
Mercedes-Benz EQS – Luokkansa paras sähköauto – ja hinta on sen mukainen
Mercedes-Benz EQS:n hinnalla saa Helsingistä yksiön tai Järvi-Suomesta ison omakotitalon – tai neljä Teslaa. Kuten mainoksessa joskus sanottiin: melko kallista.
Mersun EQS 580 on luksusluokan sähköauto, jonka hintalappu suorastaan hirvittää keskituloista. Pelkästään lisävarusteet maksavat tähän autoon 37 290 euroa. Vertailun vuoksi: Teslan Model 3 lähtee halvimmillaan kaupasta 42 990 eurolla.
EQS:n hinta kokonaisuudessaan on 197 240 euroa. Sillä saisi nyt asuntojen hintojen kyykättyä Helsingin kantakaupungista pienen yksiön – tai väljempää asumista arvostavalle hienon omakotitalon jostain maakuntien Suomesta, järven rannalta. Uskaltaako tällaisella laitteella edes ajaa...


Kun EQS:n ratin taakse istuu, niin kyllähän auto heti tarjoaa vastinetta rahalle. Istuin suorastaan imaisee kuljettajan syleilyynsä ja jos selkää sattuu jomottamaan, niin hierontaominaisuuksia on tarjolla reilusti.
Ajettavuudessa on selkeästi lähdetty mukavuus edellä, sillä Mersu etenee kuoppaisellakin tiellä kuin pumpulissa. Kun polkimen painaa lattiaan, saavat vanutupot kyytiä, sillä tehoa on järisyttävästi. 544 hevosvoiman tehot siivittävät 2635 kiloa painavan auton nollasta sataseen 4,3 sekunnissa. Ihanaa. Vääntöä löytyy 855 newtonmetriä.
Nelivetoinen ja nelipyöräohjauksella varustettu auto on todella helppo ajettava kovemmassakin vauhdissa. Ja koostaan huolimatta se on helppo asetella parkkiruutuun ahtaissakin paikoissa, sillä kääntöympyrä on vain 10,9 metriä. Kääntyvät takapyörät nitistävät ympyrästä kokonaisen metrin. Iso auto on ihmeen ketterä.

EQS 580:n akustossa on käytettävää energiaa 108,4 kilowattituntia ja toimintamatka on sen mukainen. Mersun markkinointimateriaalissa hehkutetaan jopa 785 kilometrin matkaa yhdellä latauksella, mutta kyseessä on tietenkin WLTP-standardi, josta parhaassakin tapauksessa – kaikkien autojen kohdalla – voi leikata 10-20 prosenttia huoletta pois. Jos siis haluaa hieman realistisemman arvion toimintamatkasta.
Koska autot ovat yksilöitä, meidän punaiselle kaunottarellemme ei ihan näin hurjia sentään luvata, mutta 665 km kuitenkin. Ja latauspuoli on kunnossa, sillä EQS valmistelee akun latausta varten, ja auto imee virtaa sisään parhaimmillaan 200 kilowatin teholla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jo lyhyellä kahvitauolla autoon saa parisataa kilometriä lisää "rangea" ja puolessa tunnissa akun varauksen saa nostettua lähes tyhjästä 80 prosenttiin.


Kaiken kaikkiaan Mercedes-Benz EQS on auto, joka tarjoaa paljon mukavuuksia matkantekoon. Vaikka ajo-ominaisuudet ovat ensiluokkaiset, niin takapenkillä matkustaminen nousee erityiseen arvoon. Istuin pitää ministeriä hyvänä ja erilliset näytöt tarjoavat viihdykettä. Näyttöjä voidaan ohjata keskimmäisen käsinojan kaukosäätimellä.
Luksusluokan edustusautolla on hintaa, mutta jos ja kun rahaa on, EQS tarjoaa sekä kuljettajalle että matkustajalle paljon. Voimalinja on erinomainen ja ajettavuus sillä tasolla, että sen jokaisen sähköautoilijan kuuluisan Lapin-reissun voisi hyvinkin tehdä yhden pysähdyksen taktiikalla.
Mercedes-benz EQS 580 4matic sedan
- Moottori Sähkö
- Teho/vääntö 400 kW (544 hv) 855 Nm
- Voimansiirto Neliveto, 1-nop. alennusvaihde
- 0−100 km/h 4,3 s
- Huippunopeus 210 km/h
- Akkukapasiteetti 108,4 kWh
- Lataus ac/dc 11 kW (22 kW lisäv.)/200 kW
- Yhd. eu-kulutus 188 kWh/100 km
- Wltp-toimintamatka 665 km/h
- Mitat: pituus 5 216 mm, leveys 2 125 mm, korkeus 1 512 mm, akseliväli 3 210 mm, tavaratila 610 l
- Omamassa 2635 kg
- Plussaa: Matkustamon mukavuus, Mahtava sähköinen voimalinja
- Miinusta: Kauhukahvojen puuttuminen, Kuukausierän suuruus
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 159 950 €, Mallisto alkaen 111 900 €
Kenelle?
Hänelle, jota korkojen nousu, inflaatio tai muut arkielämän pikkuseikat eivät häiritse. EQS:llä voi kyyditä pääjohtajaa tai ministeriä – mikäli tämä malttaa olla ajamatta tätä loistavaa autoa itse.
