
Tuulilasi 1974: ”Nastattomat talvirenkaat – riski turvallisuudelle – seurauksena teiden kiillottuminen”
Tammikuussa 1974 Tuulilasi kirjoitti nastattomista talvirenkaista varoittavaan sävyyn. Jos ne yleistyvät, teiden pinnoista tulee luistinratoja. Oi niitä aikoja!
Tammikuun 1974 Tuulilasissa testattiin Keski-Euroopassa kehitettyjä, uudentyyppisiä talvirenkaita. Tähän renkaaseen ei tarvinnut, eikä edes voinut, asentaa nastoja. Nyt nastattomia talvirenkaita sai jo Suomestakin, joten oli vertailutestin aika. Kitkarenkaita edustivat Continental Contact 165 SR 13 sekä Uniroyal M+S "Plus" 165 SR 13. Nastarengasverrokkina toimi kotimainen Nokian Hakkapeliitta 165 R13. Ajatusta kitkarenkaista pidettiin lehden toimituksessa sinänsä hyvänä, sillä teiden kuluminen oli iso, jopa sadan miljoonan euron ongelma vuositasolla. Valitettavasti testin tulokset olivat ingressin mukaan "pelottavat".
"Nastattoman renkaan idea perustuu tiettyyn keskimääräisyyteen. Yleensähän olosuhteet ovat niin hyviä, että ainakin Etelä-Suomessa tultaisiin toimeen kesärenkain kautta vuoden. Tiet kun ovat pääosin paljaita ja sulia aina. Ja jos huonoa keliä esiintyy, on sitä vain muutamana harvana päivänä. Edelleen jäätä ja lunta esiintyy tiellä vain paikka paikoin."
"Jarrutuskoe paljaalla jäällä 70 km/h alkunopeudesta tuntuu erittäin yksinkertaiselta. Osoittautui kuitenkin, että näin ei ole. On merkittävää, että kun liukkaalla jarrutetaan, on syytä jarruttaa niin, että kaikki pyörät lukkiutuvat kerralla: näin saadaan jollain tapaa järkevä jarrutus. (Ja ne tulokset: Hakkapeliitta 67 metriä, Uniroyal 80 metriä, Continental 100 metriä.)"

"Käyttäytymistä tiellä pyrittiin mittaamaan ajamalla erityinen tiekoe. Sen muodosti 350 metrin pituinen pätkä mutkailevaa ja hieman "töppyräistä" mäkeä. Alkumerkin kohdalle mäen alapäässä saavuttiin kakkosvaihteella 30 km/h nopeudella ja lähdettiin siinä kiihdyttämään mahdollisimman tehokkaasti. Oikean lähtönopeuden varmistamiseksi käytimme erikseen tarkistettuja kierroslukumittareita. (Tulokset puhuivat selvää kieltä: Hakkapeliitta nousi mäen ylös, Uniroyalilla päästiin 312 metriä, Continentalilla vain 305 metriä.)"
"Todella merkittävä ongelma on vielä täysin tiedostamatta. Jos siirrytään täysin nastattomiin talvirenkaisiin, on siinä talviaikaan seurauksena hyvin voimakas teiden kiillottuminen. Teiden pinnoista saattaa tulla todellisia luistinratoja. Tämänkään takia nastattomat talvirenkaat eivät sovi meille."