Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Mini Cooper S vm. 2013 on silkkaa nostalgiaa – Sen ratissa ei jäykistellä vaan pidetään hauskaa

Farmarikorinen Cooper S Clubman on mitä sympaattisin pikkukarkki. Järjellä tämän auton hankintaa ei voi perustella, mutta joskus pitää vähän irrotella. Pieni ajomäärä ja siisti yleiskunto.

20.12.2023 | Päivitetty 21.12.2023 | Tuulilasi

Lokakuu, marraskuu, joulukuu. Harmaata on, ja kaamosmasennus painaa päälle. Lähdimme hakemaan tähän vakavaan tautiin apua Espoon Koskelossa sijaitsevasta SAKA:n hallista.

Vanhan opin mukaan vähän erikoisemmat autot kannattaa ostaa juuri nyt eikä keväällä, jolloin niille on enemmän kysyntää. Auringon helottaessa näiden herkkupalojen hinnatkin tuppaavat olemaan korkeampia kuin pimeään vuodenaikaan. Miten olisi joku vanha VW Golf GTI, Ford Focus RS tai joku omituinen citymaasturi?

Pyörimme liikkeen tiloissa avoimella mielellä, kunnes silmiin osui Mini Clubman – ja se oli sitten rakkautta ensisilmäyksellä.

Käytetty Mini Cooper Clubman vm. 2013: Ohjaamossa on sovellettu retromuotoilua
Ohjaamossa on täynnä retromuotoilua. Ohjauspylvään päällä nököttää kierroslukumittari.
Käytetty Mini Cooper Clubman vm. 2013: Kojelaudan keskellä on iso päämittari.
Kojelaudan keskellä on iso päämittari, josta luetaan mm. ajonopeus.
Käytetty Mini Cooper Clubman vm. 2013: Ohjaamo on täynnä hassuja yksityiskohtia
Minin ohjaamo on täynnä toinen toistaan hassumpia yksityiskohtia.

Kaikkien tuntema alkuperäinen Mini esiteltiin vuonna 1959. Se oli todellinen tilankäytön mestariteos, koska kolmemetriseen koriin oli saatu mahdutettua neljä istumapaikkaa. Ajan mittaan Ministä sorvattiin aina vaan uusia versioita, joista yksi oli Clubman. Se oli taskukokoinen pikkupaku.

Minin uusi aikakausi alkoi vuonna 2001. Silloin otetiin tuotantoon huomattavasti originaalia kookkaampi Mini, jolla ei ollut alkuperäismallin kanssa mitään muuta yhteistä kuin nimi.

Merkin uuden tulemisen takana oli saksalainen BMW, ja nyky-Mineissä käytetäänkin paljon samoja perusrakenteita kuin pienemmän pään Bemareissa. Mallistoa lavennettiin tasaiseen tahtiin, ja vuonna 2007 tuli mukaan myös Clubman, joka jäljitteli onnistuneesti 1960-luvn tyyliä.

Nyt ajossa oleva Clubman oli vuodelta 2013. Se oli mallia Cooper S, eli vähän urheilullisempi versio. Minimme oli kymmenen vuoden ikäänsä nähden hyvin vähän ajettu, sillä sen matkamittariin oli kiertynyt vain hippusen yli 100 000 kilometriä.

Käytetty Mini Cooper Clubman vm. 2013 on pieni ja piukea. Takapenkki sopii lähinnä kauppakasseille.
Takapenkki sopii lähinnä kauppakasseille ja pienille lapsille.
Käytetty Mini Cooper Clubman vm. 2013: Kaappariovi on saranoitu takareunastaan.
Takaosastolle johtaa vain yksi ovi, joka on auton oikealla kyljellä. Se on kaapparimallia eli saranoitu takareunastaan.
Käytetty Mini Cooper Clubman vm. 2013: Etu- ja takaoven välissä ei ole pilaria, takapenkille käydään avaamalla molemmat ovet.
Etu- ja takaoven välissä ei ole minkäänlaista pilaria. Kun molemmat ovet avaa, käynti takapenkille on helppoa.

Clubmanin matala, mutta kaappimainen olemus tuo mielen mäyräkoiran. Lähempi tarkastelu paljastaa, että tämän mallin ovi- ja luukkujärjestelyt ovat peräti erikoiset.

Etupenkkiläisille on normaalit ovet, mutta takaosastolle johtaa vain yksi ovi, joka on sijoitettu auton oikealle kyljelle. Se on kaapparimallia, eli ovi saranoitu takareunastaan. Etu- ja takaoven välissä ei ole minkäänlaista pilaria. Kun molemmat ovet avaa, käynti takapenkille on helppoa. Valitettavasti takaistuin on niin ahdas, että sinne ei kehtaa istuttaa kuin lapsia.

Tavaratilaan pääsee käsiksi pariovien kautta. Järjestely on nostalginen, ja sinänsä oikein hauska sekä käytännöllinen.

Käytetty Mini Cooper Clubman vm. 2013: Tavaratila on sopusoinnussa muiden tilojen kanssa.
Tavaratila on sopusoinnussa auton muiden tilojen kanssa.
Käytetty Mini Cooper Clubman vm. 2013: Tavaratilaan pääsee pariovien kautta.
Lisää nostalgiaa: Tavaratilaan pääsee pariovien kautta.

Minin ohjaamossa on sovellettu retromuotoilua isolla kädellä. Kojelaudan keskellä on iso päämittari, aivan kuten alkuperäisessäkin Minissä. Siitä luetaan mm. ajonopeus. Suoraan kuljettajan näkökentässä, ohjauspylvään päällä nököttää sitten erillinen kierroslukumittari.

Mini on ajettavuudeltaan juuri niin sähäkkä kuin pitääkin – urheilulliset perinteet velvoittavat. Ohjaus on nopea ja alusta napakan jäykkä.

Mini Cooper S A R55 Clubman

  • Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 598 cm3
  • Teho 135 kW (184 hv)
  • Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 222 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 6,4 l/100 km
  • CO2-päästöt 150 g/km
  • Mitat Pituus 3 961 mm, leveys 1 683 mm, korkeus 1 432 mm, tavaratila 260 l
  • Omamassa 1 305 kg
  • Hinta 2023 lokakuussa 14 900 € SAKA, Espoo

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt