Tuulilasi

Näin Tesla ja e-Golf potkivat -20 asteen pakkasessa

Näin Tesla ja e-Golf potkivat -20 asteen pakkasessa

Kuinka sähköautot pärjäävät talvella, kun pakkasta on reilusti? Kuvassa e-Golf pihalla latauksessa.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Kirjoitin aiemmin e-Golfin toimivuudesta talviautona: kaikki muu toimi kuin junan vessa, mutta toimintasäde -10 asteen tuntumassa jäi 100 kilometriin, kun ajeli 100 km/h vauhtia ohjaamon lämmitys päällä. Ajon jälkeen pikalatauskin toimi sujuvasti

Teslan kanssa kävi toisin päin: toimintasädettä piisasi mutta tuli pikkuongelmia. Ensimmäisenä pakkaspäivänä apukuskin kahva ei tullut ulos kun menin autolle. Tämä ei yksin ajelevaa haitannut, ja syy oli luonnollisesti että lämpimämmällä säällä kastunut kahva oli jäässä. Ongelma korjaantui lämpimässä parkkihallissa eikä ole sen koommin uusinut. (Teslassa on siis ovenkahvat, jotka imeytyvät oven sisään piiloon kun auto on ajossa tai hetken parkissa. Näyttää nätiltä ja toimii luotettavasti, Kaliforniassa nimittäin :-).

Liikkeelle lähtiessä taas regeneroiva jarrutus oli pois päältä, koska akut olivat kylmiä. Eli moottorijarrutus puuttui ja jouduin muutamassa ensimmäisessä risteyksessä käyttämään mekaanisia jarruja. 10 pakkasasteen säässä regenerointi rupesi toimimaan 5 km kaupunkiajon jälkeen ja -19 asteessa se pärähti päälle vasta 8 kilometrin kohdalla Turunväylällä (5 km kaupunkiajoa ja 3 km moottoritietä).

Myös käytössä oleva teho oli rajoitettu 100 kilowattiin. Tämä rajoitus kipusi jo kilometrin jälkeen kahteensataan ja hävisi nopeasti. Eipä näin liukkailla tienpinnoilla enempää tehoa kyllä tarvinnutkaan…

Tyypillinen teslanomistaja asunee autotallillisessa omakotitalossa, joten hän välttyy molemmilta ongelmilta, kun auto on viettänyt yönsä nollan paremmalla puolella. Itsellä auto seisoo paritaloyhtiön katoksessa.

Sitten se mielenkiintoisin juttu eli toimintasäde: kuinka pakkanen vaikuttaa siihen? En ruvennut (ihan aikataulusyistä) ajamaan akkua täydestä tyhjäksi, mutta ajoin moottoritietä vakionopeudensäädin päällä 100 km/h (tarkistettu GPS:llä) lämmityslaite päällä (20 °C:een asetettuna) ja katsoin, kuinka monen kilometrin matkalla akun varausta on kulunut 20 prosenttiyksikköä. 54 kilometriä sillä 20 %:lla pääsi, eli toimintasäteeksi ulkoilman lämpötilassa -20 °C Teslalle saatiin tässä pikakokeessa 270 kilometriä. Ihan riittävästi mielestäni, johan tuolla matkalla on pakko pitää vessatauko. En pääse vertaamaan lukemaa Teslan omaan laskuriin, kun se loppuu -10 °C lämpötilaan. Laskuri on kokemukseni mukaan paikkansa pitävä, nollakelillä 120 km/h vauhdin toimintasäteeksi se antoi 312 km kun minä sain kokeilemalla 300 km.

Tällaisissa kokeiluissa pitää aina muistaa, että tuuli ja maaston mäkisyys vaikuttavat tuloksiin. Suuntaa-antavan kuvan niillä silti saa.

Julkaistu: 6.1.2016