Mercedes-Benz EQE SUV – Tähän sähköautoon ihastuu varmasti – Pienenä miinuksena tulee hinta
Koeajo
Mercedes-Benz EQE SUV – Tähän sähköautoon ihastuu varmasti – Pienenä miinuksena tulee hinta
Jos haluaa erinomaisen sähköauton, ja on valmis maksamaan siitä maltaita, niin tässä olisi vakavasti otettava ehdokas. Koeajoautossamme oli reilusti tilkettä, mikä nosti hinnan taivaisiin.
22.8.2023
 | Päivitetty 16.11.2023
 |
Tuulilasi

Noin 500 kilometriä. Sen verran tämä tankki kulkee, kun akku on ladattu täyteen. Kerrankin ajossa on siis sähköauto, jonka ratissa ei tarvitse jatkuvasti miettiä toimintamatkaa ja seuraavaa latausta.

Heti kärkeen on pakko myöntää, että ihastuin EQE-Mercedekseen aika pahasti. On vähän vaikea sanoa, mikä on tämän EQE:n mieleenpainuvin ominaisuus, sillä autossa on aika monta valttikorttia tuon toimintamatkan lisäksi.

Niin valkoista että häikäisee. Etuistuimet ovat mukavan muhkeat.
Takana on erittäin väljät oltavat kahdelle hengelle. Kolmaskin matkustaja mahtuu hyvin mukaan.

EQE SUV on iso auto; sen pituus hipoo viittä metriä. Tästä huolimatta Mercedes on erittäin ketterä kulkupeli. Tämä johtuu siitä, että koeajoyksilössä oli lisävarusteena nelipyöräohjaus. Siitä pitää pulittaa 1 710 euroa. Tuo on hyvin sijoitettua rahaa, sillä ahtaissa paikoissa tuntuu välillä siltä kuin auto pyörisi ikään kuin itsensä ympäri. EQE:n kääntöympyrän halkaisija on kymmenen metrin luokkaa, mikä on vähemmän kuin pienessä A-sarjan Mercedeksessä. Kun ketteryyteen yhdistetään se fakta, että EQE SUV on normaalia henkilöautoa korkeampi, käsissä on iso auto, jota on helppo puikottaa ahtaissakin paikoissa.

Kun kehumisen alkuun on päästy, kaadetaan nyt sitten vielä lisää vettä kiukaalle. Ajamassamme autossa oli ilmajousitus, joka on 2 310 euron hintainen lisävaruste. Kun ajotilaksi valitsee Comfortin, ilmajousitettu EQE etenee todella sulavasti röykkyiselläkin pinnalla. Koska sähkömoottorit pyörivät äänettömästi, ajossa on taikamattomainen tunnelma. Jos ajaa yksin, välillä on ehkä hyvä avata kattoluukku. Sen kautta tulee sisään mukavasti raitista ilmaa, joka estää kuskia nukahtamasta EQE:n syleilyyn.

Jättimäinen keskinäyttö hallitsee kojelautaa. Pimeällä kojelaudassa näkyvät pienet Mercedes-tähdet alkavat tuikkia.

Toki kavereitakin on kiva kutsua mukaan, sillä EQE on erittäin tilava auto. Avarista tiloista kertoo esimerkiksi se, että kaksi 190-senttistä henkilöä pystyy matkustamaan vaivatta peräkanaa. Takapenkillä riittää reippaasti sekä polvi- että päätilaa. Tavaratila on yleensä sähköautojen heikoin lenkki, sillä akut ja ja latauselektroniikka haukkaavat tolkuttomasti tilaa. EQE:ssa tätä ongelmaa ei ole, sillä tavaratilaa on oivalliset 520 litraa. Varsinaisen tavaratilan lattian alla on vielä iso lisälokero, jonne latauskaapelit saa siististi piiloon. Tämä on hienoa, sillä tavaratilassa seilaavat kaapelit käyvät nopeasti hermoille.

Tavaratila on selkeämuotoinen ja kookas. Lattian alta löytyy lisää kuljetuskapasiteettia.
Kääntyvät takapyörät kutistavat EQE:n kääntösäteen kymmenen metrin tasolle. Niinpä iso auto tuntuu todella näppärältä.

Latauksesta vielä sen verran, että EQE:n ajoakuston esilämmitys latausta varten tapahtuu valitsemalla kohteeksi latauspiste. Kun MBUX-järjestelmässä on valittuna akuston esilämmitys, akusto lämmitetään automaattisesti ennen latauspisteelle saapumista. Esivalmisteltu akusto kykenee ottamaan virtaa vastaan noin kaksinkertaisella teholla verrattuna akustoon, jota ei ole esivalmisteltu. Operaatio on erityisen tärkeä talvella.

Jottei menisi pelkäksi kehumiseksi, täytyy lausua sananen tämän EQE:n sisustuksesta. Se oli karvalankamattoja ja rattia myöten hohtavan valkoinen. Vaikutelma matkustamossa on kieltämättä hyvin ylellinen, mutta mitenkäs suu sitten pannaan, kun syyssateet alkavat ja kuraa roiskuu ympäriinsä?

Kommentti

Todella hienoja uusia sähköautoja pullahtelee markkinoille kuin niitä kuuluisia sieniä sateella. Vaan koska saamme nähdä ensimmäisen kohtuuhintaisen, mutta silti hienon sähköauton?

Lauri Larmela –

Mercedes-Benz EQE SUV 350 4Matic

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho/vääntö 215 kW (292 hv) / 765 Nm
  • Voimansiirto Neliveto
  • 0−100 km/h 6,6 s
  • Huippunopeus 210 km/h
  • Akkukapasiteetti 89 kWh
  • Lataus ac/dc 11 kW (22 kW lisäv.) / 170 kW
  • Yhd. EU-kulutus 19,1 kWh/100 km
  • Wltp-Toimintamatka 539 km
  • Mitat: Pituus 4 863 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 685 mm, akseliväli 3 030 mm, tavaratila 520 l
  • Omamassa 2 580 kg
  • Plussaa: Nelipyöräohjaus, toimintamatka
  • Miinusta: Hinta, helposti likaantuva sisustus
  • Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein: 93 300 €, mallisto alkaen: 87 300 €

Kenelle?

Jos haluaa erinomaisen sähköauton, ja on valmis maksamaan siitä maltaita, niin tässä olisi vakavasti otettava ehdokas. Koeajoautossamme oli reilusti tilkettä, mikä nosti hinnan taivaisiin.

Kirjaudu ja lue
Haluatko lukea koko jutun?
Voit jatkaa lukemista kirjautumalla palveluun. Lukeminen on maksutonta.
2 kommenttia