
Yhteistyön hedelmä Mitsubishi Colt – Legendaarinen malli tekee paluun ranskalaisin maustein
Mitsubishi Colt on tehnyt paluun. Uutuus on tosin kovin tutun oloinen... ja sehän onkin omaa sukuaan Renault!
Koeajo: Mitsubishi Colt
Koeajettu auto vakiovarustein: 31 390 €
Colt on yksi Mitsubishin legendaarisimmista malleista Lancerin ohella. Coltia tehtiin eri versioina 1960-luvulta aina vuoteen 2012 saakka. Sittemmin se katosi tehtaan mallistosta. Nyt Colt on tehnyt paluun, mutta ei ihan normaalilla kaavalla.
Tuorein Colt on nimittäin uudelleen nimetty Renault Clio. Tämä on tietysti vähän uskomatonta, joten pienimuotoinen meriselitys lienee paikallaan. Omituinen kuvio juontaa juurensa vuoteen 2016, jolloin Nissan ilmoitti ostavansa niin ison tukun Mitsubishin osakkeita, että se sai määräysvallan yhtiössä. Ja kuten tunnettua, Nissan ja Renault muodostavat yhdessä maailmanlaajuisen konsernin.
Alkaako polttaa? Kyllä ainakin pitäisi, sillä kupletin juoni on se, että Mitsubishi nappasi Renaultin valikoimista Clion, laittoi siihen oman tähtikeulansa, ja nimesi auton Coltiksi. Ihmeellistä on maailman meno, mutta tällainen toimintamalli on nykyään hyvin yleinen muidenkin valmistajien piirissä. Tällaisilla tempuilla saadaan kehitettyä konsernin sisälle sitä paljon puhuttua synergiaa.



Mutta nyt jätetään teollisuuspolitiikka sikseen, ja lähdetään ajamaan. Alla on malliston huipulle sijoittuva Colt HEV Instyle AT. Sen hintalapussa lukee 31 390 euroa. Halvin Colt lähtee mukaan liikkeestä 19 990 eurolla.
HEV tarkoittaa tietysti hybridiä, mutta nyt onkin käsillä vähän tavallista erikoisempi ekoauto. Renault kun on kehittänyt nerokkaan ratkaisun, jossa ei tarvita kaapeleita, mutta sähköä on silti tarjolla aina riittävästi. Tekniikan ytimessä on niin sanottu monitilahybridivaihteisto (Dedicated Hybrid Transmission). DHT-vaihteistossa on kiinteä 2,5:1-välityssuhde, joka yhdistää korkeajännitegeneraattorin polttomoottoriin. Generaattoria käytetään polttomoottorin käynnistämiseen, sähköenergian tuottamiseen, ja vaihteiden synkronointiin. Järjestelmässä ei ole kytkintä, vaan auto lähtee liikkeelle aina sähköllä.




Coltin mittariston oikeassa laidassa on näyttö, joka kertoo, mitä konepellin alla kulloinkin tapahtuu. Eli mennäänkö sähköllä, bensiinillä vai molemmilla. Samassa yhteydessä on näyttö, joka kertoo akun varaustilan. Kuljettajan ei tarvitse tietää asiasta hölkäsen pöläystä, jos asia ei satu kiinnostamaan. Järjestelmä tarkkaillee akun varaustilaa, ja päräyttää bensakoneen käyntiin aina tarvittaessa.
Kaiken tämän insinööritaidon ilotulituksen lopputulemana syntyy erittäin sivistyneesti toimiva voimalinja. Hybridiratkaisuilla haetaan aina polttoaineen säästöä. Coltin normikulutukseksi ilmoitetaan 4,3 l/100 km. Nelosella alkavat lukemat voivat olla mahdollisia kesäkelillä, mutta me pääsimme pikkupakkasilla tasoon 5,5 l/100 km. Siis auton oman ajotietokoneen mukaan.

Lauri Larmelan kommentti
Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Eli onko sillä lopulta mitään väliä, että ostaako Clion vai Coltin? Mitsu on ainakin eksoottisempi valinta kuin Renault.
Plussaa:
Nerokas voimalinja
Hyvä ajettavuus
Miinusta:
Pikkuauton ahtaat tilat
