
Kulkee sähköllä, mutta ei tarvitse ikinä ladata – Mikä se on? No tietysti Nissan X-Trail
Nissan X-Trail käyttää bensiinimoottoria pelkästään sähkön tuottamiseen, eli se pyörittää generaattoria, joka lataa ajoakkua. Kuljettajan ei tarvitse ohjata järjestelmää millään lailla, sillä X-Trail pitää itse huolen sähköntarpeistaan.
Onkos tämä nyt sähköauto, ladattava hybridi vai itselataava hybridi? Ei mikään noista kolmesta, mutta ehdottaisin tässä termiä itselataava sähköauto. Paneudutaanpa asiaan, koska nyt on käsillä todellista insinööripornoa.
X-Trailin keulalla on kolmisylinterinen, 1,5- litrainen bensiinimoottori, josta irtoaa 213 hevosvoimaa. Moottori ei ole mikään peruspata, sillä se toimii muuttuvalla puristussuhteella välillä 8:1–14:1. Olennaisinta on se, että tällä moottorilla ei ole mitään yhteyttä vetäviin pyöriin. Veto nimittäin hoidetaan sähkömoottoreilla, joita löytyy yksi kummaltakin akselilta. Auto on siis nelivetoinen.


Bensiinimoottoria käytetään pelkästään sähkön tuottamiseen, eli se pyörittää generaattoria, joka lataa ajoakkua. Kuljettajan ei tarvitse ohjata järjestelmää millään lailla, sillä X-Trail pitää itse huolen sähköntarpeistaan. Akun varaustasoa voi seurata mittariston näytöstä.
Voimalinjan tarkkailu on hauskaa puuhaa. Jos ajaa maltillista kaupunkiajoa, bensiinimoottori käy vain harvakseltaan. Maantievauhdeissa sähköä kuluu tietysti enemmän, ja tuolloin bensiinimoottori sihahtaa käyntiin aika usein. Nissanin konsernisisar Renault käyttää eräissä malleissaan vastaavaa tekniikkaa. Onkohan tämä jännä voimalinja kehitetty Japanissa vai Ranskassa – mene ja tiedä.
Voimalinjaan kuuluu myös niin sanottu e-Pedal toiminto. Tämä tarkoittaa erittäin vahvaa sähköistä moottorijarrutusta, jolloin ajo sujuu periaatteessa yhdellä polkimella, koska varsinaiseen jarrupolkimeen ei tarvitse koskea kuin yllättävissä erikoistilanteissa. Toiset tykkää, toiset ei.
Ajettavuudeltaan X-Trail on erittäin miellyttävä. Maasturimaisen muhkeasta olemuksestaan huolimatta X-Trail ei tunnu lainkaan kolholta. Suuntavakaus on hyvä, ja jousitus jämäkkä muttei mitenkään ylikova.
X-traililla on mittaa 4,7 metriä, ja sen akseliväli on 2,7-metrinen. Näistä lähtökohdista on helppo rakentaa avarat sisätilat. Edessä on todella väljät oltavat, ja myös takapenkki on ilahduttavan tilava. Takapenkin paikkaa voi säätää pituussunnassa.
Mutta onko tämä X-Trail sähköauto? No ei ole, koska autossa on pakoputki, josta pursuaa ilmoille niitä kuuluisia ja erittäin haitallisia kasvihuonekaasuja. Mutta nerokas laite tämä Nissan kyllä on.


Kommentti
Vanhan vitsin mukaan sähköauton koukkuun pitäisi laittaa peräkärry, jossa surraa aggregaatti. Sen tuottamalla sähköllä sitten kuljetaan. Nissan on toteuttanut tämän idean, mutta kärryä ei nyt tarvita.
– Lauri Larmela –


Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE N-Trek
- Moottori R3, bens., turbo, 2xsähköm.
- Iskutilavuus 1 497 cm3
- Teho 157 kW (213 hv) Vääntö 350 + 195 Nm Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 7,0 s
- Huippunopeus 180 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,6 l/100 km
- CO2-päästöt 150 g/km
- Mitat Pituus 4 680 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 725mm, akseliväli 2 705 mm, tavaratila 575 l
- Omamassa 1 994 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 58 195 €, Mallisto alkaen 42 306 €
Kenelle?
X-Trail on harvinaisen monipuolinen auto, joka sopii erinomaisesti Suomen olosuhteisiin. Kodin yleiskone sieltä parhaasta päästä.
Plussaa
Superhieno voimalinja
Hyvät tilat
Miinusta
Ei mitään olennaista moitittavaa
