Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Merkkien merkki 2014: Volkswagen on haluttavin merkki

Volkswagen on Suomen haluttavin automerkki. Volvo on kakkossijalla ja kolmanneksi sijoittuu tällä hetkellä Audi.

27.6.2014 Tuulilasi

Arvio perustuu niiden autoilijoiden käsitykseen, jotka ajavat omalla autollaan. Haluttavuutta koskevat arviot kerättiin Merkkien Merkki-tutkimuksen yhteydessä. Vastaajina olivat yli 30 automerkin omistajat. Vastaajan auto oli iältään korkeintaan seitsemän vuotta. Auto oli hankittu uutena tai käytettynä.

Vastausaineistoa painotettiin siten, että kunkin merkin vastaajien mielipide vaikutti kokonaistulokseen painoarvolla, joka vastasi merkin yksityisomistajien osuutta 1-10 vuotta vanhassa autokannassa.

Vastaajia pyydettiin arvioimaan eri automerkkien haluttavuutta omalta kohdaltaan, jos he olisivat juuri nyt hankkimassa itselleen omaa autoa. Kysymys palauttaa vastaajan arkitodellisuuteen, eivätkä vastaukset kerro, mikä olisi valinta silloin, jos kohdalle sattuisi loton päävoitto. Tästä esimerkiksi monen unelmoima Porsche sijoittuu vasta keskitason alapuolelle.

Koska autoilijoilla on taipumus suosio sitä automerkkiä, jolla he juuri nyt ajavat, suuren markkinaosuuden merkit saavat tilanteesta hyötyä. Niinpä Volkswagenin lisäksi kärkipäästä löytyy myös Toyota.

Pienemmistä merkeistä erittäin hyvin menestyvät Volvo, Audi, Mercedes ja BMW.

Skodan haluttavuus on nyt aivan toisella tasolla kuin 10 vuotta sitten. Japanilaismerkeistä toiseksi haluttavin on Honda. Korealaisista Kia on selvästi Hyundain yläpuolelle. Ranskalaismerkeistä haluttavin on Peugeot.

Haluttavuutta voidaan tarkastella myös autojen vertailuryhmissä. Jos huomio kiinnitetään vain niihin vastaajiin, jotka ajavat niin sanotuilla premium-merkeillä, haluttavin merkki on BMW. Ero kakkoseen, Mercedekseen on pieni.

Kolmanneksi sijoittuu Audi, mutta ero neljänneksi haluttavimpaan Volvoon on selkeä. Volkswagen jää yhdeksänneksi, ja Honda on kymmenes. Toyota jää premium-merkeillä ajavien arvioissa kärkikymmenikön ulkopuolelle.

Lue Merkkien merkki 2014 -selvityksen tulokset tuoreesta tuulilasista 9/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt