Tuulilasi

Peugeotin 3008 SUV uudistuu - tarjolla kaksi lataushybridimallia

Peugeotin 3008 SUV uudistuu - tarjolla kaksi lataushybridimallia
Peugeot 3008 SUV on pitänyt sijansa Euroopan myydyimpänä autona kompaktien SUV-mallien markkinoilla. Sitä on valmistettu yli 800 000 kpl sitten mallin vuoden 2016 markkinoille tulon. Menestystä on siivittänyt Peugeot 3008:n valinta Vuoden Autoksi (Car of the Year) vuonna 2017. Suomessa auto on vakiinnuttanut asemansa Peugeot -malliston myydyimpänä mallina.
Julkaistu: 1.9.2020

Peugeot esittelee nyt uudistuneen 3008 SUV:n. Se on entistäkin modernimpi ja tarjoaa entistä korkeatasoisemman viimeistelyn. Keula on saanut uuden muotoilun ja Full LED-takavalot ovat niin ikään uudet. Tarjolla on myös uusia korinvärejä sekä Black Pack –varustelu.

Voimalinjavaihtoehtoina ovat ladattava hybridimalli sekä 2- että 4-vetoisena sekä tehokkaat bensiini- ja dieselmoottorit.

Varusteluakin on lisätty mallin saatua lisää älykkäitä teknologiaratkaisuja sekä viimeisimpiä ajovustinjärjestelmiä, kuten Night Vision -pimeänäkökameran. Peugeot i-Cockpit®-ohjaamo on myös uudistunut ja sisältää nyt entistäkin modernimman mittariston sekä uuden, entistä suuremman 10” teräväpiirtokosketusnäytön. Suomeen ensimmäiset utot saapuvat vuoden 2020 lopussa. Ennakkohinnat Suomessa alkavat 29 373 eurosta.

Uudet Full LED –teknologiaa hyödyntävät, leijonan kynnen raapaisua muistuttavat 3D-takavalot (koskee myös peruutusvaloja) lisäävät näyttävyyttä. Suuntavilkut toimivat dynaamisesti.

Kaikki automaattivaihteistolla varustetut Peugeot 3008:n polttomoottoriversiot sisältävät nyt vakiona keskikonsoliin sijoitetun ajotilan valintakytkimen, jolla kuljettaja voi valita Normal-, Urheilu tai Eco-ajotilojen välillä.

Lataushybridiversioissa ajotilan valintakytkimellä valitaan vastaavasti joko Electric-ajotapa (oletuksena päällä käynnistettäessä) tai Hybrid- / Urheilu- / 4WD- ajotila (neliveto HYBRID4 300 versiossa).

Älypuhelimista on tullut tärkeä osa jokapäiväistä elämäämme, niin myös uudessa PEUGEOT 3008 SUV:ssa. Informaatio on siirrettävissä kosketusnäytölle MirrorScreen –toimintoon yhteensopivien Apple CarPlay™ ja Android Auto™ -sovellusten avulla. Puhelimen lataaminen onnistuu langattoman latausaseman lisäksi myös etuosan USB-liittimellä ja kahden uuden USB-liittimen avulla takana.

Moottorivaihtoehdot

Autoon on tarjolla kaksi eri lataushybridivaihtoehtoa: tehokas ja suorituskykyinen HYBRID4 300 e-EAT8 –versio on kehitetty yhdistämällä 200 hv (147 kW) PureTech-moottori kahteen sähkömoottoriin: toinen 110 hv (81 kW) tehoinen sijoitettuna etuakselille yhdistettynä e-EAT8-automaattivaihteistoon ja toinen 112 hv (83 kW) tehoinen moottori sijoitettuna taka-akselille.

Neliveto, joka toimii myös 100% sähköllä ajettaessa, tarjoaa entistäkin paremman vetokyvyn haasteellisessa maastossa tai kelissä. Pitokyky on moitteeton niin märällä, mutaisella kuin lumisellakin tienpinnalla tehon jakautuessa sähköisesti kaikille neljälle pyörälle.

225 hv (165kW) tehoisessa etuvetoisessa HYBRID-versiossa on yhdistetty 180 hv (132kW) tehoinen PureTech-moottori 110 hv (80kW) tehoiseen sähkömoottoriin ja e-EAT8-automaattivaihteistoon.

Molemmat versiot ovat rakennettu Efficient Modular Platform (EMP2) –perusrakenteen päälle ja hyötyvät jousituksen monivarsituennasta, joka tuo ajamiseen tasapainoa. Kaikki tämä on toteutettu siten, että matkustamo- ja tavaratilat ovat pysyneet entisen suuruisina.

Lithium-ion akku on 13,2 kW tehoinen ja autolaturi on 7,4 kW.

Lisäksi uuteen PEUGEOT 3008 SUV:hen on tarjolla kolme eri tehoista bensiinimoottoria ja kaksi vaihtoehtoista dieselmoottoria, päästöiltään alkaen 129 g/km. Moottorit ovat Euro6-normin mukaisia ja WLTP-mittaustavalla hyväksyttyjä.

Bensiinimoottoreina ovat 3-sylinteriset, 1,2 l PureTech 130 ja PureTech 130 EAT8 -automaattivaihteisto sekä 4-sylinterinen, 1,6 l PureTech 180 EAT8-automaattivaihteisto.

Diesel-vaihtoehtoina ovat 4-sylinterinen, 1,5 l BlueHDi 130 EAT8 -automaattivaihteisto.

Suomen ennakkohinnat alkavat 29 373 eurosta (Peugeot 3008 Active PureTech 130).

1 kommentti