
MG S5 EV on teknisesti pirteä sähköauto, jonka muotoilu ei vakuuta – hienostunut ajettavuus ei pelasta tylsää ulkoasua
MG S5 on MG-malliston uusin tulokas, joka ei taivaita olemuksellaan tavoittele, vaan tyytyy suorittamaan taustalla.
MG:n Suomi-mallisto on jälleen kasvanut uudella mallilla. Sähköautotulokas on kompakti MG S5 EV, toinen malli, joka valmistetaan erityisesti sähköautoille suunnitellulle MSP-perusrakenteelle.
Ensimmäinen oli MG 4. Korin muodot ovat tyypillistä tämän päivän pyöreää crossover/SUV-sekamelskaa, jossa kaikki peruselementit sekoittuvat melko mitäänsanomattomaksi puuroksi. Kun samaan autoon yritetään sovittaa kaikkea vähän sieltä sun täältä, on lopputulos tämän kaltainen.
Kuten monessa muussakin MG-mallissa, keulalla on viirumaiset ajovalot, ja perää halkoo leveä valopaneeli. Muusta on vaikea saada esteettistä otetta.


Vahvuudet löytyvät pinnan alta
MG S5:n vahvuudet ovatkin pinnan alla. Autossa on takaveto, 47:53 painonjakauma ja taka-akselilla viiden tukivarren kehittynyt alusta, joilla pyritään saamaan auton ajettavuuteen mahdollisimman paljon hyvää.
MG S5:een on saatavana kaksi akkukokoa ja varustetasoa, jälkimmäiset ovat Comfort sekä Luxury. Pienempi 49 kWh:n akku luottaa LFP-kemiaan (Comfort), suuremmassa 64 kWh:ssa on NMC-kemia (Comfort tai Luxury). WLTP-toimintamatkaa näiden turvin järjestyy 340 tai 480 kilometriä.
Pikkuakku latautuu optimiolosuhteissa 120 kW:n ja suurempi 139 kW:n teholla, eli latausominaisuudet ovat kohtalaisella tasolla. Koska akut eivät ole kapasiteetiltaan erityisen suuria, jäävät myös pikalatausajat kohtuullisiksi. Molemmat akkuversiot on varustettu vakiona akuston esilämmityksellä.


Ajettavuus on MG S5:n vahva valttikortti
Ajo-ominaisuudet ovat perheautolle varsin pirteät, ja ajotiloja tarjotaan viisi. MG S5:ssä on sähköautoille räätälöity jarrujärjestelmä, joka on kehitetty yhteistyössä Continentalin kanssa. Viimeisimmän sukupolven integroitu jarrutehostin ja suuret jarrulevyt takaavat hyvän jarrutustehon. Jarruissa onkin hyvä tuntuma.
MG S5 on korkeudeltaan sellainen, ettei sisälle tarvitse kiivetä eikä laskeutua. Kynnyskotelot ovat kuitenkin melko korkeat, joten sisäänkäynnissä on pientä jalkojen sovittelua. Näkyvyys ulos on ongelmatonta, ja esimerkiksi takaovet avautuvat laajasti, mikä on perhekäyttöä ajatellen hyvä ominaisuus.
Nykyaikaista digikäytettävyyttä helpottava iSmart-varustus tulee vakiovarusteena, ja keskelle sijoitettu 12,8 tuuman HD-kosketusnäyttö tukee langatonta Apple CarPlay- ja Android Auto -yhteyttä. Turvavarustelu on kattavaa ja kuljettaja voi kätevästi tallentaa omat asetuksensa yhden valinnan taakse.


MG S5 EV puntarissa – vahvuudet ja heikkoudet
Plussaa
- Mutkaton monikäyttöisyys
- Pirteä suorituskyky
Miinusta
- Kova takaistuimen keskipaikka
- Vaatimattoman harmaa olemus

