Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Nissan Ariya e-4rce on yksi järkevimmistä sähköautoista tällä hetkellä – neliveto, joka yllättää ajettavuudellaan

Isoakkuinen neliveto Nissan Ariya lunastaa paikkansa sähköautojen maailmassa olemalla riittävän hyvä kaikilla osa-alueilla.

19.4.2024 Tuulilasi

Jo aiemmat kokemukset kaksivetoisesta versiosta loivat miellyttävän vaikutelman Nissanin täyssähköisestä Ariyasta. Silloin miellytti kokonaisuus, mutta jos mielii nelivetoa, niin sellainenkin onnistuu. Kun Ariyan molemmille akseleille asennetaan moottori, saa se nimekseen e-4orce.

Neliveto on saatavilla vain tähän 87 kilowattituntisen akuston omaavaan malliin. Valittavana on kolme eri varustelutasoa: Advance, Evolve ja Evolve+.

Perustason Advancella on hintaa 59 900 euroa, kun taas Evolve+ on peräti yhdeksän tuhatta euroa kalliimpi. Jos tyytyy kaksivetoiseen, sen saa parhaalla varustetasolla 60 700 eurolla, eli tarkan euron asiakkaalla valittavana on joko lisämoottori tai varusteet.

Etupenkki on mukava ja ajoasennon saa säädettyä mieleisekseen.
Takapenkillä on hyvät oltavat; tosin polvitilaa voisi olla enemmänkin. Tasaisen lattian ansiosta keskipaikallakin voi istua.

Advancen ja Evolven etumoottori tuottaa 160 kilowattia tehoa ja takamoottori kolme kilowattia vähemmän. Evolve+ -mallissa luvut ovat tasan. Nelivetoisena sähköisen voimalinjan kokonaisteho on 225 kilowattia ja vääntöä löytyy varsin merkittävät 600 newtonmetriä. Sataseen päästään rivakasti 5,7 sekunnissa – paitsi plussamallilla, jolla aikaa kuluu vain 5,1 sekuntia.

WLTP-toimintamatkoissa on myös mallikohtaisia eroja, sillä mitä enemmän auto maksaa, sitä nopeammin se myös kiihtyy – samalla kulutus kuitenkin kasvaa. Ariyan ostajalla on siis jonkin verran tuumailtavaa: mitä ominaisuutta itse autossaan arvostaa.

Kun Ariyan ohjaamoon istuu, syntyy varsin rauhallinen olo, sillä kaikki asiat tuntuvat olevan paikallaan, eikä mitään ihmeellistä erikoisuutta yritetä tunkea kasvoille. Kuljettajan istuin on helposti säädettävissä ja ohjauspyöränkin saa luontevaan asentoon.

Ohjaamo on varsin selkeä ja looginen. Osa käyttökytkimistä ja napeista on sellaisia, että niiden käyttö vaatii pientä totuttelua.
Taustapeiliä voi halutessaan käyttää myös videokuvaan perustuvana peruutusnäyttönä: ei kovinkaan toimiva ratkaisu.

Ajaminen tuottaa jatkoa samalle tunteelle, sillä Nissan kulkee hyvin tasaisesti ja noudattaa määrätietoisesti kuljettajan ohjeita. Edes terävät hidastetöyssyt eivät saa tätä sähköistä kulkupeliä vikuroimaan.

Päällimmäinen ajatus tästä sähköautosta on se, että nyt olemme järkevän auton kyydissä. Kulutus jää normaalissa ajossa 25 kWh/100 km -tasolle, jolloin toimintamatkaa on hyvinkin yli 350 kilometriä, ja maltillisemmalla ajolla enemmänkin.

Ja mikä tärkeintä, akun saa valmisteltua lataukseen – vieläpä manuaalisesti kytkemällä – joten talvi ei pääse yllättämään sähköautoilijaa. Yleensähän akun esivalmistelu on sähköautoissa integroitu hieman hankalasti navigaattoriin.

Nelivetoinen Nissan Ariya on ehdottomasti niitä sähköautoja, joiden valintaa voi perustella järjellä.

Tavaratila ei ole mitenkään jättimäinen, mutta kyllä tälläkin jo pärjää.
Ariya on helppo ajettava ja ennen kaikkea sillä on yksinkertaista liikkua missä vaan. Erinomaisesti toimiva neliveto auttaa pohjoisen haasteissa parhaalla mahdollisella tavalla.

Nissan Ariya e-4orce Evolve

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho/vääntö 225 kW (306 hv) /600 Nm
  • Voimansiirto Neliveto
  • 0−100 km/h 5,7 s
  • Huippunopeus 200 km/h
  • Akkukapasiteetti 87 kWh
  • Lataus ac/dc 22 kW/130 kW
  • Yhd. EU-kulutus 19,9 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 515 km
  • Mitat Pituus 4 595 mm, leveys 1 850 mm, korkeus 1 660 mm, akseliväli 2 775 mm, tavaratila 415 l
  • Omamassa 2 259 kg
  • Plussaa Ajettavuus, tilat
  • Miinusta Ohjaamon säätimet (osittain)
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 64 400 €, mallisto alkaen: 52 300 €

Kenelle?

Jos ostoslistalla on sähköauto, Nissan Ariya kuuluu ehdottomasti koeajettavien listalle. Sähköinen voimalinja toimii hienosti. Tämän lisäksi ajettavuuspuoli on myös hyvällä tasolla.

Päivitetty 19.4.2024 uusi lähtöhinta

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt