Tuulilasi

Mercedes-Benz vaihtaa kokonaan uusiutuvaan sähköön jo ensi vuonna - tärkeä edellytys myös CO2-vapaalle autonvalmistukselle

Mercedes-Benz vaihtaa kokonaan uusiutuvaan sähköön jo ensi vuonna - tärkeä edellytys myös CO2-vapaalle autonvalmistukselle
Kaikki Mercedes-Benzin omat tehtaat, toimistot, pääkonttori ja muut toimipisteet Saksassa vaihtavat energialähteensä uusiutuvaan energiaan vuodesta 2022 alkaen. Mercedes-Benz on sopinut tätä koskevan yhteistyösopimuksen energiatoimittaja Enovosin ja Norjan valtiollisen energiayhtiö Statkraftin kanssa.
Julkaistu: 4.5.2021
Autonvalmistajan jatkossa käyttämä energia yli 100 saksalaisessa toimipisteessään tuotetaan aurinko-, tuuli- ja vesienergialla, mikä on tärkeä ennakkoedellytys myös CO2-vapaalle autonvalmistukselle.
Mercedes-Benz ostaa aurinkosähköä esimerkiksi Ingolstadtin lähistölle rakennetusta, noin 60 jalkapallokentän suuruisesta aurinkosähköpuistosta ja tuulisähköä yhteensä 24 tuulipuistosta, joissa on toiminnassa yli 200 tuulivoimalaa. Yhtiön energiaremontti on osa kunnianhimoista Ambition 2039 -toimintaohjelmaa, jonka puitteissa yhtiö muuttaa koko tuotantonsa CO2-neutraaliksi vuoteen 2039 mennessä. Daimler ennakoi, että yli puolet yhtiön henkilöautomyynnistä koostuu ladattavista hybridimalleista ja täyssähköautoista jo vuoteen 2030 mennessä.

Daimler valmistautuu uuteen käyttöjärjestelmään ja palkkaa tuhat ohjelmoijaa

Daimler aikoo palkata tuhat uutta työntekijää ohjelmistoalalle valmistautuessaan uuden sähköautoja varten kehitettävän käyttöjärjestelmän lanseeraukseen, autoalaa seuraava Automobilwoche kertoo. Uudet työpaikat ovat osa laajempaa, maailmanlaajuisesti noin 3000 ohjelmistoalan asiantuntijan rekrytointia Daimlerin software-osaamiskeskuksiin Berliinissä, Tel Avivissa, Seattlessa ja Beijingissä. Uusi MBOS-käyttöjärjestelmä on määrä ottaa käyttöön vuonna 2024 yhtiön uusissa täyssähköautoissa.

Daimler Truck ja Volvo perustavat cellcentric-yrityksen kehittämään vetypolttokennoja

Daimler Truck AG ja Volvo Group yhdistävät voimansa vedyn liikennekäytön edistämiseksi. Yhtiöt perustavat cellcentric-nimisen yhteisyrityksen, joka kehittää ja valmistaa polttokennojärjestelmiä kummankin yhtiön kuorma-automalleihin vuodesta 2025 lähtien. Sopimuksen uudesta yhtiöstä allekirjoittivat Daimler Truckin toimitusjohtaja Martin Daum ja Volvo Groupin toimitusjohtaja Martin Lundstedt.
Yhtiöiden näkemyksen mukaan täyssähköiset ja vetykäyttöiset jakelu- ja kuorma-autot täydentävät jatkossa toisiaan: lyhyillä etäisyyksillä ja kevyillä lasteilla hyödynnetään sähkökuorma-autoja, pidemmillä reiteillä ja raskailla painoilla puolestaan vetypolttokennoja energianlähteinä. Daimler ja Volvo vetoavat päättäjiin ympäri maailman, jotta he löytäisivät yhteisen näkemyksen niin sanotun vihreän vedyn vaatimasta tuotanto- ja jakeluinfrastruktuurista. Eurooppaan olisi rakennettava noin 300 raskaille kuorma-autoille sopivaa jakelupistettä vuoteen 2025 mennessä. Vuoteen 2030 mennessä asemia tuli olla käytössä jo tuhatkunta, yhtiöt katsovat.

1 kommentti