Tuulilasi

Ensityypit: Nissan Qashqai e-Pover – Hybridi, joka muistuttaa ajotuntumaltaan sähköautoa

Ensityypit: Nissan Qashqai e-Pover – Hybridi, joka muistuttaa ajotuntumaltaan sähköautoa
Qashqain e-Pover -hybridivoimalinja tarjoaa kurkistusikkunan sähköautoiluun – ilman lataustarvetta.
Teksti
Julkaistu: 16.5.2022

Jo viime vuonna tiedettiin Qashqain lanseerauksen yhteydessä, että myöhemmin malliin olisi luvassa mielenkiintoinen e-Power-hybridi, joka madaltaisi mallin kulutusta ja toisi ajoon lisää sähkövoimalinjan parhaita puolia.

Nissanin e-Poweria ei sellaisenaan ole nähty missään Euroopan markkinoilla myynnissä olleessa autossa. Autoa ei voi erikseen ladata, vaan se kulkee pelkästään bensiinin avulla. Itse asiassa Nissanin virallinen linja tällä hetkellä on, ettei lataushybridejä ole tulossakaan.

E-Powerissa jujuna on se, että polttomoottori ei ole suorassa yhteydessä vetäviin pyöriin, vaan se jauhaa parhaimmalla hyötysuhteella sähköä 2,2 kWh:n kokoiseen akkuun, jonka virta menee etuakselilla sijaitsevaan sähkömoottoriin. Voima pyörille välittyy siis vain sähkömoottorilta, eikä erillistä vaihdelaatikkoa tarvita. Polttomoottori on 1,5-litrainen kolmipytty, joka on varustettu muuttuvalla puristussuhteella. Erityisen järjestelmästä tekee se, että ajotuntumaltaan e-Powerilla varustettu Qashqai muistuttaa sähköautoa. Ainoana erotuksena on, että taustalla humisee välillä polttomoottori ja lataamisen sijaan autoa pitää tankata.

Koeajetussa e-Powerissa on uusi tietoviihdenäyttö, joka tulee myös muihin Qashqai-malleihin.

Pääsimme kokeilemaan e-Poweria valitettavasti vain suljetulla kilparadalla, joten järjestelmän käytännön kulutuksesta emme voi kovin paljoa kommentoida. Auton virallinen yhdistetty kulutus on 5,3 l/100 km.

Rata-ajossa e-Power kulutti reilusti enemmän, mutta sitä ei tietenkään voi normiajoon peilata. Sen sijaan voimalinjan sähköautomaisuus ihastutti. Auto lähtee kepeästi liikkeelle, eikä nyi lainkaan. Sähkömoottorin vaivaton vääntö on käytettävissä joka tilanteessa. Lisäksi ajo onnistuu 10 km/h nopeuteen asti yhden polkimen taktiikalla. Kun kaasun polkaisee pohjaan, kuuluu polttomoottori kuuluvammin sisälle, muttei silloinkaan ärsyttävästi.

Käytännössä edellä mainittu tarkoittaa sitä, että e-Power on mukavuudeltaan ja miellyttävyydeltään ylivoimainen voimalinja Qashqain muihin moottoreihin verrattuna. Se tarjoaa myös aidosti sähköautojen parhaita puolia ajon aikana. Valitettavasti mallin hintoja ei ole vielä julkistettu, eivätkä käytännön kulutukset ole selvillä. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan e-Powerin saapumista Suomeen, joka tapahtuu loppukesästä tai alkusyksystä 2022.

Nissan Qashqai e-Power

  • Moottori Rivi-3, bensiini + sähkö
  • Iskutilavuus 1 498 cm3
  • Teho 140 kW (190 hv)
  • Vääntö 330 Nm
  • Voimansiirto Etuveto, 1-n. alennusvaihde
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 170 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 5,3 l/100 km
  • CO2-päästöt 119 g/km
  • Mitat Pituus 4 425 mm, leveys 1 835 mm, korkeus 1 625 mm, akseliväli 2 665 mm, tavaratila 436 l
  • Omamassa 1 650 kg (arvio)
  • Hinta vahvistamatta

Kenelle?

Arkiautoilijalle, joka haluaa nauttia sähkövoimalinjan miellyttävistä käyttöominaisuuksista, mutta ei uskalla hypätä vielä täyssähköauton ja latausinfran varaan.

2 kommenttia