
Mitsubishi jatkaa sähköistyvän Euroopan markkinoilla. Ajankohtaisin uutuus on toisen sukupolven ASX, joka saapuu Suomeen huhtikuussa. Tosiasiassa uusi ASX on kuitenkin jo pari vuotta sitten markkinoille tullut allianssituote Renault Captur, viimeisintä piirua myöden. Jotta kansainvälinen yhteistyö olisi taattua, ranskalais-japanilainen uutuus valmistetaan Espanjassa – samalla linjalla kuin Captur. Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssin strateginen kumppanuus tarkoittakin uuden ASX:n kohdalla sitä tavallista tuotemerkkirumbaa.
Uusi ASX perustuu täysin Renault’n Capturin perusrakenteeseen ja tekniikoihin. Autot ovat kaikissa suhteissa millilleen samankokoiset. Jopa sisätiloissa Renault-maailma toistuu uskollisesti, aina kosketusnäytön käyttöliittymää, käyttimiä, mittaristoa ja jopa erilaisia hälytysääniä myöden.
Mitsubishin edustajat eivät ensiesittelyn yhteydessä kuitenkaan tunnusta minkäänlaista eksistentiaalista kriisiä. Kun kerran kimppaan on lähdetty, ei auta vikistä. Sen sijaan ASX koittaa hyötyä Renault Capturin parhaista puolista – ja onhan niitä. Niin sanotun B-segmentin, eli pienemmän kompaktiautoryhmän, SUV-mallit ovat tällä hetkellä Euroopassa kovassa huudossa, ja Captur on valmis, pätevä auto tähän luokkaan. Mitsubishilla ei sellaista enää ollut, joten ratkaisussa on kustannusten osalta hyvät perusteet. Suurin ideologinen uhraus Mitsubishille pienen mukamaasturin kanssa lienee ollut merkille tärkeän nelivetostatuksen menettäminen. Uuden ASX:n kun saa vain etuvetoisena.
ASX:ään saa Suomessa jatkossa viisi eri voimalinjavaihtoehtoa ja neljä varustetasoa, jotka ovat Inform, Invite, Intense ja Instyle. Lähtötasolla auton voi hankkia 1,0-litraisena bensiini-manuaalina, jota täydentävät tehokkaammat kevyt-, täys- ja pistokehybridiversiot. Ulkoisesti ASX:n musta katto on japanilaismerkin erottuvin ominaispiirre, ja mittasuhteet korostavat suhteellista korkeutta. Se tuo helppokäyttöisyyttä, mutta samalla ASX on jäntevästi (lue: ranskalaisittain) muotoiltu.
Bensiini- ja hybridimallien varustetasosisällöt eivät ole samansisältöiset, mutta korkea varustelutaso, viiden vuoden takuu ja kevythybridi-automaatin 18 lisäheppaa Capturiin verrattuna erottavat ASX:n parhaiten kanssasisarestaan. Myös ASX:n kokoluokassa pätevä, pehmeyttäkin tarjoava jousitus miellytti ensityyppien aikana.
Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Intense AT
- Moottori R4, benzino, kevythybridi
- Iskutilavuus 1 333 cm3
- Teho 116 kW (158 hv) / 5 500 r/min
- Vääntö 270 Nm / 1 800–3 750 r/min
- Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 8,5 s
- Huippunopeus 204 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,9 l/100 km
- CO2-päästöt 133 g/km
- Mitat Pituus 4 227 mm, leveys 1 797 mm, korkeus 1 585 mm, akseliväli 2 639 mm, tavaratila 422 l, tankki 48 l
- Omamassa 1 361 kg
- Hinta koeajettu auto vakiovarustein 32 990 €, mallisto alkaen: 24 390 €
Kenelle?
Pikkuinen ASX on kahden aikuisen tai pienen nelihenkisen perheen auto. Voimalinjavalikoima on sellainen, että useimmat löytävät omansa, vaikkapa muodikkaan lataushybridin.