
Mini Cooper S vm. 2013 on silkkaa nostalgiaa – Sen ratissa ei jäykistellä vaan pidetään hauskaa
Farmarikorinen Cooper S Clubman on mitä sympaattisin pikkukarkki. Järjellä tämän auton hankintaa ei voi perustella, mutta joskus pitää vähän irrotella. Pieni ajomäärä ja siisti yleiskunto.
Lokakuu, marraskuu, joulukuu. Harmaata on, ja kaamosmasennus painaa päälle. Lähdimme hakemaan tähän vakavaan tautiin apua Espoon Koskelossa sijaitsevasta SAKA:n hallista.
Vanhan opin mukaan vähän erikoisemmat autot kannattaa ostaa juuri nyt eikä keväällä, jolloin niille on enemmän kysyntää. Auringon helottaessa näiden herkkupalojen hinnatkin tuppaavat olemaan korkeampia kuin pimeään vuodenaikaan. Miten olisi joku vanha VW Golf GTI, Ford Focus RS tai joku omituinen citymaasturi?
Pyörimme liikkeen tiloissa avoimella mielellä, kunnes silmiin osui Mini Clubman – ja se oli sitten rakkautta ensisilmäyksellä.



Kaikkien tuntema alkuperäinen Mini esiteltiin vuonna 1959. Se oli todellinen tilankäytön mestariteos, koska kolmemetriseen koriin oli saatu mahdutettua neljä istumapaikkaa. Ajan mittaan Ministä sorvattiin aina vaan uusia versioita, joista yksi oli Clubman. Se oli taskukokoinen pikkupaku.
Minin uusi aikakausi alkoi vuonna 2001. Silloin otetiin tuotantoon huomattavasti originaalia kookkaampi Mini, jolla ei ollut alkuperäismallin kanssa mitään muuta yhteistä kuin nimi.
Merkin uuden tulemisen takana oli saksalainen BMW, ja nyky-Mineissä käytetäänkin paljon samoja perusrakenteita kuin pienemmän pään Bemareissa. Mallistoa lavennettiin tasaiseen tahtiin, ja vuonna 2007 tuli mukaan myös Clubman, joka jäljitteli onnistuneesti 1960-luvn tyyliä.
Nyt ajossa oleva Clubman oli vuodelta 2013. Se oli mallia Cooper S, eli vähän urheilullisempi versio. Minimme oli kymmenen vuoden ikäänsä nähden hyvin vähän ajettu, sillä sen matkamittariin oli kiertynyt vain hippusen yli 100 000 kilometriä.



Clubmanin matala, mutta kaappimainen olemus tuo mielen mäyräkoiran. Lähempi tarkastelu paljastaa, että tämän mallin ovi- ja luukkujärjestelyt ovat peräti erikoiset.
Etupenkkiläisille on normaalit ovet, mutta takaosastolle johtaa vain yksi ovi, joka on sijoitettu auton oikealle kyljelle. Se on kaapparimallia, eli ovi saranoitu takareunastaan. Etu- ja takaoven välissä ei ole minkäänlaista pilaria. Kun molemmat ovet avaa, käynti takapenkille on helppoa. Valitettavasti takaistuin on niin ahdas, että sinne ei kehtaa istuttaa kuin lapsia.
Tavaratilaan pääsee käsiksi pariovien kautta. Järjestely on nostalginen, ja sinänsä oikein hauska sekä käytännöllinen.


Minin ohjaamossa on sovellettu retromuotoilua isolla kädellä. Kojelaudan keskellä on iso päämittari, aivan kuten alkuperäisessäkin Minissä. Siitä luetaan mm. ajonopeus. Suoraan kuljettajan näkökentässä, ohjauspylvään päällä nököttää sitten erillinen kierroslukumittari.
Mini on ajettavuudeltaan juuri niin sähäkkä kuin pitääkin – urheilulliset perinteet velvoittavat. Ohjaus on nopea ja alusta napakan jäykkä.
Mini Cooper S A R55 Clubman
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- Teho 135 kW (184 hv)
- Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 7,9 s
- Huippunopeus 222 km/h
- Yhd. EU-kulutus 6,4 l/100 km
- CO2-päästöt 150 g/km
- Mitat Pituus 3 961 mm, leveys 1 683 mm, korkeus 1 432 mm, tavaratila 260 l
- Omamassa 1 305 kg
- Hinta 2023 lokakuussa 14 900 € SAKA, Espoo
