Tuulilasi

Koeajo: Mercedes-Benz T – Perheautojen priimus

Koeajo: Mercedes-Benz T – Perheautojen priimus
Mercedes-Benz satsaa pienten tila-autojen markkinoilla varusteluun ja tyyliin.
Julkaistu: 29.7.2022

Kesäinen München tarjosi esimakua Mercedes-Benzin uudesta T-sarjan tila-autosta. Auto pohjautuu merkin viimeisimpään Citan -pakettiautoon. T-sarjalaisen myötä Mersun mallivalikoima laajenee kunnolla perheiden ja aktiiviharrastajien suuntaan.

Helpolla näitä markkinoita ei tietenkään valloiteta, pienten tila-autojen kilpailu on varsin kovaa: Volkswagenin Caddy, Citroenin Berlingo ja Peugeotin Rifter olivat vuonna 2021 Euroopan kolme ylivoimaisesti suosituinta pientä tila-autoa yhteenlasketulla yli 60 % markkinaosuudellaan. Toisaalta mistään trendiluokasta ei ole kyse: pienten tila-autojen myynti väheni viime vuonna Euroopassa peräti 31 prosentin verran.

T-sarja jakaa Citanin tavoin samoja osia Renaultin Kangoon kanssa, joka laittaa pohtimaan saksalaisten eroavuutta kilpailijoistaan. Mercedes-Benz pyrkii kuitenkin erottautumaan kilpailijoistaan tuomalla T-sarjalaiseen kourallisen tähtimerkin laatua. Suunnitellussa on keskitytty erityisesti istuinten mukavuuteen, ohjaamon äänieristykseen sekä ajodynamiikkaan. Münchenin lounaispuolella sijaitsevan Ammersee -järven ympäristössä tehty koeajo vakuutti ajodynamiikan hyvillä puolilla.

Takaboksiin mahtuu tarvittaessa vaikka mitä, polkupyöristä surffilautoihin.

T-sarjalaisesta puuttui korkealle autolle tyypillinen huojuminen. Ohjaus tuntui olevan lähempänä C-sarjan Mersua kuin pakettiautoa. Mallissa tulee vakiona muun muassa Crosswind assist, jolla pyritään estämään tuulen aiheuttama korin kallistuminen. Ulkokuori on hyvin lähellä Citania, mutta kymmenellä eri värivaihtoehdolla voi autosta tehdä persoonallisemman. Myös 17-tuumaiset vanteet ovat saatavilla lisävarusteena. Suurin yksittäinen kilpailijoista erottava tekijä on ohjaamon korkea viimeistelytaso.

Aluksi saatavilla on yksi diesel- ja yksi bensamoottori, joista molemmista voi valita kahden teholuokan välillä. Jokaiseen – paitsi pienimpään bensakoneeseen – on mahdollisuus saada seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti. Hybridivaihtoehto uupuu mallistosta, mutta täyssähköinen EQT-malli on jo kehitteillä. EQT:stä tulee saataville myös 7-paikkainen versio. Sähköisen T:n voisi ajatella lisäävän ennestään myös taksien mahdollisuutta siirtyä sähköisiksi.

Hintojen kerrotaan jäävän Euroopassa nipin napin alle 30 000 euron, mutta suomalainen autovero tekee hintalapulle todennäköisesti omat temppunsa. Suomen viralliset hinnat julkaistaan loppukesästä.

Mercedes-Benz T 180 7G-DCT

  • Moottori Rivi-4, bensiini
  • Iskutilavuus 1 332 cm3
  • Teho 96 kW (131 hv)
  • Vääntö 240 Nm
  • Voimansiirto Etuveto, 7-v automaatti
  • 0−100 km/h 11,6 s
  • Huippunopeus 184 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 6,6-7,3 l/100 km
  • CO2-päästöt 150-165 g/km
  • Mitat Pituus 4 498 mm, leveys 1 859 mm, korkeus 1 811 mm, akseliväli 2 716 mm, tavaratila 520–2 390 l
  • Omamassa 1 607 – 1740 kg
  • Hinta Suomen hintatiedot julkaistaan loppukesästä.

Kenelle?

Suurille perheille ja paljon tavaratilaa tarvitseville. Mersun näkemys pienestä tila-autosta tuo kuluttajalle enemmän lisävarusteita ja ominaisuuksia kuin mihin segmentissä on totuttu.

Kommentoi »