
Palefacen Renault Megane ja maihinnousu Normandiaan – ”Niissä pikkukylissä elää vanha kunnon ranskalainen painukaa vittuun -asenne”
Karri Miettinen, joka tunnetaan hiphop-laulaja Palefacena, tunnustaa rap-kulttuuriin kuuluvan auto-intoilun. Itse hän luottaa kuitenkin toistaiseksi perheautoihin.
Kantaaottavista sanoituksistaan tunnettu Paleface, eli Karri Miettinen, innostuu, kun autot tulevat puheeksi.
Palefacesta on juuri ilmestynyt Miska Rantasen kirjoittama elämäkertakirja Protestilaulaja.
46-vuotias Miettinen on kävelevä rap-tietosanakirja; laaja-alaisesti sivistynyt laulaja on sitä myös musiikin historian osalta. Vaikka Miettinen kertoo kappaleissaan enemmän yhteiskunnallisista asioista kuin monien muiden rap-muusikoiden tapaan itsestään ja omista (kuvitelluista) rahoistaan, myös Miettisellä on tiettyä esteettistä silmää hiphop-kimallukselle.
Miettisen ensimmäinen auto oli äidin omistama Volkswagen Polo, jonka kanssa hän opetteli ajamaan.
”Mankeloin sen kyljen opetellessani peruuttamaan autoa Hämeenlinnassa autotalliimme. Koko kylki meni sileäksi ja se kyllä nolotti.”
Auto oli käytössä nuorten aktiivisten miesten iltariennoissa.
”Sen kattoa rummutettiin kerran niin kovaa musiikin tahtiin, että sisäverhouspaneelit putosivat niskaan.”
Volkswagen Pololla on myös oma lukunsa rap-musiikin historiassa. Ennen valtaisaa menestystään laulaja Puff Daddy nimittäin ajoi nuorena miehenä sen amerikanversiolla.
”Hän oli Uptown-levy-yhtiön toimitusjohtajan avustaja. Auto oli niin ruosteinen, että katossa oli reikä. Sateella sinne sisälle satoi vettä, jolloin siellä piti käyttää sateenvarjoa.”
Puff Daddylle huomauteltiin asiasta niin ankarasti, että hänelle tuli Miettisen mukaan ”autotrauma”.
”Sen vuoksi myöhemmin supersuosituksi nousseen Puff Daddyn levynkannet ja videot ovat täynnä mitä hienompia autoja.”
”Jotain paikkoja automatkalla kannattaa välttää, kuten vaikka Pariisia. Onneksi vaimoni osaa ajaa Ranskassa.”
Miettisen ensimmäinen oma auto oli 2000-luvun ensivuosikymmenellä ostettu Renault Mégane. Sen hankinta tuli perinteiseen tyyliin ajankohtaiseksi, kun perheeseen oli tulossa ensimmäinen lapsi.
”Perheauto. Farkku. Siinä käytössä erinomainen peli. Se oli käytettynä ostettu, muutaman vuoden vanha, 2000-luvun ensivuosien malli.”
Miettisen vaimo on viettänyt oman nuoruutensa Ranskassa. Niinpä Meganelle tuli kilometrejä myös kotimaassaan.
”Olemme ajaneet monta kertaa Suomesta Ruotsin läpi Keski-Eurooppaan ja sieltä Ranskaan.”
Reissulle haluavan kannattaa edetä suunnitelmallisesti, Miettinen vinkkaa.
”Nähtävää on niin paljon. Ja toisaalta jotain paikkoja automatkalla kannattaa välttää, kuten vaikka Pariisia. Onneksi vaimoni osaa ajaa Ranskassa.”
Miettinen suosittelee automatkalaiselle Normandian pikkukylissä vierailua, sillä ”niissä elää vanha kunnon ranskalainen passiivis-aggressiivinen painukaa vittuun -asenne”.
”Itse harrastan sotahistoriaa, joten senkin puolesta ne alueet ovat viehättäneet.”
”Valitettavasti lowridereissa käytettäviä jousia ei voi Suomessa laillisesti tieliikenteessä käyttää.”
Nykyisin Palfacella on Skoda Octavia.
”Rap-kulttuurista tuttu autofleksaus ei ole ollut minulle koskaan tärkeää, mutta kyllä minä innostun Public Enemyn levynkansista tutuista törkeän isoista jeepeistä – sekä tietysti lowridereista.”
Lowriderit ovat hiphop-katukulttuuriin kuuluvia ilmajousitettuja, musiikin tahtiin tai muuten vain hypähteleviä jenkkiletukoita.
”Valitettavasti lowridereissa käytettäviä jousia ei voi Suomessa laillisesti tieliikenteessä käyttää. Mutta ehkä oma keski-iän kriisini tulee näkymään siten, että vaihdan nykyisen norm-core-autoni räppiautoon.”
Renault Mégane
Renault esitteli alempaan keskiluokkaan Méganen vuonna 1995. Farmarimalli Mégane Break tuli markkinoille vuonna 1999. Se valmistettiin Turkissa. Mallisto uudistui, kun toisen sukupolven Mégane kehitettiin yhteistyössä Nissanin kanssa ja saatiin kuluttajille vuonna 2002. Farmarimalli oli nimeltään Grantour. Nykyisin täyssähköiseksi muuttunut Mégane on jo neljännessä sukupolvessaan.
