Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kesäauto vai minileasing?

Kannattaako perinteistä kesäautoa enää hankkia? Omistamisen kulttuuri on muutoksen keskellä – Minileasing kilpailee entistä nuorempien autoilijoiden rahoista

Takavuosina nuoriso hankki itselleen halvalla kesäauton, jota rassailtiin autotallissa kuntoon pitkin kevättä. Kesällä oli mukava kruisailla luu pihalla Nissan Sunnysta tai kuplavolkkarista. Näin ei välttämättä ole enää.

9.5.2025 Tuulilasi

Toki moni nuori hankkii edelleen edullisen auton itselleen käytännön syistä. Muitakin mahdollisuuksia nykyaikana on. Tai onhan niitä ollut iät ja ajat. Autoja on vuokrattu maailman sivu, mutta nyt hieman vuokraamista pitkäaikaisemman tuotteen nimi on minileasing. Uudenkarhean tai vähän ajetun auton saa käyttöönsä maksamalla jokusen satasen kuukaudessa. On arvovalinta, haluaako hankkia itselleen vaikkapa 1 500 eurolla kesäauton, joka todennäköisesti vaatii vähintään toisen mokoman rahaa elääkseen enemmän kuin puoli vuotta. Ja kun myyt sen, saat siitä taatusti vähemmän rahaa kuin mikä ostohinta oli.

Hertzin autovuokraamolla on pitkät perinteet myös Suomessa. Auton vuokraaminen nähtiin pitkään lyhytaikaisena toimintana, mutta uusia tuotteita perinteisen vuokraamisen rinnalle on tullut kiihtyvällä tahdilla. Yksi niistä on minileasing, eli kuukausivuokraus.

– Me olemme aloittaneet minileasingit jo reilusti yli kymmenen vuotta sitten. Vuokraushan miellettään hyvin lyhytaikaiseksi, se onkin usein päiviä, viikko tai maksimissaan kaksi viikkoa. Tässä vuokraustarve on usein 1-3 kuukautta, siksi nämä nimet lähtivät eriytymään. Tämä on leasingin ja päivävuokrauksen välimaastoa, selventää Hertzin kuukausivuokrausten johtaja Tiia Östberg.

Autokauppa ei ole enää vain autokauppa

Vuokraamojen lisäksi myös autoliikkeet tarjoavat nykyisin paljon erilaisia kuukausipaketteja. Kaukana ovat ne ajat, kun autoliikkeet vain myivät autoja.

– Näitä palvelun tarjoajia on nykyisin jo aika paljon. Ala on nyt hyvin kilpailtu, silloin reilu kymmenen vuotta sitten tilanne oli ihan toinen. Tämä on osa suurempaa autoilun murrosta, kun käyttövoimat ja tekniikka ovat muuttuneet. Myös liikkumisen ja omistamisen kulttuuri on muuttunut. Kun ennen ostettiin auto, nyt sille on paljon vaihtoehtoja. Etenkään nuoret eivät nykyisin halua kovin paljon sitoa pääomaa autoon.

Auton omistamisen ihanuus ei ole enää tänä päivänä suomalaisille samanlainen tärkeä arvo kuin takavuosina. Moni pitää sitä pikemminkin riskinä; auton arvo alkaa alentua heti, kun sen on ajanut liikkeestä ulos, ja kuka tietää, kuinka paljon rahaa tulee kulumaan vanhan auton erilaisiin korjauksiin. Joskus voi käydä tuuri, eikä vikoja tule, mutta useimmiten niin ei käy. Minileasing saattaa toki tulla kalliimmaksi kuin klassinen vuosimallin 1990 Ford Escort, mutta on se myös turvallinen valinta kulujen suhteen.

– Polttoaineet, myös lataussähkö, sekä auton kuluvat nesteet jäävät asiakkaalle. Kaikki muu kuuluu hintaan eli vakuutukset, useampi kuljettaja, huoltotarpeet ja mahdollinen sijaisauto. Omavastuuosuuksissa kolarin sattuessa tässä tuotteessa on eri palveluntarjoajilla eroja. Muuten paketit ovat hyvin samankaltaisia, Tiia Östbeg kertoo.

Hitti kesäkaudella

Autokaupan muuttuminen on luonut uusia tuotteita. Samoin kaupungistuminen, vaikka esimerkiksi pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä riittää kritisoitavaakin.

– Yksi osa suosiossa on varmasti sekin, että ei ennen ole ollut tällaisia palveluja. Auto ostettiin kotitalouteen, jos sitä tarvittiin. Lisäksi oli vain pitkäaikainen leasing yrityksille. Omistamisen vaihtoehdoksi on tullut paljon tuotteita, jotka tuntuvat miellyttävän monia, Östberg sanoo.

Minileasingistä on tullut erittäin suosittua etenkin kesällä. Ja toki sen helppouden voi hyvin nähdä, jos vaikkapa lomamatkalla on mukana paljon tavaraa.

– Onhan tässä ollut kasvua ja kysyntää vuosien varrella. Tällä hetkellä minileasingit painottuvat vahvasti kesäkuukausille. Yksi kohderyhmä ovat autottomat tai esimerkiksi ulkomailla asuvat suomalaiset, jotka tulevat tänne kesälomalle. Yleisin leasingaika on 2-3 kuukautta.

Minileasingissä ihmisiä kiinnostavat etenkin vaivattomuus ja huolettomuus. Tyypillinen minileasingauto on tilava.

– Farmariautot ja katumaasturit ovat ilman muuta suosituimpia. Golfbägit, jääkiekkokassit, koirat ja kissat pitää mahtua kyytiin. Ja jos ihminen on sinnitellyt vaikkapa talven yli julkisilla kulkuvälineillä, moni haluaa kesän liikkumistarpeisiin ison, turvallisen ja laadukkaan auton.

Omistamisen kulttuurin muutos näkyy

Perinteisen kesäauton korvikkeena nuorille Östberg ei hyvistä syistä minileasingiä pidä. Eri asia varmasti on, jos pappa betalar; monille vanhemmille turvallisuudella ja huolettomuudella on merkitystä, kun nuorelle kuljettajalle ollaan hankkimassa kulkinetta.

– Omistamisen kulttuurin muutos näkyy voimakkaana ilmiönä, mutta monilla nuorilla, esimerkiksi opiskelijoilla, ei ole varaa minileasingiin. Kyllä nuoret ovat tästä tuotteesta silti selkeästi kiinnostuneita. Palvelun helppous ja riskittömyys, sekä se, ettei pääomaa tarvitse sitoa autoon, kiinnostavat, Östberg sanoo.

Leasingillä saa uuden auton ilman riskejä, kunhan maksaa noin 400-600 euroa kuukaudessa. Hintaan sisältyy lähes aina kaikki muu paitsi polttoaine. Kokonaan toinen kysymys on kuitenkin tunnearvo; omin käsin kuntoon rassattu ja kenties hieman tuunattukin autovanhus voi olla puutteistaan huolimatta monille The Auto, rakas projekti. Kyse on paitsi rahasta myös tunnesiteestä ja omin käsin tekemisestä.

Vanha kunnon kesäauto käy edelleen kaupaksi

Rinta-Joupin myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni vahvistaakin, että vanhempia edullisen hintakategorian autoja myydään edelleen vanhaan malliin etenkin keväällä ja alkukesästä.

– En sanoisi, että ainakaan isoa muutosta myyntimäärissä on tapahtunut. Ja kyllä nuorten lisäksi myös vähän vanhemmatkin asiakkaat aika usein keväällä saattavat etsiä itselleen jotakin vähän spesiaalimpaa. Esimerkiksi kohtuulliseen hintaluokkaan menevä cabriolet ei keväällä kauan varastossa vanhene. Se on aika varma tuote, kunhan siihen pääsee kohtuullisella rahalla kiinni.

Autoteollisuus muuttuu, uusia autobrändejä syntyy kuin sieniä sateella, mutta tietyt merkit pitävät pintansa kesäautomarkkinoilla vuodesta toiseen.

– Merkit elävät matkan varrella hiukan, mutta tietyt merkit pitävät aina pintansa. Kyse on toki myös tarjolla olevista tuotteista. Halvemman hintakategorian Bemarit ja Mersut ovat edelleenkin nuorison suosikkeja, Ala-Hakuni kertoo.

Minileasing ei ole uhka

Kevät ja kesä ovat vaihtoautokaupan parasta aikaa. Ajankohta riippuu hieman siitä, millaiseen tarkoitukseen autoa hakee.

– Juhannuksesta eteenpäin tulevat aina ne vahvimmat myyntikuukaudet. Jos taas ajatellaan puhtaasti kesäautoa ikään kuin harrasteautona, se hankitaan useimmiten jo vähän aikaisemmin. Nuoret, ja miksei vähän vanhemmatkin, haluavat saada autosta ilon irti koko kesän ajaksi, mahdollisesti myös hieman tuunata ja laittaa sitä ennen kesää.

Uusien autojen myynti sakkaa pahasti, mutta käytettyjen päinvastoin, näkyykö tämä kesäautojen menekissä vai voiko sitä arvioida?

– On hankala uskottavasti arvioida, mikä osa vaihtoautokaupasta menee vain lyhytaikaiseen käyttöön. Sitä on tosi vaikea tietää, Ala-Hakuni pohtii.

Käytettyjen autojen kauppias ei pidä minileasingiä uhkana klassisille kesäautokaupoille.

– En sitä ainakaan uhkana näe. Lyhytaikaisen vuokrauksen rooli Suomessa on aika pieni. Lisäksi se pelikenttä on hyvin hintakilpailtu. Paljon on niitäkin asiakkaita, jotka hankkivat edullisen auton ihan vain käyttöautoksi muutaman kuukauden ajalle, he usein tietävät jo siinä vaiheessa myyvänsä sen pian pois. Sehän on vähän kuin lyhytaikaista vuokraamista, jos auton hankkii muutamaksi kuukaudeksi ja myy sen sitten pois. On asiakkaita, joille osa kokonaisuutta on myös se auton laittaminen. Vielä enemmän se tuunaaminen korostuu kuitenkin moottoripyöräpuolella, Markku Ala-Hakuni tietää.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt