Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Raskaassa sarjassa – Muhkeassa Jeep Grand Cherokeessa V8 vaihtui puolikkaaseen, mutta tehoissa ja väännöissä löytyy

Jeepin nimessä on hohtoa – sitä ei käy kiistäminen. Jeeppien juuret juontavat toisen maailmansodan rintamille. Koeajossa Jeep Grand Cherokee.

1.8.2024 | Päivitetty 17.9.2024 | Tuulilasi

Koeajo Jeep Grand Cherokee PHEV 4xe AT8 Limited Business

Me kaikki muistamme – ainakin tv-sarjoista ja elokuvista – piskuiset avomaasturit, joita Eurooppaan vyöryvällä jenkkiarmeijalla tuntui olevan pilvin pimein. Nykyjeepeillä ja näillä historiallisilla kulkupeleillä ei tietenkään ole muuta yhteistä kuin nimi – mutta perinteet velvoittavat.

Jeep on nykyisin osa Stellantis-konsernia, joka on varsinainen tavaratalo. Saman sateenvarjon löytyy Jeepin lisäksi sellaisia merkkejä kuin Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Peugeot ja vielä pari muuta.

Takana on väljät oltavat.
Kuljettajan istuimessa on monipuoliset sähkösäädöt.

Nyt otamme luupin alle Jeep Grand Cherokeen, joka on nimensä mukaisesti iso auto. Jeepin pituus hipoo viittä metriä ja paino kahta ja puolta tonnia. Maailman autoteollisuuden nykytilasta kertoo se, että Grand Cherokee on rakennettu samalle pohjalevylle kuin Alfa Romeot Giulia ja Stelvio. Jeepeissä on perinteisesti käytetty erillistä runkoa, mutta niin sanottu Giorgio-rakenne on luonnollisesti itsekantava.

Nostalgikon mielestä Grand Cherokeen keulalla pitäisi tietenkin olla aito veekasi. Aika entinen ei kuitenkaan palaa, joten nyt on tyydyttävä niin sanottuun puolimoottoriin, eli nelipyttyiseen pataan. Onneksi sen apuna on kaksi sähkömoottoria, joiden avulla on toteutettu lataushybridivoimalinja. Vaikka sylintereitä puuttuu, tehot ja väännöt ovat kohdillaan. Paukkua on 380 hevosvoimaa ja vääntöä peräti 637 newtonmetriä. Näillä eväillä iso Jeep liikkuu tosi kepeästi, mutta kyllä sitä vinkkelikasin ääntä silti jää kaipaamaan.

Grand Cherokee on luonnollisesti nelivetoinen, ja vieläpä ilmajousitettu. Quadra-Trac -nelivetojärjestelmässä voimaa siirretään automaattisesti sitä eniten tarvitsevalle akselille. Järjestelmään kuuluu myös automaattisesti toimiva, elektroninen tasauspyörästön lukitus. Ajotiloja on neljä: Sand/Mud, Auto, Sport ja Snow. Maastokelpoisuutta voi lisätä nostamalla ilmajousitus ylimpään asentoonsa. Emme ehtineet rämpimään Jeepillä metsähallituksen puolelle, mutta eiköhän tämä möhkäle ole pajukossa etevä menemään. Jos on tarkoitus liikkua enemmänkin päällystetyn tiestön ulkopuolella, kannattaa hankkia normaalien katurenkaiden sijaan jotkut vähän karkeakuvioisemmat kiekot.

Jeep on aina Jeep, mutta uuden Grand Cherokeen sukupuusta löytyy myös italialaisia geenejä.
Tavaratila ei ole valtava, mutta riittävän kookas kuitenkin.
Vaihteistoa ohjataan kiertokytkimellä. Sen vieressä näkyy ajotilavalitsin.
Iso keskinäyttö hallitsee kojelautanäkymiä.

Maantieajossa Jeep tuntuu juuri niin muhkealta kuin pitääkin. Tuulilasin takaa avautuva pingispallokentän kokoinen konepelti saa kuljettajan hyvälle mielelle. Sisätiloiltaan Grand Cherokee on mukavan väljä. Tässä suhteessa Grand Cherokee noudattaa parhaita jenkkirautaperinteitä – volyymiä pitää olla. Mainittakoon tässä yhteydessä, että vaikka Cherokeessa on mukana italialaisia mausteita, se on Made in America.

Jeep Grand Cherokee

Plussaa

  • Monipuolinen nelivetojärjestelmä

  • Ilmajousitus

Miinusta

  • Kulutus pelkällä bensiinillä ajettaessa

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt