
Nissan Juke Hybrid N-Connecta – Onko tämä crossover hintansa arvoinen? Katso video
Nissanin kompakti crossover Juke on saanut pienen päivityksen, jossa suurimmat muutokset kohdistuvat auton sisätiloihin.
Muotoilultaan Juke pysyy rohkeana ja erottuvana. Asiakkaiden toiveesta väripalettiin paluun tekevä keltainen tekee autosta erityisen sähäkän näköisen. Auton ulkomitat ja sisätilat ovat kuitenkin ennallaan.
Moottorivaihtoehtoina ovat edelleen tutut 114 hevosvoimainen turboahdettu bensiinimoottori sekä 143 hevosvoiman hybridi. Bensiinimoottorin voi valita joko manuaali- tai automaattivaihteistolla, mutta hybridi on aina automaatti.


Mikä Nissan Juke Hybridissä on uutta?
Suurin uudistus löytyy ohjaamosta, erityisesti tietoviihdejärjestelmästä ja mittaristosta. Infotainment-näyttö on päivitetty nykyaikaisemmaksi ja se on nyt kooltaan 12,3 tuumaa. Mittaristo on myös täysin digitaalinen. Vaikka parannukset eivät ole valtavia, ne lisäävät mukavuutta ja tyylikkyyttä. Mittariston suunnittelu herättää kuitenkin kysymyksiä: keskelle heijastettu osio vie suurimman tilan, mikä tekee nopeus- ja kierroslukumittareista pienet ja hieman erikoisen näköiset.
Turvallisuusteknologian osalta Juke on ottanut merkittäviä askeleita eteenpäin, ja monet aikaisemmin lisähintaiset tilkkeet, kuten kaistavahti ja kaistallapitoavustin, ovat nyt vakiovarusteita. Koeajetussa N-Connecta-varustellussa mallissa on myös mukautuva vakionopeudensäädin.
Hybridimallin automaattivaihteistona toimii monitilavaihteisto: teknisesti monimutkainen järjestelmä, jonka edut eivät käyttäjälle kovin helposti avaudu. Renaultin kanssa kehitetty vaihteisto toimii ilman kytkintä, ja moottori on Nissanin omaa käsialaa.
Hybridi on taloudellinen kaupunkiajossa, jossa se liikkuu enimmäkseen sähköllä, mutta maantieajossa ja ohitustilanteissa moottorin suorituskyky ei vastaa odotuksia. Vaikka tehoja on nimellisesti 148 hevosvoimaa, moottori tuntuu näissä tilanteissa alitehoiselta.
Katso Tuulilasin koeajovideo



Polttoaineen kulutus keskivertoa korkeampi
Monitilavaihteiston ominaisuuksista johtuen ajokokemus on kuminauhamainen, eikä kaasupolkimen painallus aina kerro, kiihtyykö auto vai ei. Sitten kun vauhti nousee, kierrokset jäävät jumittamaan korkealle. Perinteisempi vaihteisto ehkä maistuisi paremmalta. Polttoaineen käytännön kulutus on Juken hybridimallissa keskivertoa korkeampi, sillä alle kuuden litran satasella ei tahdo päästä millään. Monet kilpailijat pystyvät parempaan. Toki Juken WLTP-lukema on maltilliset 4,7 litraa/100 km, mutta tavanomaisessa arkiajossa se jää kaukaiseksi haaveeksi-
Juken alusta on aika ponteva, mutta ei kuitenkaan epämukava. Ajotuntuma on sporttinen, vaikka tämä piirre ei välttämättä natsaakaan muilta ominaisuuksiltaan hyvin tavanomaiseen autoon – ellei auton ulkomuotoa sitten lasketa lukuun.

Plussaa
Persoonallinen olemus
Ilmastoinnin ja radion fyysiset säätönupit
Miinusta
Ahdas takapenkki
Voimalinjan toiminta
