Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
50 vuotta sitten

Minin malliuudistus: ”Pirteän 49 hv moottorin voimin ei jää jalkoihin”

Mini 90 on todellinen kaupunkiauto. Sen huomasi puikkelehtiessaan Milanon vilkkaassa, hullunmyllyä muistuttavassa liikennevilinässä. Näkyvyys joka suuntaan on erinomainen, kirjoitti Tuulilasi tammikuussa 1975.

7.2.2025 Tuulilasi

1960-luvulla automarkkinat mullistanut Mini on ikoninen auto, joka tunnetaan erityisesti omintakaisesta, tunnistettavasta muotoilustaan. Harva muistaa, että 1970-luvun puolivälissä esiteltiin myös uuden sukupolven Mini 90 (tai Mini 120, moottorista riippuen), aivan erinäköinen auto kuin edeltäjänsä. Tekniikka oli lainattu "oikealta" Miniltä, mutta kori oli muotoiltu kokonaan uusiksi italialaisen Nuccio Bertonen toimesta. Uutta Miniä valmisti British Leylandin italialainen tytäryhtiö Leyland Innocenti. Tuulilasi kävi loppuvuodesta 1974 koeajoreissulla Milanossa.

"Mini 90/120 on edeltäjänsä tavoin pieni päältä, suuri sisältä. Auton pituus on kasvanut vain seitsemän senttiä ollen nyt 312 cm. Koeajamamme Mini 90:n etuistuimet ovat riittävän suuret. Matka-ajossa ristiselän tuki osoittautui riittämättömäksi. Selkä kipeytyi. Takaistuimelle mahtuu reilusti kaksi aikuista, kolmaskin pikkumatkoille. Niukahko päätila ja juuri riittävä polvitila kertovat, että kysymyksessä on pikkuauto. Moninkertaiseksi lisääntynyttä tavaratilaa arvostanevat vanhan Minin omistajat eniten. Aiempi tavaratilahan oli lähinnä suurennettu hansikaslokero."

"Mini 90 on todellinen kaupunkiauto. Sen huomasi puikkelehtiessaan Milanon vilkkaassa, hullunmyllyä muistuttavassa liikennevilinässä. Näkyvyys joka suuntaan on erinomainen. Pieneenkin väliin Minin saa paikoitetuksi heti ensiyrittämällä. Pirteän moottorin (49 hv.) voimin ei jää jalkoihin. Maantielläkin Mini 90 pysyy hyvin mukana liikenteen rytmissä. Nykyisin harvoin tarvitaan suurempia nopeuksia kuin mihin Mini pystyy (136 km/h)."

Mini 90/120 -mallia valmistettiin vain vasemmanpuoleisella ohjauksella, joten se ei koskaan tullut myyntiin Iso-Britanniassa. British Leylandin konkurssin jälkeen uusi Mini päätyi 1976 De Tomasolle. Yli 200 000 valmistetun yksilön jälkeen Mini 90/120:n tuotanto päättyi 1982, mutta korimallia myytiin vielä vuosien ajan Minitre-nimellä ja Daihatsun moottorilla.

Vuoden auto 1975 Volkswagen Golf

Tammikuun 1975 Tuulilasissa julistettiin Vuoden Auto, jonka olivat valinneet parhaat mahdolliset asiantuntijat – eli Tuulilasin lukijat. Äänestyksessä annettiin huimat 5 659 ääntä.

Voittajaksi valikoitui 1084 äänellä – eli noin 20 prosentin ääniosuudella – Volkswagen Golf. Kyseessä oli vastikään 1974 markkinoille tullut ja nopeasti mainioksi havaittu etuvetoinen autouutuus, josta oli tuleva maailmanlaajuinen suurmenestys pitkälle seuraavalle vuosituhannelle asti. Golfin voitto oli ylivoimainen, sillä äänestyksessä kakkoseksi sijoittunut Saab 99 sai ääniä puolet vähemmän (538). Kolmannen sijan nappasi Datsun 100 A (496). Myös muut kärkisijat menivät tutuille automalleille järjestyksessä Fiat 127, Opel Kadett, Ford Taunus, Saab 96 ja Audi 50.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt