siitä pienoismallin. Se on luonnollisesti tehty käsityönä.

Ensin Kumanto teki autosta lukuisten sarjakuvista skannattujen piirrosten pohjalta 3D-mallin. Kuulostaa helpolta, mutta kaksiulotteisen piirroksen siirtäminen 3D-muotoon ei ole ihan lasten leikkiä. Kun 3D-mallennus oli valmis, Kumanto valmisti itse valtaosan tarvittavista osista, mutta teetätti myös ulkomailla pienoismallin rakentamiseen tarvittavia osia. Valmistukseen kului rakentajan arvion mukaan aikaa 100–200 tuntia.

Piëchin paluu

Muistatteko, kun Geneven autonäyttelyssä esiteltiin vuonna 2019 legendaarisen VW-pomo Ferdinand Piëchin nimeä kantava "melkein valmis" konseptiauto. Projektia veti yksi Piëchin reilun tusinan lapsikaartista: Anton "Toni" Piëch. Vähään aikaan autosta ei ole kuulunut mitään, mutta nyt yritetään taas uusin voimin ja uudella tekniikalla. Kyseessä on sähköauto, ja tehoa siinä on riittävät 750 kW. Teho tuotetaan kahdella sähkömoottorilla.

Tuotantoon uusi Piëch pitäisi saada vuonna 2028, eli rahoittajia varmasti etsitään. Uskottavuutta projektille antaa Mercedes-AMG:llä ja Aston Martinilla kannuksensa ansainnut Tobias Moers.

Iso sähköjellona

Seitsenpaikkaisia autoja ei ole tarjolla liikaa – eikä etenkään sähköisenä. Peugeot on tuonut helpotusta sellaista tarvitseville uudella ja 4,79 metriä pitkällä E-5008-mallillaan. Fiksun keskirivin ansiosta se on joustava ihmisten ja tavaroiden kuljettaja. E-5008:n hinnat alkavat varsin houkuttelevasti 51 390 eurosta. Parhaimmillaan ajomatkaa luvataan noin 500 kilometriä. Ei huonosti 73 kWh kapasiteetin omaavalta akustolta. Ja jos tämä ei riitä – tai täyssähköauto ei kiinnosta –, tarjolla on myös kevythybridi 41 950 euron hintaan. Hieman myöhemmin mallisto täydentyy vielä ladattavalla hybridillä.

Numeroiden valossa

24 800 liikennekuolemalta pitäisi välttyä EU:n alueella vuosina 2021–2037, kun EU:n uusimmat turvasäännökset tulivat pakollisiksi heinäkuun alussa. Vuositasolla EU:ssa kuolee liikenteessä vuosittain noin 20 000 ihmistä. Myös riski loukkaantua vakavasti vähenee jatkuvasti; se on uusissa autoissa matkustavilla keskimäärin 40 prosenttia pienempi kuin 10 vuotta vanhemmissa autoissa. Miten siis saataisiin kaikille meille uudet autot?

32 393 rekisteröityä uutta henkilöautoa tämän vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana. Se on karu lukema Suomen kokoisessa maassa, jossa auto on yhä monelle välttämättömyys. Laskua viime vuoden vastaavaan ajankohtaan on 14,1 %.

48 % suomalaisista miehistä valitsisi yhä autonsa energianlähteeksi bensiinin. Naisten kohdalla lukema on 44 %. Tämä selviää Kamuxin teettämässä tutkimuksessa. Täyssähköauton kohdalla vastaavat lukemat ovat 12 ja 6 prosenttia. Ympäristöystävällisyys mielletään tärkeäksi valintakriteeriksi, mutta hybridit ja sähköautot koetaan liian kalliiksi ostaa.

1 000 000. Sen verran on kilometreissä KGM:n – eli entisen SsangYongin – uudelle täyssähköiselle Torres EVX:lle lupaama akkutakuu. Ajallisesti takuu on 10 vuotta, eli aika paljon saa vuositasolla ajaa. Itse autolle myönnetään joko seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuu.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt