
MG5 LR Luxury – MG on vihdoin Suomessa – Hintakilpailu alkaa nyt
Sähköautotarjontaa kasvattaa tuulahdus menneisyydestä. MG on nyt Suomessa, vaikka virallinen maahantuonti ei olekaan alkanut.
Jos herra Cecil Kimber (1888–1945) olisi vielä keskuudessamme, olisi hän varmasti ylpeä tietyistä viime aikojen kehityssuunnista ja tapahtumista. Kimber oli autosuunnittelija ja monipuolinen alan pioneeri, joka työskenteli ensimmäisen maailmansodan aikana muun muassa legendaariselle AC Cars:ille.
Työskennellessään myöhemmin 1920-luvulla Morris Motorsille Kimber suunnitteli Morrisin sivuhaarayhtiö Morris Garagelle useita urheilullisia malleja, joita alettiin markkinoida erillisen MG-brändin alla. Kimber oli vuonna 1928 perustetun MG Car Companyn henkinen isä ja johtava voima, mutta hänen roolinsa ja merkityksensä MG:n johdossa väheni jo 1930-luvulla. Sittemmin MG:n historia on ollut niin monipolvinen ja täynnä erilaisia käänteitä ja jopa omituisia sattumuksia, että niistä voisi kirjoittaa omat pitkät lukunsa.
MG5 LR Luxury
- Mallin perushinta 34 900 euroa
- Testiauton lisävarusteet Ei lisävarusteita
- Testiauton hinta 34 900 euroa
- Takuu 7 vuotta / 150 000 km
- Maahantuoja Hedin Automotive Finland Oy
- Valmistaja SAIC Motor Company Ltd.
- Valmistuspaikka Zhengzhou, Henan, Kiina
- Mittarilukema 1 445 km
- Testimatka 792 km
- Renkaat 215/50/R17
- Mittauspäivä 30.7.2023
- Sää Pilvipouta ja aurinko
- Lämpötila + 22°C
- Tien pinta Kuiva asvaltti

Pysymme kuitenkin tiukasti tässä päivässä. MG on ollut kiinalaisomistuksessa jo pitkään, ja Euroopassa MG tekee vahvasti uutta tulemista täyssähköautomerkkinä. Uudessa omistuksessa on havahduttu käyttövoimamurroksen mahdollistamaan muutokseen eri brändien välisissä suhteissa. Pelkästään henkisessä kotimaassaan Britanniassa MG-autoja myytiin viime vuonna yli 50 000 kappaletta. Se on komea luku isossakin valtiossa. Herra Kimber varmasti hykertelisi tyytyväisenä.
Jos brittiläiset markkinat tuntuvat kaukaisilta, toisena esimerkkinä voi mainita Ruotsin. Siellä MG:n myynti alkoi pari vuotta sitten, ja merkki on vakiinnuttanut asemansa noin 2,4 prosentin markkinaosuudella. Luku saattaa kuulostaa ensikuulemalta pieneltä, mutta se on todellisuudessa kovempi kuin monen paljon tunnetumman automerkin markkinaosuus. MG on Ruotsissa jättänyt taakseen esimerkiksi toisen huomattavasti tunnetumman kiinalaisen sähköautomerkin, Polestarin. MG:n valtit ovat olleet kilpailukykyinen hinta ja houkuttavat yksityisleasingehdot. Raha ratkaisee.
MG5 LR Luxury – Ohjaamo



Onhan sähköautoja ollut Suomen markkinoilla jo vuosikymmenen ajan, mutta toistaiseksi niitä on vaivannut yksi merkittävä haitta: korkea hinta. Moni autonostoa harkitseva on aivan ymmärrettävästi jäänyt odottelemaan järkihintaisten ja samalla käyttökelpoisten sähköautojen saapumista markkinoille. Eli autojen, joiden hintataso olisi edes suunnilleen lähellä vastaavia uusia polttomoottorimalleja.
Nyt tilanne kehittyy oikeasti parempaan suuntaan. Näyttää siltä, että sähköautojen hintasota on käynnistynyt kunnolla myös Suomessa. Keskikokoisen uuden sähköperhefarkun saa alleen jo 30 000 eurolla. Vertailun vuoksi mainittakoon, että Suomen myydyimmän polttomoottoriauton, Toyota Corolla Touring Sportsin hinnat alkavat hieman alle 33 000 eurosta. Nyt mennään siis alle Corollan hintojen, mikä varmasti kiinnostaa monia.
Varsinaisen hintasodan edullisista sähköautomarkkinoista on Suomessa aloittanut nimenomaan MG. Siltä on tullut maahamme neljän mallin valikoima, jossa on ZS- ja Marvel R-crossoverit, MG4-hatcback ja koeajomme MG5-farmari. Ainakin toistaiseksi Hedin Automotive Finland rekisteröi autot ensin Ruotsissa ja kärrää autot sitten "tuontiautoina" Suomeen. Ehkäpä virallinen maahantuontikin pian käynnistyy?
MG:t on hinnoiteltu todella kilpailukykyisesti, sillä sähäkännäköisen MG4-hatchbackin hinnat alkavat vajaasta 28 000 eurosta ja tämän koeajon mielenkiintoisen MG5-farkun lähtöhinta pyörii noin kolmessa kympissä.
MG5 LR Luxury – Etu- ja takatilat



Suomalaiset ovat tunnetusti farkkukansaa, mutta farmarikoristen sähköautojen luokassa ei ole ollut käytännössä lainkaan tarjontaa – pois lukien kallis Porsche Taycan Cross Turismo. Corollan ohella kompaktin perheautoluokan yksi kiintotähdistä on vuosien ajan ollut Volkswagen Golf Variant. Siitäkään ei ole ollut saatavilla täyssähköversiota.
Kolmas saman ryhmän auto on Opel Astra Sports Tourer. Sen sähköversio on kuin onkin luvassa ensi vuoden puolella, mutta hinta noussee monelle liian kalliiksi: Saksassa auton hatchback-version hinta on hieman yli 43 000 euroa, ja farkun voi odottaa olevan ainakin pari tuhatta kalliimpi. Sama koskee Astran sisarmalli Peugeot e-308 SW:tä.
Täyssähköinen MG5-farkku on kooltaan ja pituudeltaan 4,6-metrisenä juuri farkkukoristen Astran, Corollan ja Golfin suora kilpailija. Ja se on kilpailijoihinsa verrattuna edullinen.
Yleisolemukseltaan MG5 on hyvin tavanomainen, mutta kuitenkin varsin asiallinen ja laadullisesti kilpailukykyinen. Auton muotoilijaksi mainitaan eräs herra Jiping Luan, josta valitettavasti tiedämme hyvin vähän. Nykyinen MG5 on joka tapauksessa sukunäköinen MG4-hatchbackin kanssa, mikä on ihan hyvä asia.

Mitat
- Pituus: 4 600 mm
- Leveys: 1 818 mm
- Korkeus: 1 543 mm
- Akseliväli: 2 659 mm
- Raideleveys: edessä: 1 558 mm – takana: 1 553 mm
- Maavara: 115 mm
- Tavaratila: 479 l (VDA)
Massat
- Painonjakautuma edessä: 1 100 kg – takana: 1 050kg
- Virallinen omamassa: 1 637 kg
Suurimmat sallitut massat
- Kokonaismassa: 2 012 kg
- Kattokuorma: 75 kg
- Perävaunu jarruin: 500 kg – jarruitta: 500 kg
MG5 ei ole autona aivan uusi, vaikka se meidän markkinoillamme uutuus onkin. Nykyinen MG5 on itse asiassa jo auton toinen sukupolvi, joka esiteltiin vuonna 2020. MG5-farkku on sama auto kuin Kiinan markkinoilla myytävä Roewe Ei5. Mielenkiintoinen seikka on, että sekä MG5 että Ei5 perustuvat samalle GM:n ja SAIC:n yhteistyössä kehittämälle PATAC-K -perusrakenteelle, joka on hieman yksinkertaistettu versio GM:n D2XX-perusrakenteesta. Sille taas rakentui aikanaan vuosina 2015–2022 Opel Astra K, joka valittiin Vuoden Autoksi Euroopassa 2016. Ne, jotka ovat tuota Astraa ajaneet, tietävät että kyseessä on varsin hyvä perusauto. MG5:n kannalta perusta on siis kunnossa.
MG5:n perusmallit on varustettu 50,3 kWh:n LFP (litiumrautafosfaatti) -akuin, jolloin auton WLTP-kantama on 320 kilometriä. Koeajomme Long Range -malli on varustettu 61,1 kWh NMC (litium-nikkeli-mangaani-koboltti) -akuin, jolloin WLTP-kantamaa kertyy 380 kilometriä. MG:n idea MG5-mallissa on ollut pitää akku kohtuukokoisena, jolloin sekä auton paino että hinta pysyvät kurissa. Samaa ideologiaa noudattavat Toyota ja Lexus sähkömalleissaan. Monissa muissa MG-malleissa on suuremmat ajoakut, jolloin myös WLTP-kantama on niissä reilusti yli 400 kilometriä. Koeajolla saavutimme kesäkeleissä 350 – 385 kilometrin kantaman sekalaisessa ajossa, jossa oli runsaasti moottoritieajoa.


Ajo-ominaisuuksiltaan MG5 on hyvä perusauto. Erityisiä puutteita ei tarvitse pelätä, mutta mitään jännittävää ei myöskään ole kerrottavana. Ohjaustuntumaa voi luonnehtia asiallisen neutraaliksi, ja jarrutuntuma on hyvä. Hidastuksen regeneraation tasoja on kolme, mutta edes voimakkain taso ei mahdollista yhden polkimen ajoa.
Ajotiloja on kolme: Eco, Comfort ja Sport. Niissä on tuntuvat erot, ja varsinkin Sport-tila tuntuu vapauttavan normaalisti piilossa olevia voimia. Olemukseltaan MG5 ei silti ole urheilullinen, vaan aliohjautuu selkeästi, jos sillä yrittää iskeä mutkiin liian hanakasti. Tavallisen etuvetoisen perusauton ominaispiirteitä.
Jousitus MG5:ssä on pintakova, mutta sen alla on myös pyöreämpää kantavuutta. Koeajoyksilössä oli ensiasennusrenkaina Luxury-varustetasoon kuuluvat 17-tuumaiset, kiinalaisvalmisteiset Maxxis Premitra HP5 -renkaat. Ne ovat eri testitulosten mukaan keskinkertaiset renkaat, joiden heikoimmat ominaisuudet ovat huono suorituskyky märällä sekä heikohko mukavuustaso. Tämä saattaa vaikuttaa hieman liian topakkaan jousitustuntumaan. Renkaista kantautuu jonkin verran melua myös sisälle, jos ajopinta on karkea.
Yksityiskohdat
Kaipaamaan voisi jäädä lähinnä tavaratilan kannen motorisointia ja sähkösäätöjä myös etumatkustajan istuimeen. Jostain syystä radion äänentoiston taso on omituisen tukkoinen, eivätkä säädöt sitä paranna.
Varustelun osalta MG5 on hyvin suoraviivainen tulokas. Varustetasoja on kaksi, Standard ja Luxury. Pienemmän akkukoon auton voi valita molemmista tasoista, isompiakkuinen auto on aina Luxury-varusteltu. Jo perusvarustelu on mukavan kattava, sillä esimerkiksi led-ajo- ja takavalot, navigointi, 10,25-tuumainen kosketusnäyttö, pysäköintitutkat takana, mukautuva tasanopeuden säädin ja V2L-virranulostulo sisältyvät aina hintaan.
Kaipaamaan voisi jäädä lähinnä tavaratilan kannen motorisointia ja sähkösäätöjä myös etumatkustajan istuimeen. Mielenkiintoista on, että varustelutaso ja ennen kaikkea myöskään akkukoko eivät vaikuta lainkaan ilmoitettuihin kiihtyvyys- ja huippunopeusarvoihin – eivät, vaikka pienemmän akkukoon autoissa on 15 kW enemmän moottoritehoa.
Erikoinen piirre liittyy myös auton radioon. Kosketusnäyttö on kyllä fiksusti jaettu useampaan kenttään ja käytettävyys on kohtalaisella tasolla, mutta jostain syystä radion äänestoiston taso on omituisen tukkoinen, eivätkä säädöt sitä paranna. Yllätys onkin sitten melkoinen, kun liittää kännykän piuhalla järjestelmään ja käyttää CarPlay:ta: äänimaailma herää aivan uuteen eloon! Paremmista soundeista saa siis nauttia ennen kaikkea kännykän avulla.
Lataustehot ovat MG5:ssä vain keskinkertaiset. Maksimi AC-latausteho on tavallinen 11 kW, joka on kyllä koti- ja mökkikäytössä vallan riittävä. Suurempi pikalatausteho on isompiakkuisessa autossa 87 kW ja pienempiakkuisissa versioissa 70 kW. Näillä tehoilla autot latautuvat 10-80 prosenttiin 40 minuutissa, eli aivan tulenpalava kiire ei pikalaturilla saa olla. Toisaalta noin 250 kilometrin mökkimatka taittui koeajolla täydellä akulla ilman ongelmia, vaikka puolet matkasta oli moottoritietä kesänopeusrajoituksilla. Perillä akkua oli jäljellä vielä 21 prosenttia, ja keskinopeuskin oli korkeahko 81 km/h. Mökkimatkalaisia ja peräkärryporukkaa saattaa kiinnostaa, että MG5:een saa myös vetokoukun. Suurin vetomassa on kuitenkin vain 500 kiloa, eli koukku saattaisi monella palvella lähinnä polkupyörän kuljettamista.



Sähköautopioneeri Teslan tultua vuosia sitten johtamaan liikenteen sähköistymisen joukkoja ensin kalliimmilla S-ja X-malleillaan, otti käytännössä jokainen perinteisten polttomoottoriautojen valmistaja saman lähestymistavan haasteeseen. Eli esimerkiksi Audilla, BMW:llä, Mercedes-EQ:lla tai Porschella on ollut tarjolla vain kookkaita, urheilullisia ja kalliita – tai ökykalliita – täyssähkömalleja. Puheet sadan tonnin sähköautoista eivät ole olleet lainkaan liioiteltuja, mikä on osaltaan johtanut myös uusien autojen keskihintojen merkittävään nousuun Suomessa.
Tänä vuonna Tesla on kuitenkin aloittanut sähköautojen hintasodan, jolla on ollut vaikutuksia koko sähköautomarkkinaan. Teslan yksi tärkeimmistä kilpailijoista on kiinalainen BYD, toinen juuri SAIC Motor Company, jolla on repertuaarissaan MG:n lisäksi muun muassa Maxus, Roewe ja Wuling.
Nämä kolme suurta tekijää kilpailevat sähköautomarkkinoista kiivaasti niin tärkeässä Kiinassa kuin Euroopassakin. Hintasodan vaikutuksista hyötyy ennen kaikkea kuluttaja, ja nähtäväksi jää, kuinka perinteiset eurooppalaismerkit pärjäävät markkinasodan tiimellyksessä. Kun kilpailu on alkanut, muiden merkkien on pakko reagoida siihen jollakin tapaa. Hintasodan vaikutukset näkyvät myös meillä.
Polttomoottori- ja sähköautojen hintapariteetin – eli verrannollisten autojen hintojen kohtaamisen – saapumista on odotettu pitkään. Aikanaan tehdyt ennustukset vuodesta 2024 vedenjakajana saattavat sittenkin pitää paikkansa. MG5-sähköfarkun saapuminen Suomeen on yksi esimerkki hintapariteetin toteutumisesta. Sähköauton ei tarvitsekaan aina maksaa maltaita.
Onneksi, voi sanoa.
Ajettavuus
Ohjaustuntumaa voi luonnehtia asiallisen neutraaliksi, ja jarrutuntuma on hyvä. Hidastuksen regeneraation tasoja on kolme, mutta edes sen voimakkain taso ei mahdollista sujuvaa yhden polkimen ajoa.

MG5 Long Range Luxury
- Moottori Sähkömoottori etuakselilla
- Teho/vääntö 115 kW (156 hv) / 280 Nm Voimansiirto Etuveto, automaatti
- 0−100 km/h 7,7 s
- Huippunopeus 185 km/h
- Akkukapasiteetti 57,4 kWh (netto)
- Lataus ac/dc 11 kW/87 kW
- Yhd. EU-kulutus 17,9 kWh/100 km
- WLTP-toimintamatka 380 km
- Mitat Pituus 4 600 mm, leveys 1 818 mm, korkeus 1 543 mm, akseliväli 2 659 mm, tavaratila 479 l
- Omamassa 1 637 kg
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 34 900 €, mallisto alkaen: 29 900 €
Kenelle?
Tässä se nyt viimein olisi, järkihintainen kompakti sähköfarkku koko kansalle. MG5 ei leventele liikoja, mutta ei ole todellakaan mikään karvalakkimalli, ainakaan Luxury-varusteltuna.


Mitattu kulutus

Kommentti
Eurooppalaiset sähköautovalmistajat ovat odottaneet liian kauan edullisempien versioidensa lanseeraamista. Nyt kiinalaiset rynnivät markkinoille hinta edellä, ja kuluttajat kiittävät. Kuinka veriseksi hintasota Euroopassa äityykään? Kilpailu on joka tapauksessa hyväksi.
– Harry Kuurio –