
Opel Astra – GS-varusteinen lataushybridi on yläkanttiin hinnoiteltu kodin yleiskone – farkkumallien hinnat alkavat jo 30 tonnista
Farkku-Astra taipuu moneen menoon. Jos pitää akun latingissa, niin sähköinen toimintamatka on noin 50 kilometriä.
Rakkaalla lapsella on monta nimeä, kuten tiedämme. Farmariauto on se yleisnimitys, joka useimmiten lyhennetään muotoon farkku. Volvolla oli ainakin ennen kartanoautoja. Jenkit ja jotkut muutkin valmistajat suosivat hiukan hassua termiä Station Wagon. Farkku voi olla myös Sports Wagon tai Sports Tourer – kuten tämä nyt käsillä oleva Astra.
Otetaan heti kärkeen löysät pois, ja kerrotaan, että automme on oikeastaan Peugeot. Sen tajuaa viimeistään silloin, kun alkaa etsiä vaihdekeppiä. Sellaista ei ole, vaan keskikonsolista löytyy juuri samanlainen automaattilaatikkoa ohjaava liukukytkin kuten useimmissa Peugeoteissa on. Asialla ei sinänsä ole mitään merkitystä, mutta knoppitiedolla on aina käyttöä – vai mitä?

Opel siirtyi General Motorsin leiristä PSA:n porukoihin vuonna 2017. Peugeot on PSA:n tärkein merkki. Vuonna 2021 PSA ja Fiat Chrysler Automobiles yhdistyivät. Uuden konsernin nimeksi keksittiin Stellantis. Tuon sateenvarjon alla on iso liuta merkkejä aina Alfa Romeosta Jeepiin asti.

Astra Sports Tourer on 4,6-metrinen perhefarkku, joka tarjoaa melko hyvät tilat. Edessä on tietysti väljää, mutta takapenkille kaivattaisiin lisää polvitilaa. Tavaratilaa on yli 500 litraa, ja tässä onkin Astran vahvin valttikortti. Ruuma on selkeän kulmikas, ja kaikin puolin helposti lastattavissa. Automme oli ladattava hyb-ridi. Akusto on tietenkin tavaratilan alla. Jos valitsee ei-hybridin, tavaratilaa on melkein 600 litran verran.

Voimalinjan ytimessä on 1,6 -litrainen nelipyttyinen bensaturbo. Sen apuna on sähkömoottori. Järjestelmän yhteisteho on 180 hevosvoimaa, ja vääntömomentti 360 newtonmetriä. Vaihteisto on kahdeksanportainen automaatti. WLTP-normin mukainen toimintamatka on 55 kilometriä. 45–50 kilometriä on realistisempi lukema – ihan ajotavasta ja ulkolämpötilasta riippuen. Ihan hyvä suoritus tuokin. Ajettavuudeltaan Astra on oikein miellyttävä. Jousitus on mukava ja suuntavakaus hyvä.

Astramme oli GS-versio. Tällä tasolla varusteita on vaikka muille jakaa. Ihan ykkösvarusteeksi nostaisin tavallista kehittyneemmän avaimeton kulku -toiminnon. Monissa autoissa se toimii niin, että auto avaa lukkonsa, kun kuski lähestyy autoa avain taskussaan. Astra toimii juuri näin, mutta tuon lisäksi se myös lukitsee itsensä, kun avaimen haltija on ehtinyt muutaman metrin päähän autosta. Kätevää!

Kommentti
Hyundait ja Kiat ovat käytännössä samoja autoja, mutta eri paketeissa. Opelit ja Peugeotit ovat myös tunnetusti samaa sukua. Mutta tiesittekö, että jopa Jeep Avenger on sekin oikeasti Peugeot?
– Lauri Larmela –

Plussaa
Iso tavaratila
Hyvin toimiva voimalinja
Miinusta
Takaistuimella niukat polvitilat