Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Opel Astra – GS-varusteinen lataushybridi on yläkanttiin hinnoiteltu kodin yleiskone – farkkumallien hinnat alkavat jo 30 tonnista

Farkku-Astra taipuu moneen menoon. Jos pitää akun latingissa, niin sähköinen toimintamatka on noin 50 kilometriä.

27.6.2024 | Päivitetty 28.6.2024 | Tuulilasi

Rakkaalla lapsella on monta nimeä, kuten tiedämme. Farmariauto on se yleisnimitys, joka useimmiten lyhennetään muotoon farkku. Volvolla oli ainakin ennen kartanoautoja. Jenkit ja jotkut muutkin valmistajat suosivat hiukan hassua termiä Station Wagon. Farkku voi olla myös Sports Wagon tai Sports Tourer – kuten tämä nyt käsillä oleva Astra.

Otetaan heti kärkeen löysät pois, ja kerrotaan, että automme on oikeastaan Peugeot. Sen tajuaa viimeistään silloin, kun alkaa etsiä vaihdekeppiä. Sellaista ei ole, vaan keskikonsolista löytyy juuri samanlainen automaattilaatikkoa ohjaava liukukytkin kuten useimmissa Peugeoteissa on. Asialla ei sinänsä ole mitään merkitystä, mutta knoppitiedolla on aina käyttöä – vai mitä?

Opel Astran ajoasento on miellyttävä ja istuin sopivan jämäkkä.
Ajoasento on miellyttävä ja istuin sopivan jämäkkä.

Opel siirtyi General Motorsin leiristä PSA:n porukoihin vuonna 2017. Peugeot on PSA:n tärkein merkki. Vuonna 2021 PSA ja Fiat Chrysler Automobiles yhdistyivät. Uuden konsernin nimeksi keksittiin Stellantis. Tuon sateenvarjon alla on iso liuta merkkejä aina Alfa Romeosta Jeepiin asti.

Opel Astran takapenkille kaivattaisiin lisää polvitilaa.
Taakse kaivattaisiin lisää polvitilaa.

Astra Sports Tourer on 4,6-metrinen perhefarkku, joka tarjoaa melko hyvät tilat. Edessä on tietysti väljää, mutta takapenkille kaivattaisiin lisää polvitilaa. Tavaratilaa on yli 500 litraa, ja tässä onkin Astran vahvin valttikortti. Ruuma on selkeän kulmikas, ja kaikin puolin helposti lastattavissa. Automme oli ladattava hyb-ridi. Akusto on tietenkin tavaratilan alla. Jos valitsee ei-hybridin, tavaratilaa on melkein 600 litran verran.

Opel Astran tavaratila on kunnollisen kokoinen.
Tavaratila on kunnollisen kokoinen.

Voimalinjan ytimessä on 1,6 -litrainen nelipyttyinen bensaturbo. Sen apuna on sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on 180 hevosvoimaa, ja vääntömomentti 360 newtonmetriä. Vaihteisto on kahdeksanportainen automaatti. WLTP-normin mukainen toimintamatka on 55 kilometriä. 45–50 kilometriä on realistisempi lukema – ihan ajotavasta ja ulkolämpötilasta riippuen. Ihan hyvä suoritus tuokin. Ajettavuudeltaan Astra on oikein miellyttävä. Jousitus on mukava ja suuntavakaus hyvä.

Opel Astran kaarelle taivutettu mittariston ja keskinäytön yhdistelmä hallitsee kojelautanäkymiä.
Kaarelle taivutettu mittariston ja keskinäytön yhdistelmä hallitsee kojelautanäkymiä.

Astramme oli GS-versio. Tällä tasolla varusteita on vaikka muille jakaa. Ihan ykkösvarusteeksi nostaisin tavallista kehittyneemmän avaimeton kulku -toiminnon. Monissa autoissa se toimii niin, että auto avaa lukkonsa, kun kuski lähestyy autoa avain taskussaan. Astra toimii juuri näin, mutta tuon lisäksi se myös lukitsee itsensä, kun avaimen haltija on ehtinyt muutaman metrin päähän autosta. Kätevää!

Opel Astra ST GS latausyhbridi – tekniset ominaisuudet tässä taulukossa.

Kommentti

Hyundait ja Kiat ovat käytännössä samoja autoja, mutta eri paketeissa. Opelit ja Peugeotit ovat myös tunnetusti samaa sukua. Mutta tiesittekö, että jopa Jeep Avenger on sekin oikeasti Peugeot?

– Lauri Larmela –

Opel Astran niin sanottu vaihdekeppi ja ajotilavalitsin löytyvät keskikonsolista.
Niin sanottu vaihdekeppi ja ajotilavalitsin löytyvät keskikonsolista.

Plussaa

  • Iso tavaratila

  • Hyvin toimiva voimalinja

Miinusta

  • Takaistuimella niukat polvitilat

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt