Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Tuulilasin pääkirjoitus

Pysäköityä autoa voidaan nyt sakottaa, jos siinä on nastat

Lönnrotinkadun läpiajokielto tarkoittaa sitä, että nastoilla ajetaan sitten kantakaupungissa entistä enemmän, pidempää kiertoreittiä vain, kirjoittaa päätoimittaja Olli Koivusalo.

11.11.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 1.58

Helsingin liikennepolitiikka jaksaa hämmästyttää. Punaisena lankana on autoilun vaikeuttaminen. Koska kyse on pääkaupungistamme, asialla on yleisempääkin merkitystä.

Vilkkaalle Lönnrotinkadulle säädettiin jo syksyllä 2022 läpiajokielto nastarenkailla. Nyt ruuvia on kiristetty. Nastoilla ei saa Lönkalla ajaa edes katuparkkiin asioidakseen kivijalkapuodissa. Vain parkkihallit ja sisäpihat ovat poikkeus.

Jakeluliikenne muuttuu käytännössä mahdottomaksi. Uutta sohvaa tai pienyrittäjän tavaratäydennystä ei voida enää toimittaa oven eteen – vai luuleeko joku todella, että kuljetusyrittäjät alkavat vaihtaa laajalla alueella operoiviin autoihinsa kitkoja yhden helsinkiläisen kadunpätkän takia?

Alueellisen nastakiellon kantavana ajatuksena on vähentää katupölyä ja autoliikenteen melua. Arvoitukseksi jää, miksi Lönnrotinkadun asukkaat ovat tässä erityisasemassa. Läpiajokieltohan tarkoittaa sitä, että nastoilla ajetaan sitten kantakaupungissa entistä enemmän, pidempää kiertoreittiä vain.

Länsisataman ruuhkia helpottava tunneli olisi voitto kaikille, kun liikenteen haitat siirtyisivät maan alle. Mutta – tunnelin linjaus on piirretty kulkemaan Lapinlahden puiston läpi, jossa elää uhanalainen kirvelilattakoi ja sen ravintokasvi, mukulakirveli, kasvaa. Muu Suomi seuraa joko hengitystä tai naurua pidätellen, kun Helsingin valtuusto päättää satamatunnelin kohtalosta ensi vuoden alussa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt