Tuulilasi

Kokeilu: näin pakkanen puraisee sähköauton toimintamatkaa

Kokeilu: näin pakkanen puraisee sähköauton toimintamatkaa

Tasalukuina ilmaistuna: noin kymmenen asteen pakkasella noin 100 km/h nopeudella e-Golfilla voi ajaa noin 100 kilometriä – jos auto on seissyt kylmässä.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Kylmä sää syö sähköauton toimintamatkaa, mutta kuinka paljon? Teslan sivuilla on laskuri (vieritä alaspäin niin löytyy), jolla asiaa voi tutkia. Laskurin mukaan Tesla P85D kulkee nollakelillä lämmitys päällä 120 km/h vauhtia 312 kilometriä, mikä pitää kokemukseni mukaan paikkansa. 

Muut valmistajat ovat asian suhteen ympäripyöreämpiä. Sähköauton toimintamatkaa talvella puraisevat:

  • Kasvava ilmanvastus. Pakkasilma on tiheämpää kuin lämmin ilma, joten moottorilta vaaditaan enemmän tehoa. Myös liikkuvat osat kangistuvat kylmässä.
  • Kasvava akun sisäinen resistanssi kylmässä. Akun häviöt ovat suuremmat kylmässä. Ongelmaa voi helpottaa pitämällä autoa lämpimässä tallissa tai lämmittämällä akkuja lataamalla ne juuri sopivasti ennen matkaa tai käyttämällä auton omaa akkujen esilämmitystä.
  • Ohjaamon lämmöntarve. Sähköauto ei (juuri) tuota hukkalämpöä kuten polttomoottoriauto, joten lämmitysenergia otetaan suoraan akulta. Kärvistelemällä toppatakki päällä voit ajaa pidemmälle.

Aiemmin syksyllä, reilun 6 asteen lämpötilassa, ajoin Volkswagen e-Golfilla 120 km/h Espoosta Lohjan ABC:lle ja takaisin, eli noin 100 km matkan (josta noin 85 kilometriä moottoritienopeutta). Edes tämä ei vielä tyhjentänyt akkua, vaan kaupungissa piti pyöriä vielä 8 km tuohon päälle. Eli vajaan kymmenen asteen lämpötilassa e-Golf kulkee nätisti sen noin 100 kilometriä 120 km/h vauhdilla. Ohjaamon lämmitys oli päällä.

Miten tilanne muuttuu pakkasella? Kokeilin tänään, kun mittari (niin kotona kuin tien päälläkin) on näyttänyt koko päivän miinus yhdeksää celsiusta. Auton akku oli täynnä ja auto oli seissyt pihalla pakkasessa ilman johtoa. Toistin kokeilun ajamalla 105 km/h (GPS:n mukaan – mittari näyttää 5 km/h liikaa) tuntinopeutta moottoritiellä. Lohjan ABC:llä oli mittarissa 49 kilometriä ja akku täsmälleen puolillaan. Ja sitten keula kohti kotia. Akku riitti komeasti paluumatkalle. Päätin pysähtyä viideksi minuutiksi pikalataamaan Nihtisillan ABC:lla ja jatkaa siitä Konalan Hesburgeriin (jonne tuli jouluviikolla ilmainen [ja toimiva!] CCS/CHAdeMO-pikalaturi). ABC:n pihassa akkua oli jäljellä 3 prosenttia ja toimintamatkaa mittarin mukaan 5 kilometriä, joten sata kilometriä olisi mennyt juuri ja juuri rikki. Jos olisin ajanut tasan satasta, se olisi mennyt rikki helposti.

Yhteenvetona: noin kymmenen asteen pakkasella e-Golf kulkee nätisti 100 kilometrin matkan, jos ajat 100 km/h. Ja vieläpä ohjaamo lämpimänä (asetuslämpötila 22 °C). Noin 5-10 asteen plussakelillä pääsee samalla nopeudella 130 km ja lämpimällä kesäsäällä vielä hiukan pidemmälle. Kuinka e-Golf hyytyy 20 asteen pakkasella? Tai 30 asteen? Tämä lehdistöautoyksilö menee palautukseen ylihuomenna maanantaina, mutta jos helmikuussa saadaan etelään kunnon pakkaset (ja ehdin), voisin pyörähtää kokeilemassa. Kymmentä astetta rajumpia pakkasia etelässä on harvoin, eli jos säännölliset maantieajotarpeet eivät ole sataa kilometriä pidempiä, e-Golf soveltuu hyvin talviautoksikin.

Lue seuraavaksi, kuinka kylmä vaikutti sähköauton pikalataamiseen.

Julkaistu: 2.1.2016