
Nelivetoinen MG Marvel R yllättää laadulla – Sähköautomarkkinoiden hintahäirikkö on suunnattu premiumia kaipaaville
Koeajossa MG Marvel R Performance AWD. Nelivetoinen Marvel R on MG-malliston houkuttelevinta antia. Laatuvaikutelmakin on tässä autossa kohdallaan.
Marvel R:n perusta on suunniteltu alusta alkaen vain sähköautoksi, ja sen suhteellinen korkeus helpottaa huomattavasti esimerkiksi autoon käyntiä. Ei tarvitse kiivetä eikä laskeutua. Tämä on varsinkin selkävaivaiselle iso plussa.
Muusta MG:n muusta tarjonnasta poiketen Marvel R on suunnattu selkeästi premiumia kaipaaville. Laadullinen ensivaikutelma on positiivinen yllätys, sillä auto ei varsinaisesti hinnan kiroissa ole. Etuvetoisen version lähtöhinta jää selvästi 40 tuhannen euron alapuolelle, eikä kalliimpi ja tehokkaampi nelivetoinenkaan versio maksa vajaata 46 tuhatta enempää. MG on edelleen sähköautomarkkinoiden hintahäirikkö.


Korin mittasuhteet ovat onnistuneet, ja muotoja voi kuvailla pääosin sulavan aikuisiksi. Keulalla on nykytyylin mukaiset viirumaiset ajovalot, ja perää halkoo leveä valopaneeli. Lukitusta avattaessa ovikahvat ponnahtavat ulos niin kuin monessa muussakin sähköautossa.
Sisällä vallitsee varsin laadukkaan tuntuinen vaikutelma, eikä kovamuovia ole juurikaan näkyvillä. Aito nahkaverhoilu luo arvokkaampaa atmosfääriä, ja ohjaamon keskikonsolissa lepää nykymuodin mukaisesti julmetun suuri kosketusnäyttö, tällä kertaa puolimakaavassa asennossa. Lähes kaikkea auton käyttöön liittyvää hallitaan kosketusnäytöltä, mutta sehän ei tietenkään ole yksiselitteisen hyvä asia – ehkäpä jopa päinvastoin. Aiemmin Marvelin käyttöliittymän käytettävyyttä on kritisoitu aika tavalla, mutta nykyisin hallinta ja puhelimen paritus on jo kohtuullisen sujuvaa.

Ajo-ominaisuuksiltaan nelivetoinen Marvel R tarjoaa mutkattoman kokemuksen. Sport+ -ajomoodin valitsemalla auto pinkaisee liikkeelle kuin se kuuluisa rusakko pusikosta, eli kiihtyvyys on todella ripeätä. Jousitustuntuma on mukava yllätys, sillä se on samalla sekä topakka että pätevä ilman turhaa kovuutta. Premiumia sekin. Ja lisäksi auto on hiljainen myös moottoritienopeuksissa.

Nelivetoinen Marvel R kulutti keväthelteisessä kelissä yli 600 kilometrin koeajomatkalla keskimäärin 23,1 kWh sadalla, kun keskinopeus oli sekalaisessa ajossa 39 km/h. Moottoritienopeuksissa kulutus nousi hieman vajaaseen 25 kWh:iin. Näin ollen tämäkään MG ei ole varsinainen sähkömaratoonari, mutta kyllä autolla ne tavallisemmat mökkimatkat ajaa, jopa talvella.


Plussaa
Laadun tuntu
Suorituskyky
Miinusta
Korkeahko moottoritiekulutus
Niukka tavaratila