Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Opel Insignia Sports Tourer – Käytetty vm. 2019 farmari viisihenkiselle perheelle – tunnelma ei ole ahdistava, vaikka kaikki olisivat kyydissä

Jos haluaa mahdollisimman käytännöllisen auton, kannattaa ostaa iso farkku. Vaikkapa tällainen Opel Insignia Sports Tourer vuosimallia 2019.

21.3.2025 Tuulilasi

Lähdetäänpä ihan reippaasti uimaan vastavirtaan. Nyt ei haeta mitään SUV-luokan autoa tai muuta citykania. Tähtäimessä on menneen maailman hittituote, eli iso farkku. Sellainen kun kaikesta huolimatta on edelleen perheautoista paras. Volvon farkut – kauniisti sanottuna kartanoautot - ovat edelleen hyvin suosittuja, mutta muilla merkeillä farkut eivät ole ihan niitä ykköslähdön tuotteita. Ford Mondeo on tästä surullinen esimerkki. Malli on hävinnyt kokonaan markkinoilta, vaikka Mondeo Wagon oli aikanaan hyvin trendikäs ja käytännöllinen kulkupeli.

Volvo V60 tai V90 olisi tietysti helppo valinta, mutta asetimme hintakaton nyt 20 000 euroon. Tuolla summalla ei oikein millään pysty ostamaan asiallista ja vähän ajettua farkku-Volvoa tai vaikkapa vastaavan kokoista Skoda Superbia. Marssimme Espoon Koskelossa sijaitsevaan SAKAn halliin, ja pistimme tutkan pyörimään. Ensin löysimme lehden seuraavilla sivuilla ajetun todella siistin ja edullisen Honda Civicin sekä aika pöyhkeän BMW X5 -katumaasturin. Kun ne oli poimittu rivistä, iskimme silmämme valkoiseen Opel Insignia Sports Toureriin. Tämä tarkoittaa Opelin koodikielellä nimenomaan farkkua.

Opel Insignian nahkapenkki hieroo takalistoa ja alaselkää, jos kuski niin haluaa.
Jos kuski niin haluaa, nahkapenkki hieroo takalistoa ja alaselkää.
Opel Insignian takapenkki: Ai mitä, onko tilaa? No on, vaikka muille jakaa.
Ai mitä, onko tilaa? No on, vaikka muille jakaa.

Valkoinen Insignia osoittautui melkoiseksi löydöksi, sillä vuonna 2019 ensirekisteröidyllä autolla oli ajettu vain 80 000 kilometriä. Tuo on kuusivuotiaalle autolle aivan mitätön ajosuorite. Insigniasta pyydettiin 20 900 euroa, joka on mielestämme ihan pohjahinta. Tuumimme, että onko autossa jotain vikaa vai eikö Opelin harmaa imago oikein tue tämän korkeampaa pyyntihintaa?

Ajoimme Insignian pihalle ja ryhdyimme tutkimaan autoa tarkemmin. Mitään ihmeitä emme tästä yksilöstä kuitenkaan löytäneet. Insignia oli hyvin siisti, kuten 80 000 kilometriä ajetun auton toki olla pitääkin.

Tämä toisen polven Insignia on oikeastaan hämmästyttävän kookas auto. Korilla on mittaa lähes viisi metriä, ja akseliväliäkin on 2,8 metrin verran. Näihin raameihin on helppo rakentaa todella väljät tilat. Säädin kuskin penkin kohdilleen, ja hyppäsin sitten ikään kuin itseni taakse. Polvitilaa oli reippaasti, eikä mistään suunnasta ahdistanut millään lailla. Vain harvassa autossa kaksi 190-senttistä körilästä mahtuu istumaan peräkanaa. Volvo V90 ja Skoda Superb ovat autoja, joissa tämä temppu onnistuu. Myös uudessa Passat Variantissa on oikein hyvät tilat, mutta sellaista ei saa kaupasta mukaan 20 000 eurolla. Myös Insignian tavaratila on 532-litraisena ihastuttavan kookas.

Opel Insignian ohjaamo on tyylikkään konstailematon kokonaisuus.
Ohjaamo on tyylikkään konstailematon kokonaisuus.
Opel Insignian kaukosäätimen napista vain painallus, niin bensiinillä toimiva lisälämmitin kuumentaa sisätilat ja sulattaa lasit.
Painallus kaukosäätimen napista, niin bensiinillä toimiva lisälämmitin kuumentaa sisätilat ja sulattaa lasit.
Opel Insignian hienossa lasikatossa on myös kattoluukku.
Hienossa lasikatossa on myös kattoluukku.

Varusteiltaan tämä yksilö oli varsinainen runsaudensarvi. Autossa oli esimerkiksi kaukosäätimellä operoitava polttoainekäyttöinen lisälämmitin, jota Webastoksi automiesten slangissa kutsustaan. Webasto on toki yleinen lämmitinmerkki, mutta kaikki tämäntapaiset tohottimet eivät kuitenkaan ole Webastoja. Huvipuolen hommista mainittakoon avattava panoraamakatto ja hierovat ynnä ilmastoidut etuistuimet. Ilman Bosen äänentoistojärjestelmää voi kyllä elää, mutta tässä Opelissa sellainen kuitenkin oli.

Insignian moottori on 1,6-litrainen turbo, josta pumpataan 200 hevosvoimaa. Koneen jatkeena on kuusipykäläinen automaattilaatikko. Näillä eväillä Opel kulkee oikein rapsakasti.

Jo vuodesta 1862

Opel on erittäin perinteikäs saksalainen autonvalmistaja, sillä sen juuret ulottuvat vuoteen 1862 asti. Yhtiön perusti herra Adam Opel. Aluksi Opel valmisti ihan muuta kuin autoja. Tuotannossa oli esimerkiksi ompelukoneita. Autojen tehtailu alkoi vuonna 1899.

Vuosina 1931-2017 Opel kuului jenkkijätti General Motorsin leiriin. Pitkä avioliitto päättyi, kun GM päätti myydä Opelin ranskalaiselle PSA-konsernille, eli käytännössä Peugeotille. Vuodesta 2021 lähtien Opel on ollut osa monikansallista Stellantis-yhtymää. Stellantiksen muita merkkejä ovat esimerkiksi juuri tuo Peugeot, ja vaikkapa Alfa Romeo sekä Chrysler.

Insignia edustaa niin sanotusti vanhaa aikaa, sillä se on suunniteltu General Motorsin valtakaudella. Nykyiset Opelit ovat enemmän tai vähemmän Peugeot-jalosteita.

Suomessa Opelit olivat 1970-, 1980- ja 1990-luvuilla erittäin suosittuja autoja. Mainittakoon vain mallinimet Kadett ja Ascona. Niiden tilalle tulivat aikoinaan Astra ja Vectra. Insigniasta tehtiin Vectran seuraaja, mutta Opelin nykymallistosta ei Insigniaa enää löydy.

– Lauri Larmela –

Opel Insigniassa tavaratilaa on todella reippaasti.
Tavaratilaa on todella reippaasti.
Opel Insignia Sports Tourer käytetty | Koeajo ja arvio

Opel Insignia Sports Tourer Innovation 1.6 Turbo

  • Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 598 cm3
  • Teho 147 kW (200 hv) Voimansiirto Etuveto, automaatti
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 232 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 8,0 l/100 km
  • CO2-päästöt 177 g/km
  • Mitat Pituus 4 986 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 500 mm, tavaratila 532 l
  • Omamassa 1 552 kg
  • Hinta 2025 helmikuussa 20 900 € SAKA, Espoo

Kenelle?

Jos viisihenkinen perhe haluaa auton, jossa ei ole ahdistava tunnelma, vaikka kaikki olisivat kyydissä, niin tämä Opel on ihan ykkösvalinta.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt