
Sähkö on tullut jäädäkseen moottoriurheiluun – Silti näistä autoista lähti Le Mansissa vielä kunnon soundit
Yhteensä Le Mansin 16:sta hypercar-luokan autosta vain kolme oli mukana ilman hybridijärjestelmää.
Sähkömoottorit kehittyvät jatkuvasti, mutta niistä ei kirjoiteta samanlaisia lauluja kuin polttomoottoreista. Kilpureissa tämä sama ilmiö luonnollisesti toistuu – ja kertautuu.
Tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin ajoissa suurin moottori löytyi Cadillacin LMH-kilpurista, Nascar-sarjasta lainatusta Camaro ZL1:stä ja Corvette C8.R:stä. Niitä kaikkia vauhditti 5,5-litrainen V8. Kaihoisasti voi vain muistella vanhan Corvette C6.R:n 7-litraisen veekasin bassoja. Rumpukalvot olivat ihanasti kovilla. Korvissa tuntui kuin äänten mukana olisi kulkenut myös paineaalto.
Tulevaisuudessa Le Mans saattaa muuttua kokonaan vedyllä ajettavaksi kilpailuksi.
Kokonaiskisan voitosta taisteli lopussa kuitenkin vain kaksi V6-tuplaturbon voimin liikkuvaa autokuntaa; 3-litrainen Ferrari 499P ja 3,5-litrainen Toyota GR010 Hybrid. Näistä Ferrari vei pidemmän korren. Sen sydän on sama mylly, mikä löytyy 296 GTB -katuautosta. Siinä moottori tosin kuulostaa kireämmältä ja enemmän Ferrarilta kuin kilpurissa. Edellisten lisäksi myös Peugeot luotti LMH-autossaan V6-tuplaturboon. Moottorin tilavuus oli vain 2,6 litraa. Vauhtia silti piisasi.
Yhteensä kisan 16:sta hypercar-luokan autosta vain kolme oli mukana ilman hybridijärjestelmää. Glickenhausin SCG 007 roikkui joten kuten kärjen takana, mutta oli selvästi hybridejä hitaampi. Sähkö on siis tullut selvästikin jäädäkseen moottoriurheiluun. Tulevaisuudessa Le Mans saattaa tosin muuttua kokonaan vedyllä ajettavaksi kilpailuksi. Se jää tosin vielä nähtäväksi, käytetäänkö vetyä polttomoottorissa vai tehdäänkö sen avulla sähköä polttokennossa.
1. Cadillac V-Series R
Le Mansin kilpurit muuttuvat aina vain hiljaisemmiksi. Syy löytyy kutistuneista polttomoottoreista sekä sähköstä voimalinjoissa. Onneksi jotkut panostavat yhä soundeihin. Cadillacin superhybridi kuulostaa ihanan bassovoittoiselta ja erittäin maskuliiniselta. Sen 5,5-litraisessa V8 moottorissa on samaa raheaa räpätystä kuin Corvetten kilpureissa oli ennen nykyistä C8-autoa. Cadillac oli Le Mansissa selvästi parhaimmalta kuulostava LMH-luokan kilpuri.

2. Chevrolet Camaro ZL1
Vierailevana tähtenä kesäkuun Le Mansiin saapunut Camaron Nascar-auto alleviivasi vaisujen LMGTE-autojen keskellä sitä, miten äänillä nostetaan tunteita. Moottori on sama kuin Cadillacissa. Ranskalaisyleisö tykkäsi, Camarolle hurrattiin seisaaltaan.

3. Porsche 963
Kolmannen sijan olisi voinut antaa myös Ferrarin V6-kilpurille – tai mille tahansa LMP2-luokan V8-autoista, mutta Porsche kiilasi edelle ääniensä monipuolisuudella. 4,6-litrainen tuplaturbo V8 ei kuulosta spektaakkelimaiselta, mutta se pörisee ja suhisee hienosti.
