Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Opel Astra Electric näyttää numeroiden valossa laiskalta, mutta tien päällä meno on sulavaa ja ajettavuus huippuluokkaa

Täyssähköinen Opel Astra tekee vaikutuksen ajettavuudellaan ja sulavasti toimivalla voimalinjallaan. Sähkötekniikassa auto antaa kuitenkin tasoitusta kilpailijoilleen.

4.4.2024 | Päivitetty 16.4.2024 | Tuulilasi

Opel Astra, tuo ikoninen automalli: samaa sarjaa Volkswagen Golfin, Ford Focuksen ja Toyota Corollan kanssa. Moneen kertaan erilaisina versioina Tuulilasissakin koeajettu ja useimmiten hyväksi havaittu. Nyt saatu markkinoille myös ajankohtaisena, täyssähköisenä versiona.

Opel kuuluu nykyään jättimäiseen Stellantis-konserniin, jonka muita autobrändejä ovat esimerkiksi Alfa Romeo, Maserati, Chrysler, Jeep, Citroën, Peugeot ja Fiat. Konsernirakenteen ansioista eri merkit pystyvät hyödyntämään samoja osia ja perusrakenteita; niinpä uusi Astra Electric on käytännössä sama auto kuin Peugeot E-308. Molemmista on tulossa myyntiin myös farmarimalli, joista ennustetaan Suomen markkinoilla myyntitykkejä: sähköfarkkujahan ei juuri ole tähän asti saatavilla ollutkaan. Peugeot E-308 -sähköfarmarin koeajon julkaisemme huhtikuun Tuulilasissa.

Opel Astra Electricin ARG Sport -penkki on lisävaruste, jota voi suositella: harvinaisen hyvä istua!
ARG Sport -penkki on lisävaruste, jota voi suositella: harvinaisen hyvä istua!
Opel Astra Electric on keskikokoluokan auto ja takatilat nipin napin täyttävät kriteerit. Lapsia toki menee kolmekin kyytiin.
Astra on keskikokoluokan auto ja takatilat nipin napin täyttävät kriteerit. Lapsia toki menee kolmekin kyytiin.

Ulkoiselta olemukseltaan Astra on siinä mielessä ennallaan, että sen tunnistaa heti Astraksi. Sisälläkin on kotoisan oloista, vaikka kehitystä on toki tapahtunut. Pure Panel -näyttö yhdistää digimittariston ja tietoviihdenäytön yhdeksi pinnaksi, mikä on Opelille uutta. Monet vipstaakit ja kytkimet ovat tuttuja Peugeoteista, mutta sehän ei menoa haittaa.

Mittarinäytön muokkaaminen tapahtuu ärsyttävästi syvällä tietoviihdenäytön valikoissa, eikä sitä voi tehdä auton liikkuessa. Tätä ratkaisua on vaikea ymmärtää, sillä nimenomaan ajon aikanahan mittariston eri tietoja joskus tarvitaan. Turvallisuuteen voi toki vedota, mutta se johtuu nimenomaan toiminnon siirtämisestä tietoviihdenäyttöön, minkä Opel olisi voinut halutessaan välttää. Useimmiten näitä tietoja voi säätää suoraan auton ohjauspyörästä.

Opel Astra Electricin ohjaamoilme on tätä päivää. Monet kytkimet ovat tuttuja Peugeoteista.
Ohjaamoilme on tätä päivää. Monet kytkimet ovat tuttuja Peugeoteista.
Opel Astra Electricin takakontti ei todellakaan tee vaikutusta. Onneksi sähköinen farmarimalli on tulossa jo lähiaikoina.
Takakontti ei todellakaan tee vaikutusta. Onneksi sähköinen farmarimalli on tulossa jo lähiaikoina.

Mutta mitä auton perusominaisuuksiin tulee, niin valittamisen aihetta ei ole. Penkki on erittäin hyvä ja ajoasennosta saa lähes oppikirjamaisen hyvinkin erilaisilla vartalotyypeillä. Ajettavuutta kehumme vuolaasti tämän aukeaman oikeassa reunassa.

Astran 54 kWh:n ajoakku on jaettu kolmeen osaan, joista yksi on tavanomaisen bensatankin paikalla takapenkin alla, toinen etuistuinten alla ja kolmas pitkittäin etumatkustajien välissä. Näin lattia on saatu pidettyä matalana, eikä koria ole tarvinnut paksun akkuelementin takia muuttaa SUViksi. Isompiakkuista versiota näillä spekseillä lienee kuitenkin turha odottaa.

Jostain syystä Opel lanseerasi sähkö-Astran Suomeen malliston kaikkein kalleimmalla, lähes 50 000 euron hintaisella huippuversiolla. Huomattavasti edullimpiakin versioita on toki tulossa, ja hyvä niin. Viidenkympin autoksi Astra ei tarjoa sähkötekniikan puolesta ihan sitä mitä odottaisi.

Opel Astra Electricissä voimaa annostellaan järkevästi, eikä kiihtyvyyden kanssa ole mitään ongelmaa.
Voimaa annostellaan järkevästi, eikä kiihtyvyyden kanssa ole mitään ongelmaa.
Opel Astra Electricin akku on pienehkö ja pikalatauksen maksimiteho vain 100 kW. Kun talvikulutus asettui yli 20 kWh:n tasolle, niin Lapin reissut jäävät tällä autolla väliin.
Pienehkö akku ja pikalatauksen maksimiteho vain 100 kW. Kun talvikulutus asettui yli 20 kWh:n tasolle, niin Lapin reissut jäävät tällä autolla väliin.

Opel Astra Electric Business Launch Edition

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 115 kW (155 hv)/ 270 Nm
  • Voimansiirto Automaatti
  • 0−100 km/h 9,2 s
  • Huippunopeus 170 km/h
  • Akkukapasiteetti 54 kWh (50,8 netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
  • Yhd. EU-kulutus 14,8 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 418 km
  • Mitat Pituus 4374 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2675 mm, tavaratila 352 l
  • Omamassa 1 679 kg
  • Plussaa Mainiot ajo-ominaisuudet, hyvä varustelu
  • Miinusta Keskinkertainen sähkötekniikka, kova hinta
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 48 390 €, mallisto alkaen: 48 390 €

Kenelle?

Hänelle, joka ei halua tehdä sähköautoilustaan numeroa; samaa koria myydään myös bensamoottorilla. Pitkää matkaa ajavalle Astra ei ole paras vaihtoehto.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt