
Vertailussa 2024 nastarenkaat 225/45 R17 – Pysyykö kitkalla nastojen kyydissä?
Nastarengas tarjoaa tietysti parhaan pidon lumella ja jäällä. Sotkimme vähän pakkaa, ja otimme testiin mukaan eliittiluokan kitkarenkaan.
Vielä kerran uudet nastarenkaat, vai rohkea vaihto nastattomiin? Tämä on kysymys, jota moni pohtii. Lähdimme tekemään taustatyötä asiassa ottamalla nastarengastestiin mukaan yhden nastattoman talvirenkaan. Jokerina tuli mukaan Nokian Hakkapeliitta R5, joka on kokemustemme mukaan kitkarengas, joka on suunniteltu nimenomaan jää- ja lumipinnoille. Oletamme, että kitkarenkaisiin vaihtavat nastarengasautoilijat haluavat kitkarenkaaltaan mahdollisimman hyvää pitoa nimenomaan talviolosuhteissa.
Nastarenkaiden kehittely ja valmistus ei ole mitään yksinkertaista työtä, vaikka kyseessä olisi tunnettu ja maineikas rengasvalmistaja. Huomasimme tämän, kun lähdimme tekemään tämänvuotista testiä. Erilaisten vaikeuksien taustalla on se, että monet valmistajat ovat joutuneet siirtämään tehtaansa pois Venäjältä – syystä, jonka kaikki tietävät: Ukrainan sota.
Michelin on tunnettu hyvästä ja tasaisesta tuotantolaadustaan. Niinpä yllätyimme, kun Michelinin nastaulkonemat vaihtelivat suuresti. Jotkut piikit olivat liian syvällä, toiset taas liian koholla. Rengas on valmistettu Italiassa.
Bridgestonen kohdalla tilanne oli vielä masentavampi. Bridgestonen uusi tuote on nimeltään Spike 3, ja se on kärsinyt pahoista synnytystuskista. Ensin tuli pandemia, ja sitten Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Uuden renkaan tuotanto aloitettiin Unkarissa. Aluksi renkaita leivottiin vain hyvin rajoitettuja määriä. Vasta tämän vuoden testiin oli mahdollista saada Bridgestone mukaan. Kun näimme renkaan, olimme ihmeissämme. Nastaulkonemat heittelehtivät sinne tänne, ja lisäksi nastat sojottivat eri suuntiin. Jää- ja lumikokeiden aikana juuri Bridgestonen renkaista irtosi eniten nastoja. 18 kappaletta vasemmasta eturenkaasta ja kahdeksan kappaletta oikealta. Toivomme että näihin ongelmiin on sittemmin löydetty oikeat lääkkeet. Olennaista on kuitenkin mainita, että tuotannon horjuva laatu ei tuntunut haittaavan Bridgestonen ja Michelinin suorituksia. Kummatkin olivat eri kokeissa kärkipään renkaita.
Vaativimmat kokeet ovat käsillä, kun mitataan renkaiden kiihdytys- ja jarrutuspitoa kiillotetulla jäällä. Näissä olosuhteissa kitkarengas on helisemässä. Pienenä yllätyksenä meille tuli kuitenkin se, että kiinalainen halpis-nastarengas hävisi jääpisteissä selvästi hyvälle kitkarenkaalle.
Vaikka moni ei sitä usko, kitkarengas toimii talvipinnoilla aika hyvin nastarenkaaseen verrattuna. Sen sijaan märällä asfaltilla nastarengas vetää pidemmän korren.

Nastarenkaat 225/45 R17
- Bridgestone Spike 3
- Continental IceContact3
- Goodyear Ultra Grip Arctic 2
- Mazzini Ice Leopard
- Michelin X-Ice North 4
- Nokian Hakkapeliitta 10
- Nordman North 9
- Kitkarengas NokianHakkapeliitta R5
Pistejärjestelmä
Pisteitä annettiin jokaisesta osakokeesta skaalalla 1–5. Tärkeimpiä ominaisuuksia painotettiin kuitenkin niin, että maksimipistemäärä oli 15. Näin tehtiin esimerkiksi jäällä tapahtuvan jarrutuksen kohdalla, Ajo-ominaisuuksien ja melun pisteytyksessä käytettiin myös subjektiivisia arvioita.
Osakokeiden maksimipisteet
- Kiihdytys jäällä 5
- Jarrutus jäällä 15
- Ajettavuus jäällä 15
- Jääpisteet 35
- Kiihdytys lumella 5
- Jarrutus lumella 10
- Ajettavuus lumella 10
- Lumipisteet 25
- Jarrutus märällä pinnalla 10
- Ajettavuus märällä pinnalla 5
- Vesiliirto 5
- Märän kelin pisteet 20
- Jarrutus kuivalla pinnalla 5
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 5
- Kuivan kelin pisteet 10
- + Polttoaineenkulutus 5
- + Melu 5
Näin testasimme
Ajokokeet lumella ja jäällä tehtiin etuvetoisella Volkswagen Golfilla. Suorituspaikkana toimi Pohjois–Ruotsin Älvsbyhyn rakennettu testikeskus. Jääjarrutukset ja -kiihdytykset tehtii Piteåssa sijaitsevassa sisätestikeskuksessa. Asfalttikokeet ja kulutus- sekä melumittaukset tehtiin Tampereella. Melumittauksissa autona oli sähkökäyttöinen MG 4.

Vertailu Nastarenkaat 225/45 R17









Nastarenkaiden tulokset osa-alueittain
Vihreä väri grafiikassa kertoo, että rengas on erinomainen. Keltainen tarkoittaa hyvää, oranssi heikkoa ja punainen kelvotonta suoritusta.
Kiihdytys jäällä

Jarrutus jäällä

Ajettavuus jäällä

Kiihdytys lumella

Jarrutus lumella

Ajettavuus lumella

Jarrutus märällä

Ajettavuus märällä

Vesiliirto

Jarrutus kuivalla

Ajettavuus kuivalla

Polttoaineenkulutus
