
Opel Grandland GSe – Monipuolinen hybridi sporttiseen menoon ja ekologiseen ajoon viehättyneelle kuljettajalle
Uuden Opel Grandlandin myötä markkinoinnissa on nostettu esiin kaksi kirjainyhdistelmää. Ne ovat GSe ja FSD. Mistä onkaan kyse?
Kun tulee mahdollisuus muistella menneitä automalleja, otetaan haaste vastaan. Tämän auton kohdalla se on tehty todella helpoksi, sillä syöttö tulee lapaan ja vieläpä täysin tyhjän maalin edessä.
GSE-kirjainyhdistelmä muistetaan 1970-luvun Opel Commodoresta sekä seuraavan vuosikymmenen Opel Monzasta. Nämä kolme kirjainta tulivat sanoista Grand Sport Einspritzung, joka kääntyy englanniksi: Grand Sport Injection. Myöhemmin Saksassa ajateltiin, että kansainvälinen termistö on parempi ja myös Opelissa otettiin käyttöön GSI-lyhennelmä.
No, mitäpä tämä nykyinen GSe sitten tarkoittaa? Se tulee sanoista Grand Sport electric, eli tulevaisuudessa tämä mallisto omaa aina jonkinlaisen sähköisen voimalinjan, on kyseessä sitten hybridi tai täyssähköauto. Markkinointimielessä haetaan sitä, että GSe on pelkän mallinimen sijaan oma brändinsä, kuten Mersun AMG tai Bemarin M-sarja.


Tässä kyseisessä autossa sähköinen voimalinja tarkoittaa hybridiä ja sen tuomaa sähköistä toimintamatkaa tai vastaavasti polttoaineen kulutuksen madaltamista. Se tuo myös tehoa, sillä kokonaisteho on 221 kilowattia (300 hv) ja vääntö 520 newtonmetriä.
Entäpä tuo toinen kirjainyhdistelmä eli FSD? Tämä liittyy suoraan alustan toimintaa, sillä kirjainten sanat ovat: Frequency Selective Damping.
Tässä kohdin haetaan samaa asiaa kuin kilpakäytössä olevissa iskunvaimentimissa, joissa on säädöt sekä nopealle että hitaalle vaimennukselle. Autoissa puhutaan kuitenkin värähtelytaajuudesta, mikä aiheutuu tienpinnan epätasaisuuksista.
Käytännössä toimitaan yhden ja kymmenen hertsin alueella. Pienemmällä värinällä iskarin läpi virtaa helposti öljyä, kun taas kovemmassa iskussa öljyn kiertoa hidastetaan ja vaimennus kasvaa.

Tällä päästään siihen, että iskunvaimennus on niin progressiivinen, että pintakovuus katoaa, mutta isommatkin töyssyt tasataan mukavalla tavalla.
ratin takana tämä kaikki ilmenee siten, että alusta tuntuu lähes kaikissa olosuhteissa mukavalta. Konin valmistamat iskunvaimentimet eivät ole kalleimmasta päästä, joten aivan huipulla tässä ei olla, mutta mukavuustaso on silti korkea.
Istuimet ovat hyvät, mutta niihin olisi voinut tuoda pehmeyttä lisää. Sitä vastoin kaikki muu toimii oikein hyvin. Ohjaus on paikoitellen turhan herkkä, mutta varsinkin kaupunkiajossa oikein hyvä.
Kaiken kaikkiaan Grandland on toimiva paketti, jossa yhdistyvät sporttisuus, tilat ja ekologisuus. Ero tavalliseen Grandlandiin on ehkä pieni, mutta silti riittävän selkeä.


Opel Grandland GSe 300 PHEV AWD A8
- Moottori Rivi-4, bensiini, hybridijärjestelmä
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- Teho 221 kW (300 hv) Vääntö 520 Nm Voimansiirto Neliveto, 8-nop. automaatti
- 0−100 km/h 6,1 s
- Huippunopeus 235 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,2 l/100 km
- CO2-päästöt 30 g/km
- Mitat Pituus 4 477 mm, leveys 1 906 mm, korkeus 1 609 mm, akseliväli 2 675 mm, tavaratila 390 l
- Omamassa 1867 kg
- Plussaa Kulutus, alusta
- Miinusta Ohjaus
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 38 072 €, mallisto alkaen: 24 880 €
