Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
50 vuotta sitten

Opel Kadett 1200 Sedanin 30 000 kilometrin kestotestin loppuraportti – ”pikkuvikoja runsaasti, huoltoväli 5 000 kilometriä”

Niin käynnistinmoottorin hajoaminen kuin venttiiliremonttikin menivät takuun puitteisiin, kirjoitti Tuulilasi numerossa 11/1974.

17.11.2024 Tuulilasi

Marraskuun 1974 Tuulilasissa julkistettiin Opel Kadett 1200 Sedanin 30 000 kilometrin kestotestin loppuraportti. Kadett oli Tuulilasin kestotestissä nyt toista kertaa: edellisestä oli kuitenkin kulunut jo yli seitsemän vuotta. Uudemman testin loppukaneetissa jouduttiin toteamaan, että auto oli vuosien varrella tehdyistä lukuisista muutoksista huolimatta "pohjimmiltaan melkein samanlainen kuin vuonna 1967."

"Opel Kadett on ollut kautta aikojen suosittu auto Suomessa. Sen perusluonne – paremminkin käytännöllisyyttä kuin suorituskykyä – tuntuu olevan meikäläisten mieleen. Kadett uudistui viime vuonna. Samalla sen asema automarkkinoilla muuttui. Reilusti kohonneen hinnan (18.430 mk) myötä siirtyi auto uuteen seuraan kilpailemaan ostajista."

"Kadetin testipäiväkirja sisältää melkoisesti merkintöjä. Pikkuvikoja kun on ollut runsaasti ja auton huoltoväli on 5 000 km. Kaksi suurinta murhetta on poistettu ilmaiseksi, sillä niin käynnistinmoottorin hajoaminen kuin aivan testin lopussa tapahtunut venttiiliremonttikin menivät takuun puitteisiin."

Auton hallintalaitteita kehuttiin, samoin alhaista kulutusta (7,1 l/100 km) ja tarkkaa ohjausta. Sen sijaan heikkotehoiset jarrut saivat moitteita, kuten myös vaatimaton suorituskyky ja levoton käytös maantiellä: Kadetia kuvailtiin sekä raideherkäksi että tuuliherkäksi. Kevyen perän ansiosta auto oli talvikeleillä ja sorateillä levoton.

Loppuraporttiin oli haastateltu myös lukuisia auton omistajia. Helsinkiläinen rautiovaununkuljettaja Gunnar Viitanen oli saanut pienellä välirahalla vaihdettua vanhemman Kadetinsa uuteen malliin: "Jostain syystä edellinen malli oli tukevampi. Tässä uudessa tuntuu jotakin ihmeellistä pomppimista. Autossa on parasta tila. Siihen mahtuu mukavasti viisi tavallisen kokoista ihmistä. Tavaratila on pienempi kuin edellisessä, mutta silti riittävä."

Tuulilasi 11/2024

Autopalot olivat 50 vuotta sitten paljon yleisempiä kuin nykyään. Pelkästään vuonna 1973 Suomessa paloi noin 5000 autoa. Tuulilasi päätti testata, miten liekkeihin roihahtaneen auton saisi nopeimmin ja tehokkaimmin sammumaan.

Testin pontimena oli Jämsän Arvajalla syyskuussa tapahtunut nokkakolari, jonka seurauksena molemmat autot syttyivät tuleen. Tämä ei ollut ihme ottaen huomioon sen, että sekä Skodan että VW Kuplan bensatankit olivat keulalla. Onnettomuus johti kolmen Skodassa istuneen ihmisen kuolemaan, kun paikalle saapuneilla ei ollut käytössään sammuttimia.

Testin tuloksena todettiin, että lähes jokaisen autopalon saisi nopeasti toimimalla sammumaan tavallisella sammuttimella. Kunhan sellainen vain olisi mukana.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt