Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

MG4 Luxury tarjoaa juuri sen, mitä sähköautoilta on odotettu jo pitkään – Tässä on Suomen edullisin uusi sähköauto

MG on jo ehtinyt sekoittaa maamme sähköautopakkaa, kun perinteisemmät valmistajat kipuilevat vielä tuotantokustannuksiensa kanssa. Hinnat alkavat 28 000 eurosta.

16.1.2024 | Päivitetty 17.1.2024 | Tuulilasi

MG4 on tällä hetkellä Suomen edullisin uusi sähköauto. Kompaktin perusversion saa lähtöhinnaltaan 28 tonnilla. Auton varustetasot ovat Standard ja viisi tonnia kalliimpi Luxury, jossa on aina suurempi ajoakku. Kaupan päälle tulee joka versiossa pitkä, peräti seitsemän vuoden takuu.

MG onkin jo ehtinyt sekoittaa maamme sähköautopakkaa, kun perinteisemmät valmistajat kipuilevat vielä tuotantokustannuksiensa kanssa. Lähimmäksi pääsevät hinnan suhteen Opel Corsa-e (34 590 €), Volvo EX30 (36 900 €) ja Cupra Born (38 390 €). Opelin ja Volvon vastineet ovat kuitenkin periaatteessa yhtä kokoluokkaa pienempiä autoja, joten lähin vastine on Cupra Born. Siihen hintaero lähtötasolla onkin jo kymppitonni.

Etuistuimien selkänojissa on hyvä sivuttaistuki, mutta istuinosa on tyypillisen lyhyt. Ristiselän tuen säätöä ei ole.
Taakse mahtuu aikuinenkin, jos etutiloista tingitään hieman. Polvi- ja etenkin varvastilaa on niukalti.

MG4 on uusi auto, joka esiteltiin ensimmäisen kerran 2022. Muotoilullisesti siinä on helppo nähdä suoria viitteitä eurooppalaisiin kilpailijoihin, esimerkiksi lyhyen keulan (VW ID.3, Cupra Born) ja kylkien alaosien mustat kaaret (Renault) kertovat auton suunnittelussa otetun mallia euroautojen muotokielestä. Toisaalta MG4:ssä on paljon omaakin henkeä. Perän valojen rakenne on ilmeikäs. Kokonaisuutena MG4 on tuore, nuorekas C-segmentin viisiovinen hatchback.

MG4 perustuu valmistaja SAIC:in omaa suunnittelua olevalle Modular Scalable Platformille. Auto käyttää 400 voltin tekniikkaa, mutta perusrakenne tukee jatkossa myös 800 voltin akkuja. Ajettavuudeltaan MG4 on miellyttävä yllätys, sillä se on takavetoinen. Auto kääntyy nöyrästi mutkiin, ja talviliukkailla ajonvakautus tarttuu tarvittaessa peliin. Järjestelmä korjaa ajosuunnan nopeasti hauskan, mutta hallitun yliohjautumisen jälkeen. Vakiona tuleva mukautuva tasanopeuden säädin on toiminnaltaan hieman hiomaton; kaistalla pysymisen avustin suorastaan äkkiväärä.

Ohjaamo on selkeäpiirteinen eikä ajoergonomiassa ole huomautettavaa. Mittaristo on oikealla paikallaan. Istuinten ja ohjauspyörän lämmitys toimii ripeästi.
10-tuumainen kosketusnäyttö on sama kuin MG5:ssä, ja se on jaettu useampaan lohkoon. Haptinen tuntuma on heikohko. Fyysisiä painikkeita saisi olla enemmän.

Ajotilat ovat normaali, eko, sport, sekä mukautettu ja snow. Valittu ajotila palautuu aina sammuttamisen yhteydessä normaaliin, ja se pitää valita näytöltä kerta toisensa jälkeen uudelleen. Regeneroinnin tasoja on kolme, ja ne muuttuvat ajotilojen mukana. Yhden polkimen ajo on saapumassa seuraavan mallivuosipäivityksen mukana, samoin tarpeeseen tuleva takalasin pyyhin.

Jousitus on nykytyylin mukaisesti dynaamisen pintakova. Käytännössä MG4 ei pysty suodattamaan tien muhkuroita kovinkaan hyvin, ja jousituksella on taipumus pieneen nypyttämiseen. Auto on parhaimmillaan tasaisilla ajopinnoilla ja esimerkiksi moottoritieajossa.

MG4 kulutti talviajossa lähemmäs 30 kWh/100 km, mikä on paljon ottaen huomioon, että autossa on lämpöpumppu. Suurteholatauksessa saavutimme 90 kW:n lataustehon ilman akun latausvalmistelua, mikä on talvella hyvä suoritus.

350 litran tavaratila kasvaa laajennuksessa 1 165 litraan.

Kommentti

Kiinalaiset ovat ottaneet sähköauto-osaamisen haltuunsa. Mielenkiintoista on, että MG4:stä valmistetaan myös huimaa 435 hevosvoiman nelivetoversiota, jota ei tosin Suomeen tuoda. MG pitää kiinni urheilullisesta historiastaan.

– Harry Kuurio –

MG4 Luxury

  • Moottori Sähkömoottori taka-akselilla
  • Teho/vääntö 150 kW (204 hv) / 250 Nm Voimansiirto Automaatti, takaveto
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 160 km/h
  • Akkukapasiteetti 61,7 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/135 kW
  • Yhd. EU-kulutus 16,6 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 435 km
  • Mitat Pituus 4 287 mm, leveys 1 836 mm, korkeus 1 504 mm, akseliväli 2 705 mm, tavaratila 350 l
  • Omamassa 1 685 kg
  • Plussaa Houkutteleva hankintahinta, pirteät ajo-ominaisuudet
  • Miinusta Kulutus talviolosuhteissa, fyysisten painikkeiden vähäisyys
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 32 900 €, mallisto alkaen: 27 900 €

Kenelle?

Järkihintainen täyssähköinen vaihtoehto kompaktia perheautoa tarvitsevalle. MG4:n valtteja ovat helppo saavutettavuus, nuorekas muotoilu ja seitsemän vuoden takuu.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt