
Pysäköityä autoa voidaan nyt sakottaa, jos siinä on nastat
Lönnrotinkadun läpiajokielto tarkoittaa sitä, että nastoilla ajetaan sitten kantakaupungissa entistä enemmän, pidempää kiertoreittiä vain, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.
Helsingin liikennepolitiikka jaksaa hämmästyttää. Punaisena lankana on autoilun vaikeuttaminen. Koska kyse on pääkaupungistamme, asialla on yleisempääkin merkitystä.
Vilkkaalle Lönnrotinkadulle säädettiin jo syksyllä 2022 läpiajokielto nastarenkailla. Nyt ruuvia on kiristetty. Nastoilla ei saa Lönkalla ajaa edes katuparkkiin asioidakseen kivijalkapuodissa. Vain parkkihallit ja sisäpihat ovat poikkeus.
Jakeluliikenne muuttuu käytännössä mahdottomaksi. Uutta sohvaa tai pienyrittäjän tavaratäydennystä ei voida enää toimittaa oven eteen – vai luuleeko joku todella, että kuljetusyrittäjät alkavat vaihtaa laajalla alueella operoiviin autoihinsa kitkoja yhden helsinkiläisen kadunpätkän takia?
Alueellisen nastakiellon kantavana ajatuksena on vähentää katupölyä ja autoliikenteen melua. Arvoitukseksi jää, miksi Lönnrotinkadun asukkaat ovat tässä erityisasemassa. Läpiajokieltohan tarkoittaa sitä, että nastoilla ajetaan sitten kantakaupungissa entistä enemmän, pidempää kiertoreittiä vain.
Länsisataman ruuhkia helpottava tunneli olisi voitto kaikille, kun liikenteen haitat siirtyisivät maan alle. Mutta – tunnelin linjaus on piirretty kulkemaan Lapinlahden puiston läpi, jossa elää uhanalainen kirvelilattakoi ja sen ravintokasvi, mukulakirveli, kasvaa. Muu Suomi seuraa joko hengitystä tai naurua pidätellen, kun Helsingin valtuusto päättää satamatunnelin kohtalosta ensi vuoden alussa.
