
Opel Astra GSe PHEV 225 – Erityisen vaikutuksen tekevät tämän hybridin iskunvaimentimet, jotka pitävät sen tiukasti kiinni tiessä
Opel Astra GSe on hyvä paketti, sillä sen ajo-ominaisuudet ovat alustan myötä plussan puolella ja kulutus pysyy maltillisena – kunhan muistaa ladata akuston täyteen ennen ajoa.
Konin valmistamat FSD-iskunvaimentimet (Frequency Selective Damping) pitävät kompaktin auton erittäin hyvin kiinni tiessä. Alustan tekniikka perustuu värähtelytaajuuden tarkkailuun, jolloin iskunvaimentimista saadaan irti kaikki hyöty niin suuremmissa kuin pienemmissäkin töyssyissä. Tästä oli siis kyse, jos tämän jutun otsikko herätti ihmetystä!
Opel Astra on sporttisen näköinen peli, joka tietyillä osa-alueilla myös lunastaa vaikutelman. Hybridiauton kokonaisteho on 225 kilowattia ja sataseen se kiiruhtaa 7,5 sekunnissa. Nämä arvot eivät siitä tee järin sporttista, mutta alustan puolesta todellakin ollaan äärimmäisen hyvällä tasolla.


Käytännössä Konit operoivat yhden ja kymmenen hertsin alueella. Pienemmällä värinällä iskunvaimentimen läpi virtaa helposti öljyä, kun taas kovemmassa iskussa öljyn kiertoa hidastetaan ja vaimennus kasvaa. Astran kuljettaja on tyytyväinen kaikissa olosuhteissa, sillä alusta on hyvin progressiivinen.
Alusta on ehdottomasti tämän auton parhaita puolia, eikä suorituskykykään heikkoa ole. Siihen kun lisätään maltillisen sporttiset istuimet, on paketti varsin hyvin kasassa.
Tietenkin nostalgiamatkalaiset tykkäävät GSe-merkinnästä, joka on tuotu suoraan 1970-luvulta. Toki Opel Commodoressa kirjaimet tulivat sanoista: Grand Sport Einspritzung, kun vuonna 2023 viimeinen E-kirjain tulee sanasta Electric. Uuteen Astraan on niin ikään löydetty menneiltä vuosilta viiva, joka halkoo urheilullista penkkiä.


Astra on varustettu 1,6-litraisella bensiinimoottorilla ja 12,4 kilowattitunnin akustolla. WLTP-kulutus on papereiden mukaan 1,2 litraa satasella, mutta siihen pääseminen vaatii höyhenenkevyttä kaasujalkaa ja aivan huippuolosuhteita. Sähköinen WLTP on 64 kilometriä, mutta käytännössä jäädään hyvissäkin oloissa alle 50 kilometriin. Polttoaineen kulutuksen saa toki varsin helposti alle kolmen litran satasta kohden, mutta tällaisella ajotyylillä ei pääse kokeilemaan kuinka Konit pitävät auton tiellä.
Vaikka Astra GSe on sporttisen sähäkkä auto, niin sitä ei voi verrata saman tyylisellä kirjainyhdistelmällä varustettuihin kilpailijoihin. Paukkua pitäisi olla enemmän, ohjaus voisi olla tarkempi ja kokonaisuudessaan urheilullisuutta saisi olla enemmän.
Sillä pääsee kuitenkin oikeaan tunnelmaan, jonka jälkeen voidaan keskittyä ekologisuuteen ja pitää huoli siitä, että akusto on aina täyteen ladattu. 7,4 kilowatin teholla akusto latautuu täyteen hieman vajaassa kahdessa tunnissa, mikä on varsin normaali aika lataushybrideille.

Opel Astra GSe PHEV 225
- Moottori Rivi-4, bensiini, hybridijärjestelmä
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- KokonaisTeho 165 kW (224 hv)
- Vääntö 250 Nm
- Voimansiirto Etuveto, A8
- 0−100 km/h 7,5 s
- Huippunopeus 235 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,2 l/100 km
- CO2-päästöt 25 g/km
- Mitat Pituus 4 374 mm, leveys 1 860 mm, korkeus 1 442 mm, akseliväli 2 675 mm, tavaratila 352 l
- Omamassa 1 703 kg
- Plussaa Alusta
- Miinusta Rengasmelu
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 50 722 €, mallisto alkaen: 46 990 €
Kenelle?
Opel Astra on näppärä ja sporttinen paketti, jolla on mukava ajaa kaupunkien pikkuteillä, mutta myös matkanteko sujuu. Tilaa ei luonnollisesti liikaa ole.
