Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Yhteistyön hedelmä Mitsubishi Colt – Legendaarinen malli tekee paluun ranskalaisin maustein

Mitsubishi Colt on tehnyt paluun. Uutuus on tosin kovin tutun oloinen... ja sehän onkin omaa sukuaan Renault!

24.4.2024 Tuulilasi

Koeajo: Mitsubishi Colt

Koeajettu auto vakiovarustein: 31 390 €

Colt on yksi Mitsubishin legendaarisimmista malleista Lancerin ohella. Coltia tehtiin eri versioina 1960-luvulta aina vuoteen 2012 saakka. Sittemmin se katosi tehtaan mallistosta. Nyt Colt on tehnyt paluun, mutta ei ihan normaalilla kaavalla.

Tuorein Colt on nimittäin uudelleen nimetty Renault Clio. Tämä on tietysti vähän uskomatonta, joten pienimuotoinen meriselitys lienee paikallaan. Omituinen kuvio juontaa juurensa vuoteen 2016, jolloin Nissan ilmoitti ostavansa niin ison tukun Mitsubishin osakkeita, että se sai määräysvallan yhtiössä. Ja kuten tunnettua, Nissan ja Renault muodostavat yhdessä maailmanlaajuisen konsernin.

Alkaako polttaa? Kyllä ainakin pitäisi, sillä kupletin juoni on se, että Mitsubishi nappasi Renaultin valikoimista Clion, laittoi siihen oman tähtikeulansa, ja nimesi auton Coltiksi. Ihmeellistä on maailman meno, mutta tällainen toimintamalli on nykyään hyvin yleinen muidenkin valmistajien piirissä. Tällaisilla tempuilla saadaan kehitettyä konsernin sisälle sitä paljon puhuttua synergiaa.

Keulaan on veistetty julmetun iso Mitsubishin tähti.

Mutta nyt jätetään teollisuuspolitiikka sikseen, ja lähdetään ajamaan. Alla on malliston huipulle sijoittuva Colt HEV Instyle AT. Sen hintalapussa lukee 31 390 euroa. Halvin Colt lähtee mukaan liikkeestä 19 990 eurolla.

HEV tarkoittaa tietysti hybridiä, mutta nyt onkin käsillä vähän tavallista erikoisempi ekoauto. Renault kun on kehittänyt nerokkaan ratkaisun, jossa ei tarvita kaapeleita, mutta sähköä on silti tarjolla aina riittävästi. Tekniikan ytimessä on niin sanottu monitilahybridivaihteisto (Dedicated Hybrid Transmission). DHT-vaihteistossa on kiinteä 2,5:1-välityssuhde, joka yhdistää korkeajännitegeneraattorin polttomoottoriin. Generaattoria käytetään polttomoottorin käynnistämiseen, sähköenergian tuottamiseen, ja vaihteiden synkronointiin. Järjestelmässä ei ole kytkintä, vaan auto lähtee liikkeelle aina sähköllä.

Edessä on mukavan väljää.
Takapenkki ei sovi aikuisille.
Tavaratila on aika vaatimaton kooltaan.
Jättimäinen pystynäyttö juoruaa Coltin ranskalaisista juurista.

Coltin mittariston oikeassa laidassa on näyttö, joka kertoo, mitä konepellin alla kulloinkin tapahtuu. Eli mennäänkö sähköllä, bensiinillä vai molemmilla. Samassa yhteydessä on näyttö, joka kertoo akun varaustilan. Kuljettajan ei tarvitse tietää asiasta hölkäsen pöläystä, jos asia ei satu kiinnostamaan. Järjestelmä tarkkaillee akun varaustilaa, ja päräyttää bensakoneen käyntiin aina tarvittaessa.

Kaiken tämän insinööritaidon ilotulituksen lopputulemana syntyy erittäin sivistyneesti toimiva voimalinja. Hybridiratkaisuilla haetaan aina polttoaineen säästöä. Coltin normikulutukseksi ilmoitetaan 4,3 l/100 km. Nelosella alkavat lukemat voivat olla mahdollisia kesäkelillä, mutta me pääsimme pikkupakkasilla tasoon 5,5 l/100 km. Siis auton oman ajotietokoneen mukaan.

Lauri Larmelan kommentti

Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Eli onko sillä lopulta mitään väliä, että ostaako Clion vai Coltin? Mitsu on ainakin eksoottisempi valinta kuin Renault.

Plussaa:

Nerokas voimalinja

Hyvä ajettavuus

Miinusta:

Pikkuauton ahtaat tilat

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt