Tuulilasi

Peugeot uusi 308:n - tässä tuhti tietopaketti ja kuvat

Peugeot uusi 308:n - tässä tuhti tietopaketti ja kuvat
Sitten ensimmäisen sukupolven julkistamisen on Peugeot 308 myynyt maailmanlaajuisesti jo yli 7 000 000 kappaletta ja kerännyt lukuisia titteleitä. Nyt on aika esitellä ensimmäistä kertaa täysin uusi Peugeot 308. Auton keulan kruunaa merkin uusi vaakuna.
Julkaistu: 18.3.2021

Korin muoto on uudistunut: korkeudelta se on edeltäjäänsä 20 mm matalampi ja 55 mm kasvanut akselinväli tekee siluetista pidemmän sekä luo lisää tilaa takaistuinten matkustajille. Konepelti vaikuttaa muotoilunsa ansiosta pitkältä.

Aerodynaaminen suorituskyky oli strategisessa asemassa takaosaa suunniteltaessa ja perän ylittävä tyylikäs linja perustuu juuri tähän. Katon ikään kuin katoavaan linjaan on lisätty jatkoksi takaspoileri.

Uuden 308:n keulassa nähdään brändin uusi vaakunalogo. Ajoavustinten käyttämä tutka piiloutuu vaakunan taakse ja hyödyntää tutkateknologiaa, jonka materiaalina on tutkan aaltojen kanssa yhteensopiva indium.

Ajovalot ovat aina vakiona LED-valaisimet. Valot jatkuvat kapeina, sapelihammasta muistuttavina päivävaloina alas aina etupuskuriin asti. GT ja GT Pack -varustetasojen Full LED -ajovalot ovat vieläkin ohuemmat ja nämä Peugeot Matrix LED-valot tuovat lisää tehoa ja turvallisuutta arjen ajoon.

Myös takavalot käyttävät modernin ilmeen synnyttävää Full LED -teknologiaa ja ne esittävät merkin tunnusomaista kolmen kynnen raapaisua.

Uusi i-Cockpit

Peugeot i-Cockpit® -ohjaamo on tärkeä osa merkin DNA:ta. Ohjaamon jokainen uusi sukupolvi on ollut entistä parempi ja modernimpi. Uusi 308 esittelee jälleen aimo harppauksen ottaneen version, mitä tulee i-Cockpit® -ohjaamon ergonomiaan, laatuun sekä muotoiluun. Näiden lisäksi se saa käytettäväkseen täysin uuden Peugeot i-Connect® -infotainment-järjestelmän.

Peugeotille ominainen pienikokoinen ohjauspyörä on uudistunut ja on nyt varustettu sensoreilla, jotka havaitsevat kuljettajan otteen ratista ajoavustimia käytettäessä. Uuden ergonomisen ja lämmitettävän (lisävaruste) ohjauspyörän säätimillä ohjataan myös radiota, mediaa, puhelinta sekä ajoavustimia.

10” digitaalinen mittaristo (Active Pack -varustetasosta alkaen) on sijoitettu juuri silmän korkeudelle. GT-varustetasosta alkaen mittaristo on kolmiulotteinen. Kuljettajan on mahdollista muokata digitaalisen mittariston esittämä informaatio omien tottumusten mukaiseksi useista eri vaihtoehdoista ja ohjauspainikkeen avulla hänen on helppo liikkua eri näytettävien tietojen välillä: TomTom-satelliittinavigointi, radio/media, ajoavustimet, energiavirtaamat jne.

Uudelleen järjestelty kojelauta antaa mahdollisuuden tuoda mallin vakio 10” kosketusnäyttö lähemmäksi kuljettajaa ja tämän kättä. Samalla näyttö sulautuu luontevasti kojelaudan muihin ohjaimiin.

Allure-varustetasosta alkaen toimintoja ohjataan mukailtavilla virtuaalisilla i-toggle-ohjaimilla. Ohjainpainikkeet on sijoitettu keskinäytön alapuolelle.

i-toggle-ohjaimet ovat kosketuksen tunnistavia pikakuvakkeita, joista valitaan esimerkiksi ilmastoinnin asetukset, puhelinluettelo, soitettava media tai käytettävä sovellus. Jokaisen käyttäjä voi itse asettaa pikakuvakkeiksi toivomansa toiminnot.

Keskikonsolin tyyli on haluttu pitää selkeänä. Uusi pienikokoinen 8-vaihteisen automaattivaihteiston valitsin sekä ajotilan valitsin ikään kuin kaartuvat kuljettajan ympärille.

Keskikonsolin kaarre jatkuu langattomaksi puhelimen latausasemaksi ja loput keskikonsolista on hyödynnetty kuljettajan mukavuutta ja säilytystiloja ajatellen.

Keskikonsolista löytyvät:

• kaksi isokokoista mukitelinettä

• kaksi USB-C-pistoketta (lataus sekä lataus/tiedonsiirto)

• säilytystiloja jopa 34 litraan asti

• kyynärnoja

Matkustamotilan muotoilussa on haluttu korostaa materiaalien runsautta. Epäsuora LED-tunnelmavalo kahdeksalla värivaihtoehdolla valaisee ovipaneeleita, joiden verhoilussa on varustetasosta riippuen käytetty kangasta, Alcantaraa® tai syvävedettyä alumiinia.

Peugeot 308:n uusi infotainment-järjestelmä yhdistää kunkin käyttäjän tottumusten mukaan parhaat ominaisuudet joko älypuhelinten maailmasta tai automaailmasta. Ergonominen ja jokapäiväisessä käytössä johdonmukainen järjestelmä tarjoaa personoitavan näytön ja tunnelman sekä omat asetukset jopa kahdeksalle eri käyttäjäprofiilille.

Heijastustoiminto (mirroring) toimii uutena nyt langattomasti ja Bluetooth-liitäntä tukee kahden puhelimen samanaikaista käyttöä.

Ajoavustimet

Uusi 308 ottaa uuden askeleen kohti puoliautonomista ajamista uuden Drive Assist 2.0 -avustimen myötä. Tämä uusi ajoavustinjärjestelmä tulee saatavilla vuoden lopulla. Se koostuu adaptiivisesta vakionopeudensäätimestä Stop&Go -toiminnolla (EAT8-automaattivaihteiston yhteydessä) sekä ajolinja-avustimesta, joiden lisäksi uutena on kolme toimintoa:

• Kaistanvaihtoavustin ehdottaa kuljettajalle edessä ajavan ajoneuvon ohittamista ja omalle ajokaistalle paluuta, kun ajonopeus on 70 km/h ja 180 km/h välillä

• Ennakoiva nopeusrajoitus suositus ehdottaa kuljettajalle ajonopeuden sopeuttamista (jarrutus ja kiihdytys) nopeusrajoitusliikennemerkkien mukaisesti

• Kaarrenopeuden mukautusavustin optimoi ajonopeuden kaarteen jyrkkyysasteen mukaan aina ajonopeuteen 180 km/h asti

Tarjolla on myös seuraavat vakio- ja lisävarusteet varustetasosta riippuen:

• Pitkän kantaman katveavustin (aina 75 metriin),

• Peruutussuunnan liikenteen vahti (varoittaa peruutettaessa alueella olevista vaaroista)

• Uusi 180° HD-peruutuskamera pesusuuttimella

• 360° pysäköintiavustin neljällä kameralla (etu, taka sekä sivut),

• Avaimeton lukitus ja käynnistys,

• Koko lasin alueelta lämmitettävä tuulilasi sekä lämmitetty ohjauspyörä,

• E-call+ -hätäpuhelujärjestelmä kuljettajan puhelinnumeron ilmoituksella sekä auton sijainnin ilmoitus kaistan menosuunta mukaan lukien,

• Peruutettaessa säätyvät sivupeilit

• Automaattinen hätäjarrutustoiminto, joka tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät niin päivällä kuin yöllä ajonopeuksissa 7 km/h - 140 km/h sekä törmäysvaroitin

• Aktiivinen kaistavahti

• Kuljettajan vireyshälytin tarkkailee kuljettajan vireystilaa ohjauspyörän mikroliikkeiden perusteella ja hälyttää vireystilan laskiessa pitkillä ajomatkoilla yli 65 km/h nopeutta ajettaessa

• Automaattiset kaukovalot

• Laajennettu liikennemerkkien tunnistus (stop, yksisuuntainen tie, ohituskielto, ohituskiellon päättyminen jne.)

• Verholla peitettävä lasikatto

• Sähköinen käsijarru vakiona kaikissa varustetasoissa

Auton perusrakenteena on edelleen kehitetty EMP2 (Efficient Modular Platform) -monienergiapohjarakenne, joka mahdollistaa myös sähköistyneen käyttövoimaversion. Kaksi lataushybridiversiota onkin saatavilla heti tuotteen lanseeraamisesta.

Perusrakenteessa on nyt käytetty uusia elementtejä, joilla siitä on tehty entistäkin turvallisempi, tehokkaampi ja mukavampi. Autolla on pituutta 4,36 metriä, korkeutta 1.44 metriä ja akseliväli on 2,675 metriä. Tavaratilaa on tarjolla 412 litraa ja takaistuimet alas taitettuna jopa 1 323 litraa.

Uuden Peugeot 308:n aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Kaikkien korin näkyvien ja vähemmän näkyvien osien muoto on optimoitu (puskurit, ilmanohjaimet, peilit, pohjalevy jne.) ja tuloksena on huippuluokan aerodynamiikka Cx arvon ollessa 0,28 ja SCx 0,62 m². Suorituskyky ja alhaiset päästöt sekä polttoainetehokkuus ovat olleet kaiken suunnittelun keskiössä.

Sisätilat

Istuinten suunnittelussa on haluttu kiinnittää huomio mukavuuteen ja materiaalien laatuun. Materiaaleina on käytetty uudenlaista kangasta, teknistä verkkoa, alcantaraa, kohokuvioitua nahkaa sekä värjättyä nappanahkaa.

GT-versiossa nämä on viimeistelty Adamiten värisillä koristeompeleilla, jotka näkyvät myös kojelaudassa, ovipaneeleissa sekä keskikonsolin pehmikkeissä.

Etuistuimet ovat saaneet AGR (Aktion für Gesunder Rücken) -hyväksynnän (varustetasosta riippuen joko vakio- tai lisävarusteena). Istuimet palkitsevat niin ergonomialla kuin säätömahdollisuuksilla. Ne voidaan varustaa kaksi muistipaikkaa sisältävällä 10-suuntaisella säätövalikolla. Kumpaankin etuistuimeen on saatavilla 8-pisteen hierontatoiminto.

55 mm pidentynyt akseliväli tuo takamatkustajille lisää tilaa ja mukavuutta. Viihtyvyyttä lisäävät keskikonsolin takaistuimille suunnatut kaksi USB-C-pistoketta. Takaistuinten keskellä sijaitseva alas laskettava käsinoja tarjoaa takamatkustajien käyttöön kaksi mukitelinettä sekä puhelintelineen. Yläasennossa ollessaan sen keskellä sijaitseva suksiluukku mahdollistaa pitkien esineiden kuljettamisen.

Matkustamon sisäilman puhtaudesta huolehtii AQS (Air Quality System) -järjestelmä, joka tarkkailee autoon sisään tulevan ilman laatua ja tarvittaessa käynnistää automaattisesti sisäilman kierrätyksen. GT-varustetasosta alkaen Clean Cabin -ilmanpuhdistusjärjestelmä suodattaa sisäilmasta pois kaasut sekä partikkelit.

Yhteistyössä ranskalaisen huipputason äänentoistospesialisti Focalin kanssa toteutettu FOCAL® Premium Hi-Fi -järjestelmä koostuu kymmenestä, ainutlaatuisilla patentoiduilla teknologioilla toteutetusta kaiuttimesta. Kaiuttimet on liitetty uuteen 690 W 12-kanavaisen vahvistimeen ja viimeistelty ARKAMYS digitaalisella äänenkäsittelyllä.

Peugeotin ja Focalin tiimit määrittelivät yhteistyössä kunkin kaiuttimen sijainnit, jotta jokaiselle matkustajista saadaan toteutettua vaikuttava äänentoistoelämys. Äänimaailma on vakaa ja tarkka, äänet toistuvat selkeinä ja basso on miellyttävän syvä sekä raskas.

Käyttövoimat

Uusi 308 on heti saatavana myös kahtena lataushybridiversiona:

• HYBRID 225 e-EAT8, 2-vetoinen versio yhdistää 180 hv (132 kW) PureTech-moottorin sekä 81 kW sähkömoottorin e-EAT8-vaihteistoon. C0₂-päästöt ovat 26 g/km ja toimintamatka täyssähköllä 59 km (WLTP-mittaussykli, odottaa lopullista hyväksyntää)

• HYBRID 180 e-EAT8, 2-vetoinen versio käyttää 150 hv (110kW) PureTech-moottorin sekä 81 kW sähkömoottorin yhdistelmää liitettynä e-EAT8-automaattivaihteistoon. C0₂-päästöarvo on 25 g/km ja toimintamatka täyssähköllä 60 km (WLTP-mittaussykli, odottaa lopullista hyväksyntää).

Lataushybrdien lithiumion-akun kapasiteetti on 12,4 kWh ja teho 102kW. Sisäinen autolaturi on yksivaiheinen 7,4 kW. Akun lataus kotilatauspisteellä (32 A) tyhjästä täyteen vie 1h 55 minuuttia.

Uusi PEUGEOT 308 on saatavana myös polttomoottoriversioina, joiden CO₂-päästöarvot ovat jopa 117 g/km. Moottorit noudattavat viimeisintä €6-standardia ja ovat parhaillaan WLTP-mittaussyklin mukaisella hyväksyntäkierroksella.

Bensiinimoottorit ovat 3-sylinterisiä ja 1,2 litraisia:

• PureTech 110

• PureTech 130

• PureTech 130 EAT8

Dieselmoottorit ovat 4-sylinterisiä 1,5 litraisia:

• BlueHdi 130

• BlueHdi 130 EAT8

Uuden Peugeot 308:n ennakkomyynti Suomessa alkaa alkukesästä 2021 ja liikkeisiin se saapuu toisella vuosipuoliskolla.

Kommentoi »